Sommige huwelijken kunnen maar beter niet te lang duren.

In hetzelfde gebouw als waar ik ooit naar de trombosedienst ging, waar ik colleges kunstgeschiedenis volgde en in de pauzes keek naar een groep enthousiaste volksdansers, is het vanavond tijd voor disco. Kinderdisco in wijkcentrum de Poele. Disco waar weinig gediscoot, maar des te meer achter elkaar aan gerend en gegild wordt. ‘Je komt er niet weg zonder piep in je oren,’ vertelt Jip die zichzelf al een paar jaar te groot acht voor de kinderdisco. ‘Niet door de harde muziek, maar doordat iedereen er zo gilt.’ 

Jip mag de kinderdisco ontgroeid zijn, zijn broertje Nisse verheugde zich enorm op een avondje wijkcentrum de Poele. Hij kwam er tegelijk aan met een – inderdaad al gillende – tweeling uit zijn klas. Ik kreeg nog een kus en weg was hij. 

Ik draaide me om en liep de donkere wijk weer in. Er was niemand op straat verder, best fijn, zo helemaal alleen. Of wacht, daar liep een jongen met een capuchon diep over zijn ogen achter het gloeiende puntje van zijn sigaret aan. Ik stak over, hij vanuit een andere hoek ook en ineens liepen we naast elkaar. Ik hield mijn tempo aan en was niet van plan dat te veranderen. Ik voelde aan de jongen naast me dat hij hetzelfde dacht. We hadden precies hetzelfde tempo. En zo liepen we minutenlang zwijgend naast elkaar, als een echtpaar dat elkaar niets meer te zeggen had, een beetje stekelig naar elkaar ook nog. Zo voelde het nog bijna gek ook toen ik af moest slaan naar het blok waar ik woon. Dag zwijgende, morrende echtgenoot voor 3 minuten, met je capuchon en je sigaret. Maar goed dat dit huwelijk niet te lang duurde.

1 reactie

Opgeslagen onder Uncategorized

Een Reactie op “Sommige huwelijken kunnen maar beter niet te lang duren.

  1. Mooi moment van onbekend samenzijn dat de conventies omtrent afstand doorkruist.

Geef een reactie

