Boekenmeneer

Rinke las hem de advertentie voor: de boekhandel nodigde kinderen uit in de kinderboekenweek een middag te komen werken. Nisse veerde meteen op: ja! Dát leek hem leuk. Hij schreef meteen een sollicitatiebrief en samen gingen we naar boekhandel Barth.

‘Ik had gehoord dat kinderen hier mogen solliciteren om een middag te komen werken,’ zei hij. ‘O,’ zei de eigenaresse van de boekhandel. ‘Dat bedacht de vestiging in Groningen. Maar wij doen er niet aan mee, hoor. Het is zo druk in de kinderboekenweek, dan komen we tijd te kort om ook nog kinderen te kunnen assisteren die in de winkel willen helpen. Dat gaat echt niet.’ 

Nisse keek beteuterd: ‘O… Ik schreef een sollicitatiebrief…’ en overhandigde de mevrouw achter de toonbank zijn brief.  

 
Ze las de brief en ik zag haar gezicht verzachten. ‘Jij mag hier komen werken. De woensdagmiddag na de herfstvakantie, kun je dan? Ik zet je heel officieel op de planning.’

En zo bracht ik gisteren mijn zoon van 10 naar zijn werk. ‘Je mag nu wel gaan, hoor,’ zei een medewerkster van de boekhandel toen ik wat bedremmeld bleef staan nadat ik Nisse afgeleverd had. Eh, ja. Goed. (Ja, weet je wel hoe gek, je kind zo achterlaten op zijn ‘werk’? Maar ik vond het gekker dan hij.)

Rinke kocht de nieuwe Asterix bij zijn zoon, ik haalde er het boek op dat Nisses pake en beppe bestelden en zocht een lief kaartje uit. Ik zag mijn zoon keurig een pinbetaling afhandelen en een cadeautje inpakken. Toen ik hem op kwam halen aan het eind van de middag was hij aan het stickeren, prijzen op producten plakken. Ja joh, kon hij ook best.  

    
    
    

 Wat waren ze ontzettend lief voor hem geweest in de boekhandel, hij had overal bij mogen helpen en had zo een wel heel bijzondere middag gehad. Hij kreeg nog ‘loon’ mee ook: een Donald Duck. Thuis wachtten een prachtig ingepakte nieuwe Asterix en een lief kaartje. 

  
En volgende week… Mag hij op woensdagmiddag stagelopen Bamse Ontwerpt, wat werkelijk waanzinnig cool is. De man achter Bamse, Wijtze Valkema, had Nisses sollicitatiebrief op Facebook gezien en dacht, hij moet ook maar eens bij mij langskomen. Zo leuk! 

Die Nisse… 

7 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

7 Reacties op “Boekenmeneer

  1. Geartsje

    Wat ontzettend stoer van Nisse.

  2. Leni

    Wat gaaf en gelukkig was het niet voor het echie. Zoals menig kind in in het begin van de vorige eeuw.
    Wat een top middag voor je zoon …
    Gr Leni

  3. Miranda

    Ik vind het altijd zo prachtig, de honger bij kinderen om te leren en te ontdekken… Of dat nu in een boekenwinkel is of in een zandbak, het plezier en het geluk wat ze laten zien! Ontroerend.

  4. angelique

    Supertof! Sowieso fijne mensen daar, maar wat mooi dat ze hem deze kans gaven!

  5. Hoe tof!! Heb Nisse zijn nieuwe stageplek even gecheckt en dat moet echt heel vet zijn!! Past helemaal in zijn straatje geloof ik.
    Enjoy!

  6. Marjo

    Superleuk en voor woensdag…. Veel plezier!

  7. Jolanda

    Wat geweldig leuk! Zulke middagen vergeten ze nooit!

Geef een reactie

