Papieren roosjes

Ik groeide op in de Achterhoek. Ik weet niet of ik het er minder geheimzinnig had gevonden als mijn wortels daar gelegen hadden, maar nu, als import-Achterhoekse, kon ik me verwonderen over de gebruiken. Zo stonden er eens per maand bij veel mensen in de buurt stapels bierkratten met lege bierflesjes – Grolsch natuurlijk – naast de voordeuren. Die kratten werden vervangen door kratten met volle flesjes: de werknemers van de Grolschfabriek werden deels in bier uitbetaald. 

Op kerstavond kwam er een groepje mensen aan je deur om kerstliedjes te zingen. Vaak in een wat beschonken staat, want ja, het was koud, de kerstzangers konden wel een warmhoudertje gebruiken. 

Werd er een baby geboren, verscheen er een waslijn met babykleertjes in de voortuin. 

Trouwde er iemand of was er een stel 12,5 jaar getrouwd, dan kwamen de dames uit de buurt samen om papieren roosjes van crêpe-papier te maken. Ik mocht wel eens meehelpen, meisje tussen de vrouwen. Stoelen met rieten zittingen, roddels over en weer. Ik vouwde braaf mijn roosjes voor aan de boog voor het huis van het bruidspaar, vroeg me af of ik dat ook ooit zou krijgen, een boog van roosjes met zo’n mooi bord ‘hulde aan het bruidspaar’ in het midden. 

Vandaag hád het gekund, maar tegenwoordig geef ik minder om voorgedrukte papieren bordjes met ‘hulde aan het 12,5 jarig echtpaar’ erop. 19,5 jaar zijn we samen vandaag, 12,5 jaar getrouwd. 

Wat we wel deden: Rinke won kaartjes voor het festival Cross-Linx in Groningen, daar gingen we zondag naartoe. Terwijl we daar waren, met ons tweetjes, besefte ik dat het festival een goede samenvatting was van hoe het de afgelopen jaren was voor ons, tussen ons. We zagen Neil Finn, goed, melodieus en zo vertrouwd (hij speelde zelfs ‘ons liedje’ Message to my girl nog), zoals het doorgaans is tussen ons. We zagen de bijzondere Londense marching band Perhaps Contraption met hun grote hang naar vrijheid (o, mijn grote hang naar vrijheid). Het experimentele On Fillmore dat toonde dat je prima heel verschillend kunt zijn en tóch samen kunt spelen. Zelfs compleet verschillende muziekpartijen blijken best naast elkaar, door elkaar gevlochten op 1 podium te kunnen bestaan (moet je wel heel goed naar elkaar blijven luisteren). We zagen Son Lux met hun indringende You don’t know me (‘You see my face in the stars, you write my name on your walls but you don’t know me…’ Zelfs na 12,5 jaar huwelijk moet je er nog wel eens achter komen: ‘Ik wist dit niet van je… Is dít werkelijk wat je wil? Denk je hier echt zó over?’ We zagen Emily met haar harp Ogden, zo lieflijk, zo mooi, maar we gingen ook al snel weer verder, want lieflijk en mooi, dat is leuk, maar is hard geraakt worden niet wat we het liefst willen? Dat gebeurde bij the Notwist, die we amper kenden, waardoor het des te merkwaardiger was dat hun optreden ons zó hard raakte. Ze brachten hun album Neon Golden in zijn geheel. We zagen al veel optredens, maar nog nooit werden we er door 1 zo meegesleurd als door deze. De melancholie, schoonheid, magie… Maar 1 keer eerder maakte ik het mee dat ik huilde bij een optreden (van The Breeders op Parkpop notabene, nog voor ik Rinke ontmoette), nu gebeurde het weer. Niet tegen te houden. En ik zag dat het bij Rinke net zo hard binnen kwam.

Wat leerden we de afgelopen jaren? We leerden minder bang te zijn. We leerden dat we niet hetzelfde zijn, maar wel goed samen kunnen zingen. Dat we samen mooie dingen kunnen maken, van kinderen tot tekeningen. We leerden dat het leven je nooit met rust laat en dat dat soms verrot is, maar hoe saai zou het zijn als je huwelijk alleen bestond uit lieflijke harpmuziek met mooi meisjesgezang? 

Ik hou van je, Rinke!

19,5 jaar geleden: hij een bleu jongetje, ik je tante.

 

12,5 jaar geleden: net getrouwd!


 

Laatst.

  
  

19 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

19 Reacties op “Papieren roosjes

  1. Yvonne

    Mooie message to your boy. En ook mooi: jullie zijn alleen maar knapper geworden (bij sommige mensen werkt dat juist andersom)!

  2. Traantje hier. Mooie blog, nog mooier stel. (En zelfs al op de eerste foto.)
    Kus vanuit Ottawa.

  3. Nienke Bee

    Hahaha, ‘je tante’. Maar serieus…Oef, ik kreeg ook even een brok in mijn keel. Jullie zijn prachtig.

  4. Nelleke

    Van harte gefeliciteerd, lieverds!

  5. Wat een mooi en liefdevol logje! Van harte gefeliciteerd met jullie 12,5 jarig huwelijk!

  6. Jet

    Gefeliciteerd met jullie liefde, met elkaar en met het leven dat jullie gevormd heeft, door alles, ondanks alles tot een prachtig lief paar!

  7. Miranda

    Wat mooi, dank je wel!

  8. Mooi is dat, samen door je leven groeien en bloeien. Het is fijn om al zo lang samen te zijn.

  9. Prachtig! Blogje en jullie <3

  10. Wat mooi om zoveel geluk uit een blogje te zien schijnen. :-)

  11. Mooi, mooi, mooi!! Hier ook nog even gefeliciteerd saampjes. Grappig om te zien hoe jullie veranderd zijn!! En wat een knap stel!!

  12. Hanneke

    Oh wat een mooi verhaal…. Een virtuele boog vol roosjes voor jullie!! Van harte gefeliciteerd!!

  13. 12,5 jaar, 19,5 jaar… da’s knap gedaan als je zo aan je vrijheid hangt! ;-)
    Geen betere stad dan Groningen om zulks te vieren!
    Toen ik die eerste foto tussen de blogmeldingen zag dacht ik eerst: Huh, zó groot is Jip toch nog niet? en toen: Toch staat die tante kort haar ook goed!
    (Duim je voor me. Ik zat bij de eerste vijftig van de NPO schrijfwedstrijd)

  14. Ik ‘je tante’ whahaha! En bij de foto van laatst nog altijd zo heerlijk dicht tegen elkaar aan zitten. Dat is liefde. Lijkt mij.

  15. Anoniem

    Wat mooi! Van harte & nog heel veel geluk samen! :-)
    Janine

  16. Anoniem

    Leve de liefde, bijzonder stel! Hiep hiep voor jullie.

  17. inge

    ♥ gefeliciteerd! #beterlaatdan ;-)
    en echt heel hard hahahahahahaha #jetante

Geef een reactie

