Een grote vogel

Vanavond zweeft er een grote vogel boven ons land. Hij spreidt zijn vleugels wijd, vouwt zijn wieltjes uit, laat zijn trappetje neer en dan, dan zijn mijn broer Jan Maarten en mijn neefje Jonas weer voor heel even in Nederland.
Ik zag ze anderhalf jaar niet en het had nog best lang kunnen duren voor ik ze weer zag, ware het niet dat mijn oudste tante overleed. Onze tante.

Ik heb niet zo heel veel herinneringen van vroeger aan mijn tante Marijke. Zij woonde in het Westen, ik in de Achterhoek. Als ik haar zag, vond ik haar aardig en ik hoorde haar stem graag, een echte Blommenvrouwenstem, misschien heb ik hem zelf ook wel.

Wanneer ontdekte ze mijn weblog? Ik weet het niet, twee jaar terug misschien. De tante die ik niet zo goed kende werd een trouwe lezeres van mijn stukjes en dat vond ik een mooi idee, zo leerde ze me ineens toch nog echt kennen. Niet alleen las ze mijn stukjes, ze reageerde er ook vaak op. Geen reacties van een zin, nee, hele epistels. Zo gaf zij mij ook een inkijkje in haar leven en geest.
Vorige week overleed ze ineens.

Marijke, ik hoop dat je mee mocht op de rug van een grote vogel. Dat hij je de wereld van bovenaf laat zien, je meeneemt naar de mooiste plekken. Wat zullen je kinderen en je kleinkinderen je missen. Ik zal missen hoe je me hier schreef, de anekdotes uit je leven, je bemoedigende woorden, je enthousiasme, je geamuseerde glimlach over mijn stukjes.

Ik zie het maar als een cadeautje van je dat ik door jouw overlijden mijn broer en neefje terug ga zien, dat ik zelf onverwachts de kans krijg wat extra te genieten van het tante zijn. Dankjewel daarvoor.

2015/01/img_8579.jpg
De dame met de hoed is mijn tante, het kleine prul ben ik.

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Een grote vogel

  1. Zo mooi dat jullie elkaar via je weblog alsnog beter hebt leren kennen.

  2. Jet

    Ach…je mooie, lieve tante Marijke. Wat verdrietig voor iedereen die van haar houdt dat ze nu gemist moet worden. Sterkte bij het afscheid en alles wat je van haar missen zult.

  3. Wat fijn dat je haar beter hebt leren kennen en verdrietig dat jullie nu afscheid moeten nemen. Geniet van de tijd met je familie.

  4. Tink

    Och ja, ik herinner me haar stukjes ook, lezend op je blog kwam ik ze tegen. Zo leuk dat ze altijd uitgebreid reageerde, ze had zelf wel een blog kunnen beginnen. En mooi dat jullie elkaar op deze manier beter leerden kennen.

  5. terrebel

    Gecondoleerd. Ja, het leven is erg kort. Niet iedereen beseft dat maar jij wel. Goed dat je zo van de herinneringen kan genieten!

Geef een reactie

