Het eind van de wereld

We gingen de mist in, wankelend op ongemakkelijke hakken, handen rood van de kou. Maar ze wenden, de handen, de hakken. Waar de weg was wisten we niet, we gokten maar wat. Hou het water aan je linkerhand, het spoor aan je rechter, tot ze elkaar kruisen. Daarna is alles mogelijk.
Zie je die boot? Het is geen boot. Maar wel als jij het wil en ik, je kapitein, laat de reling los, houd jouw hand vast.

Uit het wit doemt een stuw op. Het water raast er overheen. Ik word er door meegesleurd naar mijn kindertijd, zo’n zelfde stuw, zo’n zelfde sleuren en hoe mijn vriendinnetje op 1 dag haar vader en haar broer verloor. Meegezogen, het koude water in. Jij grijpt me bij mijn hand, trekt me weg uit de kolkende diepte waar ik de dode lijven van de man, de zoon aan me voorbij zie drijven, weg uit die herinnering. En weer heb je me gered.
Ik schud het verleden van me af en volg je silhouet. De kou bijtend in mijn wangen, de pijn knagend aan mijn lijf, de druppels mist aan onze wimpers.

IMG_6048.JPG

IMG_6054.JPG

IMG_6085-0.JPG

IMG_6083-0.JPG

IMG_6086-0.JPG

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Het eind van de wereld

  1. roebs

    Oh Sanneke… Wat een afschuwelijke herinnering…

    • sanneke

      Ik had er lang niet aan gedacht. Op een winterdag maakten mijn vader, broertje en ik een wandeling. Mijn vader liet ons zien: dat water is gevaarlijk, hoe leuk het er ook uitziet. Kijk maar wat er gebeurt als je er een stok in gooit.
      Later hoorden we dat op diezelfde dag, een stuw verderop, de broer van mijn vriendinnetje zijn geleende voetbal per ongeluk het water in trapte. Hij was een goede zwemmer, aarzelde niet, sprong achter die bal aan. Maar het water was zo koud, de kracht van de kolking te sterk. Zijn vader zag hem gaan, sprong achter hem aan. Ze overleefden het allebei niet.

  2. Yvonne

    Wat mooi Sanneke. Ik word (weer) stil van wat je schrijft. Maar op een mooie, fijne koestermanier. Ook al is het een hartverscheurende herinnering. ♡

Geef een reactie

