De vrouwelijke vorm

Ik las laatst dat een bevriende journalist schreef dat ze zichzelf nooit journaliste zou noemen. Zij is een journalist. 

Het ging niet meer uit mijn hoofd. Journaliste, ik vind het een mooi woord, ik hou van de vrouwelijke vorm. Sindsdien maal ik over vrouwelijke vormen. Mijn man is opticien, is zijn vrouwelijke collega – hé, collegá, dat impliceert eigenlijk al dat het om een vrouw zou gaan, maar als we haar mannelijke collega een college gaan noemen snapt niemand het meer. Laten we haar in elk geval in vredesnaam niet zijn collegaatje noemen – dan een opticienne? God, wat mooi, een opticienne… Zo zal ze zichzelf wel niet noemen. 

Noem je de directeur nou directeur of directrice als ze een vrouw is? Is zij je docent of docente? Heb je het over een conducteur of een conductrice? Is het tegen de emancipatie in om de vrouwelijke vorm te gebruiken of is het juist een sterk zijn van de vrouw als ze er voor staat een vrouw te zijn en haar vrouwelijke vorm(en) niet te verbergen? 

Maar stel, je hebt een minnares, dan is het misschien toch niet zo handig haar als ‘mijn minnaar’ aan te duiden, hoe geemancipeerd ze ook is. 

9 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

9 Reacties op “De vrouwelijke vorm

  1. Haha! Dat van die minnares, daar kan ik me wel in vinden.

    Ik vind het zelf een beetje overtrokken om verschillen niet meer te mogen benoemen. Voor mij voelt het al snel als overcorrectheid. Net zoals ik gewoon papadagen zeg, maar ook mamadagen.
    Enige wat ik kan begrijpen is als je het storend vindt dat de neutrale term meestal gelijk is aan de mannelijke.

  2. Marieke

    Vrouwelijke directeuren zijn voor mij geen directrice, want dan moet ik meteen aan zweepjes en lakleren mantelpakjes denken ;-)
    Volgens mij gebruik ik ook over het algemeen de vrouwelijke vorm voor een vrouw. Waar ik wel ernstig over struikel, het verkleinen bij vrouwen: collegaatje, buurmeisje ipv buurvrouw, vriendinnetje (platonisch, in de liefde vind ik het dan weer schattig),

  3. Ik pleit altijd voor de neutrale naam voor vrouwen, tenzij het niet goed voelt. Verkleinwoordjes vind ik verschrikkelijk in functienamen en verder vind ik ‘verpleegster’ echt verschrikkelijk en dat werkt ook een andere kant op; door niet het woord ‘verpleegkundige’ te gebruiken schuiven we zo de hele mannelijke beroepsgroep aan de kant.. en toch zie je dat journalisten (m/v) steeds maar ‘verpleegster’ gebruiken.

  4. Ik associeer ‘directrice’ altijd met Miss Hannigan (de directrice van het weeshuis)….vandaar dat ik de term vermijd! ;-)

    • sanneke

      Bij ‘directeur’ denk ik dan weer aan een dikbuikig mannetje met bretels en een sigaar. ‘Hoofd en hart van de school’, wat vind je daarvan? Ik bedoel, ‘hoofd van de school’ dekt de lading in jouw geval ook niet echt.

  5. een man is nu eenmaal een man en een vrouw een vrouw, een juf is geen meester, en meesteres, tja, dat is weer een ander verhaal.
    Mannelijke en vrouwelijke benamingen heb ik geen moeite mee. Maar inderdaad, om een verkleinwoord toe te voegen aan een functienaam om aan te geven dat het om een vrouw gaat, dat zie ik dan weer niet zitten.

  6. Janine

    Hahahaha, hier in Duitsland wordt het onderscheid heel sterk gemaakt en krijg je meteen op je kop als je “Beste Studenten” schrijft (je moet immers ook de “Studentinnen” noemen!), waardoor je zo vreselijke vormen als “Liebe StudentInnen” (ja, met hoofdletter i in het midden) krijgt. De meeste collega’s schrijven daarom mails met “Liebe Studierende”, maar van dat werkwoord-ombuigen-tot-neutraal-zelfstandig-naamwoord krijg je af en toe ook een punthoofd…
    In het Nederlands heeft de vrouwelijke vorm algauw een rare bijklank, hoewel ik “journaliste” en “fotografe” mooie vormen vind. “Directrice” en “verpleegster” vind ik niet zo geschikt; “docente” en “verpleegkundige” vind ik wel goed klinken. Bij Nederlandse artikelen in de media valt me vaak op dat voor functieomschrijvingen alleen de mannelijke vorm gebruikt wordt en ik me dus pas in tweede instantie bewust wordt dat het over een vrouw gaat.

    x janine

Geef een reactie

