Come on, Pilgrim, sta op en wandel!

Hij liep al eens naar Santiago de Compostella, mijn vader, vanaf Portugal, een relatief klein stukje. Een keer écht het Pelgrimspad lopen, dat wilde hij. Op 1 april begon mijn vader met lopen in Uithuizen, Groningen, op 4 april overnachtte hij bij ons, over een dag of 120 verwacht hij Santiago binnen te wandelen. Zware rugzak om, St Jakobsschelp aan de tas om zijn borst gebonden, een pelgrim. Ik zette ‘Come on Pilgrim’ voor hem op en moest lachen dat hij het nog wist, ‘Ha! De Pixies!’, uitriep. Had hij sinds ik uit huis ging niet meer gehoord. 

Als kind wandelde ik graag met mijn vader. Lange wandelingen door de  vrieskou, wolkjes blazend, struinend door weilanden, onder het prikkeldraad door (‘Mag dit wel, pap?’ ‘Jawel, hoor.’). Soms moet je wel eens door verboden gebied om daar te komen waar je wezen wil. 

Ik hield van de wandelvakanties door Frankrijk: rugzak op, tentje mee, reizen met de trein en wandelen maar. Ooit liep ik zo al met hem, mijn moeder en broertje bij Vezelay, dat ook op de pelgrimsroute ligt. (Ik zie de foto en denk ‘Oh ja, één knuffel kon er mee, een heel kleintje, anders werd het te zwaar. En ik rolde mijn sokken op toen, vond ik mooi staan. Meisje van acht…)

Sanneke sous Vezelay, 01-08-1982

Nu liepen we met ons zessen een stukje van het Jakobspad bij de Wijk. Best toepasselijk met Pasen: sta op en wandel. Ik had wel verder mee willen lopen; de dag was zo mooi, het lopen zo fijn en het besef raar: nu zien we elkaar maanden niet. We zwaaiden elkaar uit, hij vervolgde zijn pelgrimspad, wij liepen de weilanden in, kropen onder prikkeldraad door, haalden natte voeten, verdwaalden enigszins en bekommerden ons daar niet om. En ik dacht: ‘Ja, zo hoort het.’

Lieve papa, geniet van je vrijheid en al het moois onderweg.   

  

  

  

  

  

     

    

  

 

13 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

13 Reacties op “Come on, Pilgrim, sta op en wandel!

  1. Gaaf. Grappige man. Ik rolde ook mijn sokken op vroeger. :)

  2. Mijn vriend is een viertal jaar geleden vanuit België naar Compostela getrokken. Toen heeft hij de tocht wegens ziekte van zijn ouders moeten staken. Het liet hem echter nooit meer los. Vorig jaar is hij dan terug gegaan, maar deze keer per fiets. Ik ben hem daar gaan ophalen met de wagen en heb op die manier ook een stukje Camino gedaan.
    Ik vrees echter dat die lange tochten verslavend werken, want dit jaar staat er een tocht naar Rome op de planning …
    Ik wens je vader veel succes !

  3. Wat mooi dat jullie dit stukje tocht met elkaar konden delen.

  4. Goede reis, pa van Sanneke!

  5. Als dat één van zijn dromen is heeft hij groot gelijk dat hij deze droom nu gaat waarmaken.

  6. Fantastisch Sanneke ! En wat een knappe grote zonen, toch!

  7. Toen ik dit Paasweekend met mijn jongste zoon in Groningen langs de schotse hooglanders liep, zag ik op de brug een Jacobsschelp. Ik dacht toen niet aan je vader. Maar nu wel. ;-)

  8. Ooit liep ik ook in Vezelay mey die prachtige Ste. Madeleine. Ik verstierde de sfeer met pubernukken. Nu spijt….

    Stoere tocht van je vader!

  9. Nell

    Lieve Sann,
    Wat een prachtige reis voor je vader, en wat een prachtige foto’s.
    De emoties kun je bijna voelen vanaf de foto’s,mooi….

  10. Wat prachtig! Loopt hij helemaal alleen? Dapper hoor. Maar die schelp gaat hem er wel brengen!

Geef een reactie

