Dip.

(Een schaamteloos eerlijke post van Rinke, de Santenkraam P.A.)

En toen was voor mij de koek even op: het was allemaal wel erg veel ineens. Ik was moe, sikkeneurig, lusteloos, viel kilo’s af, was rusteloos, mijn weerstand was beneden alle peil: het hele pakket. Ik vroeg me af of dit de weerslag was van Circus Santenkraam van de afgelopen jaren, net nu er weer wat meer lucht in de tent lijkt te komen. Ik hoef niet meer de jongleur te zijn die alle bordjes hoog moet houden; die tijd lijkt gelukkig al weer even geleden. Nu leek mijn eigen bordje al te veel gevuld.

Mijn vakantie begon derhalve in bed. Schijnbaar vond mijn lichaam dat dat de enige en juiste plaats was om te zijn. Ik sliep. En sliep. Ondertussen bleek dat de rest ook de boel zonder mij draaiende kon houden, voorbereidingen kon treffen voor de vakantie, koffers van zolder kon halen, kleren konden wassen en inpakken en het huis schoon konden achterlaten om weer in een net huis thuis te kunnen komen.

Ik liet voor de zekerheid maar even bloed prikken. De verpleegkundige die me vijf buisjes bloed afnam herkende me: vorig jaar was zij mijn klant en had ik een mooie nieuwe bril met haar uitgezocht, ditmaal was ik de klant. Ik hield er alleen een watje en een pleister aan over. Er werd getest op ontstekingswaarden, Lyme, Pfeiffer (ik had bij mijn oudste vriend gezien hoe lang hij daarmee onder de pannen was), ijzergehalte, alles. De volgende dag kreeg ik al een groot aantal uitslagen, die allemaal gelukkig goed waren. Alleen Lyme en vitamine D lieten nog op zich wachten, daar moest ik een week later nog even voor terugbellen (al verwachtte ik niet direct dat dat er uit zou komen). We besloten dat ik waarschijnlijk erg toe was aan vitamine V. Vakantie dus.

We gingen op vakantie en dat was heerlijk. Met zijn vijven, ons antieke circuscaravannetje, zon, zee, strand, Haarlem, duinen, vrienden: alles wat je goed doet. De beste remedie tegen een dip is een skinnydip. De ene dag had ik meer energie dan de andere, maar ik voelde me toch langzaamaan opladen. Weer wat meer mezelf worden… de Vitamine V deed zijn werk. En toch was ik er duidelijk nog niet helemaal.

Nu we weer terug zijn van vakantie besloot ik toch nog even bij de huisarts na te vragen of er verder nog iets uit die vijf buisjes bloed was gekomen wat eventueel mijn staat van zijn kon verklaren. Inderdaad, geen Lyme, maar wel een tekort aan: Vitamine D.

En dan ga je googelen, hè? Wat houdt dat in, wat doet vitamine D nou eigenlijk voor je? Kort gezegd kun je je door een tekort moe, sikkeneurig en lusteloos voelen, kun je kilo’s afvallen, rusteloos zijn en kan je weerstand beneden alle peil zijn. Vitamine D krijg je door zonlicht en door voeding. Vegetariërs kunnen wat sneller een tekort ontwikkelen. Daarnaast wordt het toegevoegd aan margarine. Laat dat nou ook iets zijn wat wij sinds een tijdje uit ons eetpatroon hebben verwijderd, nadat we ontdekten dat margarine bestaat uit een verzameling kunstmatige voedingsmiddelen en is ontstaan als snel vetmestmiddel voor kalkoenen (die daar massaal aan doodgingen, dus toen moesten ze wat anders met dat spul: er werd wat gele kleurstof aan toegevoegd en voilá, de kunstboter was uitgevonden).

Nou ja, en dan bouw je een tekort op, schijnbaar. Ik krijg nu een kuur met het pure spul, en dat moet me gaan helpen.

Ik voel aan een een paar plekken op mijn huid dat ik in de vakantie toch mijn best heb gedaan met mijn Vitamine D-inname. Zonverbrand en toch een vitamine-D-tekort. Isn’t it ironic, don’t you think…

  

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Dip.

