Het meisje met het maskertje

In 2001 kwam er een film uit waar ik het stripboek, waar hij op gebaseerd was al van kende. Nee, geen superheldenfilm, misschien bijna wel het tegenovergestelde, een film over twee sarcastische tienermeisjes. De film Ghost World zit vol mooie beelden, elk beeld een schilderijtje en de hoofdpersonen Enid en Rebecca (Thora Birch en Scarlett Johansson) zijn niet bijzonder aardig, niet bijzonder mooi, niet bijzonder succesvol. Wel zijn ze anders. Vooral Enid. Rebecca past zich ondanks haar cynisme behoorlijk aan aan wat er van een meisje van haar leeftijd verwacht wordt, maar Enid… 

En ja, ik snap Enid nogal. De ene dag is ze punk (maar wel echt ’77 punk, met groen haar), de volgende is ze onberispelijk gekleed als fifties meisje, ze heeft een brillentic, draait het liefst obscure muziek. Waarom zou je precies zoals anderen willen zijn? Waarom zou je iedere dag hetzelfde moeten zijn? 

In boek en film krijgt Enid iemand zover haar mee te nemen naar een seksshop. Ze is nog te jong om zonder begeleiding te gaan. Ze vindt er een trofee: een kattenmaskertje! Ze draagt hem als accesoire. Desnoods met haar bril erover.

  
  
 

  

Rebecca vindt het maar niks dat Enid zonder haar in een seksshop is geweest. En dat maskertje…

 
Ik vind het juist zo geweldig, dat kattenmasker. Want… Deed ik niet ooit precies hetzelfde? Kon ‘m echt niet laten liggen. Niet dat ik ‘m buiten durfde te dragen. 

Vorige week zagen we de film terug, waren er weer net zo door bevangen als jaren geleden en ik bedacht dat ik ergens dat masker vast nog moest hebben liggen… En ach, hier op mijn weblog kan ik het best op. Ode aan Enid: 

   
  

De foto die Rinke nam…

  

…terwijl ik deze maakte.

   
En tja, wat kan ik zeggen, de appel valt niet ver van de boom.

  

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Het meisje met het maskertje

  1. Sorry Sanneke, ik vind je niet bijster horny met dat kattenkopje.
    Maar I love your lef. :)
    Enid en Rebecca, nóóit van gehoord
    xxx

Geef een reactie

