De terugkeer van het Poesiealbum

Mijn vijfde verjaardag vierde ik groots in een bijna leeg huis. We zouden niet lang erna verhuizen naar ons vers gebouwde huis. Ik weet nog hoe we met de kruiwagen spullen overhuisden naar het nieuwe huis. Het nieuwbouwhuis was niet zo ver van ons oude. Ik vond het leuk om mee te gaan, want op de terugweg mocht ik in de kruiwagen. 

Maar mijn verjaardag… Al mijn kleuterklasgenootjes mochten komen, 25 kinderen sprongen door het huis en de tuin. Ik kreeg een poesiealbum. Geweldig, wat wilde ik graag een poesiealbum! Maar het bleef er niet bij 1: na mijn verjaardag zat ik vertwijfeld met drie poesiealbums op schoot. Mijn ouders vonden dat 1 poesiealbum wel genoeg was, de andere albums moest ik zelf ooit maar weer als cadeautje weggeven. De horror: welke moest ik kiezen? De groene, de Schotsgeruite of een gele met een hondje? Het werd de gele. 

Ik koesterde het als kind. Bladerde het vaak door, las de versjes over en over en… Zag het nadat mijn ouderlijk huis in de verkoop ging nooit meer terug. Ik vond het zo jammer… Ook dat er tegenwoordig alleen nog maar ‘vriendenboekjes’ met voorgekauwde regels en plaatjes lijken te circuleren. 

Keek ik even vreemd op toen ik laatst ineens weer dat lieve gele poesiealbum in handen had, met het hondje dat inmiddels nog maar 1 oor had. Al die tijd had het op mijn eigen zolder gelegen! Ik las Neeltje al de versjes voor, vertelde haar wie ze er voor me in schreef. 

   
    
    
 
Nu wilde ik nog heviger dat de poesiealbums weer in zwang zouden komen. Zo lief, die wensen, oude rijmpjes (zo wilde ik destijds persé dat mijn moeder het versje over de engel die haar zou roepen om een versje voor mij te maken voor me opschreef), zelfbedachte gedichtjes, tekeningen. Tot mijn verrassing blijken ze best nog te koop, ook de poesieplaatjes bestaan nog. 

Ik mocht als eerste in Neeltjes album schrijven. Ik hoop dat ze later net zo blij wordt mijn woorden en tekening terug te vinden als ik nu ik die van mijn moeder, vader, ooms tantes, opa’s, oma’s, vriendinnetjes en schoolmeesters en -juffen teruglees en dat haar album zich zal vullen met liefs voor haar.

   
 

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “De terugkeer van het Poesiealbum

  1. Tanja (@Tanneman)

    Wat een mooi gevonden gelukje. Leuk dat ze inderdaad nog te krijgen zijn. Wat een goed idee om aan mijn dochter te geven als ze 6 wordt. Ze heeft al poesieplaatjes. Ik heb trouwens bijna dezelfde als je gele, in het oranje met een konijntje erop.

  2. Anoniem

    Het raakt me te zien hoeveel liefde jij hebt voor je kinderen. En die liefde weet te beschrijven met woorden. Prachtig. Neeltje gaat hier vast heel gelukkig mee zijn, nu en later.

  3. Ja, dit is veel beter dan een vriendenboekje! Had dit gedicht maar eens op de drie regels bij ‘Wat wens je voor mij?’ gefrut…

  4. Oh leuk! Die van mij liggen ook nog ergens haha

  5. Schoot ik toch even vol van je gedichtje. Met het schaamrood op de kaken denk ik aan mijn eigen poesiealbum. Mijn vader schreef er ook een zelfgemaakt gedichtje in. Heel lief en eigen. Maar ik wilde iets met rozen en scheepjes die vergaan. Ik zag er het zoveelste bewijs in dat ‘nou nooit eens iets gewoon kon’. Iets wat ik later zo ontzettend waardeerde!

  6. Och wat een mooi gedichtje maakte je daar!
    Ik heb mijn album ook nog ergens, er staan ook zúlke schattige dingen in <3

  7. Marieke

    Ik volg al een flinke tijd je blog, en sinds een tijdje ook twitter, hoewel ik zelf geen account heb. Wat een ellendig nieuws heb je vandaag gekregen zeg! Ik hoop van harte voor jou dat de slechte dagen van de laatste tijd niet zullen voortduren, en wens je heel veel mooie (en qua pijn dragelijke) dagen toe.
    Liefs!

Geef een reactie

