Let’s get lost in soundscapes

Een muur van geluid. Ik doe niet eens meer moeite er een liedje in te zoeken, want hier worden geen liedjes gespeeld, hier wordt geluid neergezet. We dwalen door Zwolle, van de ene lokatie naar de andere. Gruizige garagerock van Canshaker Pi in een groezelig bovenkamertje van een studentencafé, waar we uitzinnig vrolijk van worden, geluidswolken in de Statenzaal waar ik Nick Drake, Van Morrisons’ Astral Weeks en in de verte zelfs wat Joy Division in proef van Ryley Walker, Himalayabergbeekjes van het zuiverste water bij Will Samson met James Vincent McMorrowfalset in de muziekschool, lagen van vuigheid bij Crows, weer terug in het studentencafé, statisch geladen lucht door de noise van METZ in stadscafé Blij, sferische filmmuziek uit de vleugel van Michael Price in de Statenzaal… Hoe verschillend hun muziek ook was, ze hadden met elkaar gemeen dat ze geen ‘liedjes’ brachten. 

Ik moest denken aan het verschil tussen figuratieve kunst en abstracte kunst. Ik kan beide zeer apprecieren. Neem dit schilderij van George Breitner. 

  

Je ziet er een meisje – Geesje Kwak, zijn muze –  in kimono op een stapel matrasjes en kussens, een kamerscherm achter haar. Het moet een mooie dag zijn, ze droomt weg in een plas zonlicht. Het Japonisme vierde hoogtij; overal Japanse invloeden in dit doek. Europeanen waren nieuwsgierig naar exotische oorden in die tijd. Je hoeft niet te twijfelen over wat je ziet, Breitner vertelde een helder verhaal. 

Maar dan dit: 

  
Een Yves Klein. Wat vertelt dit doek? Niets. Het zindert van een iriserend blauw. Yves Kleinblauw. En verder mag je het zelf weten.

Is het ene doek beter dan het andere? Boeit het meer? Ga er maar eens voor staan, in het echt. Ik kan door beiden betoverd raken. Hoe dol ik ook ben op Breitner en verliefd op Geesje, verdwalen kan ik het best in de Klein denk ik. Juist omdat er geen verhaal is. Alleen beeld. Zo kan het ook zijn met muziek die weinig omkaderd is. 

Ik dwaalde zaterdag met Rinke op Let’s Get Lost in Zwolle, verdwaalde in de muziek, liet me meesleuren. We gingen er open in: we zouden wel zien wat de avond ging brengen, de meeste bands kenden we niet eens. De meeste locaties ook niet. Ons festivalmaatje Wouter waar we een geweldige avond mee hadden kenden we zelfs niet voor we via twitter gewezen werden op ‘Hé, jullie zijn bij hetzelfde concert.’ 

 
 
En dan kwam er via Twitter nog de vraag of ik eventueel kon kijken of er nog merch was van Crows. Een van mijn volgers (dit woord klinkt buiten Twitter wat vreemd), Mark, was de avond ervoor naar Crows geweest en had spijt dat hij geen shirt gekocht had. Wel, ik kon allicht eens gaan kijken. Rinke en ik waren in elk geval blij met de tip de Londense Crows te gaan zien, we hadden ze niet willen missen achteraf gezien, merchandise, dat was er helaas niet. Maar… ik had beloofd mijn best te doen voor een shirtje… Dus stapte ik na afloop op de zanger af, complimenteerde hem en legde hem het verhaal uit.  De zanger was zo lief even een shirt uit de van te gaan halen en zo heb ik nu het felbegeerde t-shirt in huis en heeft Mark het overmorgen aan gok ik zo. 

 

Met de zanger van Crows.

  
 
Om de avond af te sluiten dansten we met Wouter op de bank van lievelingscafé In De Buurt op Saint Tropez. Oh mán! (Eerder die avond danste ik al op een stoel op METZ – de Franse plaatsnamen doen het goed onder hedendaagse bands.) En ik had zo’n heerlijke dag en nacht… Ik betaalde geld vooraf en flink tol achteraf, maar wat was het het dubbel en dwars waard. Volgend jaar raak ik graag weer een nachtje zoek. 

5 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

5 Reacties op “Let’s get lost in soundscapes

  1. Ri

    Supergaaf. Alles. Gewoon alles. Hoe je geniet. Hoe je lacht. Wie je ontmoet. Wat je hoort. Ik was er bij door jullie op twitter en nu ook hier.

  2. Wat grappig om Wouter met jullie te zien, ik ‘ken’ hem al jaren via Twitter, maar heb hem helaas nog nooit ontmoet.

Geef een reactie

