De nieuwe kleren van keizer Sufjan

Ik doe weinig liever dan concerten en musea bezoeken. Het kon lang niet, nu kan het soms: het kost wat, maar wat levert het me veel op: ik word er zo gelukkig van. Ik hou van de vervoering, meegesleept worden door iets wat me raakt. 

Naar een museum ga ik met het idee: als ik er 1 kunstwerk tegenkom dat me de adem beneemt, dat ik in gedachten voor altijd met me mee kan nemen, is het een geslaagd bezoek. (Zijn het er meer, is dat alleen maar beter natuurlijk.) Magisch is het om kunstwerken in het echt te gaan zien die ik al lang uit de kunstgeschiedenisboeken ken. Vond ik ze al mooi op een plaatje, in het echt komen ze altijd nog veel beter tot hun recht. 

Ga ik naar een concert, dan ga ik doorgaans muziek zien die ik al goed ken. Alsof ik een hoofdstuk uit een kunstgeschiedenisboek in het echt ga zien, allemaal topstukken, met af en toe iets wat ik misschien nog niet zo goed ken. Ah, wat hou ik ervan. 

Gisteren ging ik met Rinke een wel heel favoriete kunstenaar zien: Sufjan Stevens. In Carré! Wat was ik blij dat het gelukt was er kaartjes voor te bemachtigen. Ik kocht een tof Sufjanshirtje, we pikten nog een stukje mee van voorprogramma Austra (bijzondere stem had de zangeres) en toen begon het dan… 

Sufjan begon instrumentaal, er werd een dromerige sfeer neergezet. Het tweede nummer zong hij, ook erg mooi, Rinke en ik knepen gelukkig in elkaars handen: we waren erbij. Maar wát gebeurde er daarna? Het prachtige nummer Should Have Known Better werd voorzien van een laag electronica en echo’s over Sufjans stem alsof hij een soort poppy remix van zijn prachtige breekbare liedje wilde maken. Was dit een grapje? ‘Wat dóet hij?!’, vroeg ik Rinke ontsteld. ‘Waarom verkracht hij zijn eigen liedje?’ 

Het werd een serieverkrachting. Waarom dat galmeffectje op die microfoon? Waarom die geaffecteerde falset in de hogere regionen, waarom viel de begeleidingsband telkens zo hard een breekbaar liedje in, waarom de electronicasaus in liedjes die op hun mooist zijn met alleen gitaar- of pianobegeleiding? Ik snapte er werkelijk geen hout van. ‘Ik breng dat shirtje zo terug, verdorie!’, dacht ik.

Naast me kreeg Rinke de ene na de andere lachbui: hoe meer Sufjan er een janboel van maakte, hoe  pissiger ik werd om wéér een liedje dat ik niet mocht horen in de vorm waarin het me zo dierbaar was, hoe harder hij moest lachen. 

En het rare was: iedereen om ons heen was euforisch. 

Ik had het gevoel dat ik in het sprookje ‘De nieuwe kleren van de keizer’ beland was. Iedereen klapte voor de keizer, het muzikale genie Sufjan Stevens, bejubelde zijn nieuwe kleren, want ja, het was de keizer zelve, die draagt alleen de prachtigste kleding! 1 jongetje snapte er niks van: een keizer die in zijn blootje rondparadeerde en niemand die het zag?! 

Ik voelde me dat jongetje gisteren. Tijdens de staande ovatie bleef ik dan ook mooi zitten (waardoor Rinke al helemaal niet meer bijkwam: ‘Heel Carré klapt en naast mij zit een boos meisje met haar armen over elkaar.’)

In de toegift kwam het toch nog goed. Het galmpje mocht van de microfoon af, Sufjan zong zijn hoge noten weer zoals hij dat zo mooi kan, zijn liedjes mochten weer kwetsbaar zijn. Eindelijk schilderijen uit de kunstgeschiedenisboeken in het echt zien, hier gebeurde het. Bij Chigaco voelde ik tranen prikken: toch nog geraakt… Het shirtje mocht blijven.

Wat was het? Speelt Sufjan graag met zijn publiek? Is het een kunstenaar die nadat hij zijn alom bejubelde realistische familieportret in het museum heeft gehangen het niet kan laten er toch in een compleet andere kunststijl dikke verfstrepen doorheen te zetten? ‘Expressionisme is de bom, man!’ 

Was Carrie and Lowell toch een te heftig album om live zo kwetsbaar te brengen als op het album? (Geschreven aan het sterfbed van zijn bipolaire moeder die hem in de steek liet toen hij een kleuter was: zware kost, maar op het album op de mooist mogelijke manier gebracht.) 

Begreep ik het gewoon niet? 

Na afloop had ik ineens oogcontact met Youp van het Hek. ‘Hm,’ dacht ik, ‘van het Hek staat erom bekend dat hij erg kritisch kan zijn. Misschien moet ik even met hem napraten. Dus dat deed ik. Hij vond het prachtig, zei hij, práchtig! Hij moest erom grinniken toen ik zei dat het mij nogal boos gemaakt had, maar nee, hij begreep het dus niet. 

Nou ja, ik was niet zo weg van keizer Sufjans nieuwe kleren, maar hij bezorgde mij wel een leuk nieuw kledingstuk. Dat je gerust net zo lelijk mag vinden als ik Sufjans nieuwe arrangementen vond. 

  

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “De nieuwe kleren van keizer Sufjan

  1. Rinke

    Ik had een topavond met je. En ook wel een beetje om je. <3.

  2. Jacomien

    O, ik zou ontzettend met je mee hebben zitten mokken!

  3. Ik had gisteren jou niet willen zijn en Rinke wel.

  4. Brenda

    Ojee… Ja, als je de liedjes zoals op het album verwacht had dan was dit wel heftig. Ik vond het zelf juist heel gaaf (woensdag deden ze ook nog een hele lange en heftige outro bij het laatste nummer, die was wel echt heel heftig, volgens mij was dat donderdag niet) maar het vorige Age of Adz concert was ook al zo dus ik had zoiets wel een beetje verwacht.
    Vond het alleen eigenlijk wel jammer dat het een zitconcert was, had wel willen dansen ;-)

  5. Het spijt me Sanneke, maar ik had waarschijnlijk ook gelachen :-)

  6. Angelique

    Herkenbaar… Heb het ooit gehad tijdens een concert van Eels op Pukkelpop… Zag er zo enorm naar uit en was daarna zo teleurgesteld (en bloedchagrijnig) heb ze daarna nauwelijks meer naar hun muziek geluisterd (alsof alle cd’s ook spontaan waren veranderd)

    Gelukkig heb ik ze laatst weer herontdekt

    • Herma

      Ha, om de laatste reactie moest ik erg lachen, want ik moest ook aan Eels denken. Die doen dat inderdaad ook altijd, oude nummers in nieuwe jasjes steken, en irriteren de hell out of sommigen. Mij niet, ik vind dat juist heel leuk. Verras me maar! De plaat draai ik thuis wel weer.

Geef een reactie

