Het misschien wel nieuwe meisje

Toen ik Neeltje vrijdag ophaalde na haar kijkochtend op haar misschien wel nieuwe school, kon ik het lokaal inkijken. Daar zat ze, ze stak haar vinger op, zei iets tegen de meester. ‘Dat zou je niet doen als je je niet op je gemak voelde,’ dacht ik. Het meisje naast haar zat naar haar toegewend. Ik zag aan haar blik dat ze het heel wat vond, naast het misschien wel nieuwe meisje zitten. 

‘Ik heb mijn keuze gemaakt,’ zei mijn meisje toen we even daarna samen over het schoolplein liepen en ze al honderduit verteld had, ‘ik ga naar deze school.’ 

Ik denk dat het een goede keus is (mede ook door de reacties op het vorige logje), deze wissel. Maar hoe vastberaden en blij om haar keus ze ook was, het blijft een moeilijk iets. Gisteravond was ze ineens in tranen: ‘Ik ga het allemaal zo missen!’ ‘Wat dan allemaal?’, vroeg ik. ‘De juffen!’, zei ze. Nu zit de zoon van een van Neeltjes juffen in Neeltjes toekomstige klas, dus zal ze haar zeker nog geregeld zien. En anders zoeken we haar thuis wel op, want deze juf is niet alleen maar juf maar ook een vriendin van mij.  

‘Ik weet een naam van een jongen in jouw nieuwe klas,’ zei ik. ‘Casper!’ ‘Oh ja!’, lachte Neeltje door haar tranen, ‘Casper! Die ken ik! En Jim natuurlijk. Valentijn ken ik ook al! En Victor en Marie-Lie! En weet je wat heel leuk was bij gym?’

Vanmorgen liepen Rinke en ik mee naar het schooltje om te vertellen dat de kogel door de kerk is, maar Neeltje was ons voor, ze wilde het zelf graag aan de directeur vertellen. Net schreef ze al afscheidskaartjes voor aan de bloemen die ze uit wil delen in haar huidige klas. We weten nog helemaal niet zeker wanneer ze overstapt (ik denk dat dit haar laatste week is), maar zij is er klaar voor. 

   

   

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Het misschien wel nieuwe meisje

  1. Gefeliciteerd met de vastberaden keuze van Neeltje. Ik hoop dat ze zich beter begrepen voelt door haar leeftijdsgenootjes en haar potentieel volop kan benutten!

  2. ingeding

    wat een verstandig kind. dat belooft wat!
    hoop dat ze zich helemaal thuis en zichzelf gaat voelen in haar nieuwe klas. neeltje de heldhaftige <3

  3. Anoniem

    En contact met je juffen houden kan hoor! Ik ben 29 en zie m’n kleuterjuf nog steeds, terwijl ik maar een half jaar bij haar op school heb gezeten!

  4. Nou dat gaat lekker vlot! Het gaat een mooie lente worden, Neeltje!

  5. Caroline

    ….maar toch gewoon nog altijd Neeltje. <3

  6. Jacomien

    Wat fijn dat ze er zo’n zin in heeft! Alleen daarom al is het een goede, spannende stap!

  7. Ach maar hoe attent van je kleine meisje!
    Succes Neeltje zo te lezen komt dat allemaal heus in orde.

  8. Fijn dat Neeltje haar nieuwe klas heeft gevonden!!!

  9. Jet

    Wat een dapper meisje heb je. En wat fijn dat ze haar vleugels uit mag slaan om te groeien en te bloeien!

Geef een reactie