  1. Vitamine Dip.

    Goed dat je de oorzaak hebt gevonden. Voor de zekerheid ook extra vakantie aanvragen. Je weet nooit waar dat goed voor is.

  2. Wat vervelend zeg! Moet je je ook nog inspannen om de vitamines goed te krijgen :) Soms is het lichaam zo op, dan merk je dat gewoon aan alles. Echt heel goed dat je naar de huisarts bent gegaan, want je weet maar nooit. Gelukkig is dit iets vrij gemakkelijk op te lossen, maar wel vervelend natuurlijk. En inderdaad:extra V kan vast geen kwaad ;)

  3. Fijn dat je al zo lekker tot rust bent gekomen deze vakantie.

    De verwerking van zo’n heftige periode begint altijd pas als alles voorbij is, heb ik begrepen. Machtig mooi mechanisme eigenlijk, het luikje blijft dicht zolang je alle zeilen bij moet zetten om overeind te blijven en alles draaiende te houden. Pas daarna staat het systeem de verwerking toe, wanneer alles een beetje tot rust komt.

    Hopelijk rekent deze kuur af met de rest van je klachten!

  4. Martijn

    Wat natasonline zegt..
    Goed dat je een oorzaak hebt! Alleen geldt dat tekort dan natuurlijk niet alleen voor jou maar ook voor de rest van de santenkraam… maar dat wist je vast al :-)
    Fijn dat het jullie weer zo goed gaat!

    groet, Martijn

  5. Logisch gevolg van lang op je tenen lopen. Als je dan idd de teugels kan laten vieren, merk je wat standje overleven je heeft gekost. Sterkte, ik hoop dat de vit.D aanslaat! (Anders misschien ook je vit.B12 laten controleren; kan je ook veel onbekende narigheid van krijgen -sprak ze uit ervaring-)

  6. nicolehoevenaars

    Niet zo gek dat je een dip hebt, het zijn óók voor jou zware tijden geweest. En inderdaad, dat komt er pas uit als alles weer een beetje onder controle is. Een beetje extra rust nemen (ook als het geen vakantie is), even weer tot jezelf komen. En wat vitamineshots. Dan komt het weer helemaal goed. Fijn dat je er zo eerlijk over bent! En sterkte.

  7. Ri

    Dat je zoiets wel verwacht, maar toch ook weer niet ziet aankomen. Stom eigenlijk.

    Jullie hebben veel op jullie bordje gekregen. je potje energie is een keertje leeg. Dat in combinatie met een veranderd eetpatroon, ja, dan moet je weer even een nieuwe balans zoeken. Gelukkig is het bekend wat je mist. Ik hoop dat het het effect heeft wat er van verwacht mag worden.

  8. Dymph

    Een vitaminedip, wat een mooie manier van jouw lichaam om tegen je te zeggen dat jij nu ook moet uitrusten en opladen. Je hebt de afgelopen tijd zo vreselijk veel voor iedereen betekend: wees nu maar een tijd vooral heel goed voor jezelf. Niemand heeft tenslotte de echtgenoot-en-vader-superpowers om altijd maar door te gaan. Ik geef je een welgemeende cyber-schouderklap en petje af, Rinke!

  9. m

    volgens mijn huisarts moeten alle nederlanders vit d slikken, ik heb ook zon kuur gehad en rinke; t helpt, echt, nu slik ik t gewone pilletje en wanneer ik t eens een tijdje vergeet helpt mijn lijf me wel herinneren! en daarnaast…….af en toe een weekendje vit v, lijkt me een strak plan!

  10. Ciska

    Wat schrijf je leuk Rinke. Mooie foto!
    Beterschap hopelijk knap je snel op. En gelukkig is het niets ernstigs. Wel vervelend natuurlijk maar ook goed te merken dat de Santenkraam ook loopt als jij moet bijtanken. Klinkt als een top vakantie.

Geef een reactie

