Wat we deden, deel 1: Den Haag

Het hart van Den Haag, dat is voor mij het Gemeentemuseum. Ik loop er door de lange gang over het water naar de balie en de garderobe, trek mijn jas uit en ja, thuis. Het is niet erg dat de inhoud van dat thuis elke keer dat ik er kom anders is, het voelt er altijd goed.

Mijn vader, de kinderen, Rinke en ik, we kwamen voor Rothko. Kat Elvis had bijna Rothko geheten, maar bleek een Elvis. In elk geval moesten we deze grote tentoonstelling van Rothko echt zien. Maar eerst moesten we naar de wc en oeps, sorry Rothko, maar we waren meteen afgeleid. Alleen de muren zijn al mooi in het Gemeentemuseum. Bij ons leidt dat tot ‘Ik wil met die muur op de foto!’ Dat klinkt misschien wel wat awkward, ja, maar zeg nu zelf…

IMG_5690.JPG

IMG_5688.JPG

IMG_5692.JPG

‘Ik wil die muur…’ zuchtte Jip. Dat kon ik helaas niet voor hem regelen, een muur van Sol Lewitt, maar er mee op de foto kon wel. Dit trappenhuis, ook al zo geweldig:

IMG_5669.JPG

IMG_5939.JPG

Goed, een mooi gebouw dus, met toffe muren, maar er hangt ook nog KUNST in. Van Rothko dus, daar waren we naar op weg, maar hé, er was meer. Werk dat zo leuk was dat Rothko nog maar even moest wachten. Het bleek een tentoonstelling van Emo Verkerk. Die kende ik nog niet. Nu wel! Ik schoot er van in de lach, de wondere wereld van Emo Verkerk. Wat inventief is die man. Een oude plastic dop kan best een mond zijn in een portret, hij zet beroemdheden bij elkaar in dubbelportetten die elkaar nooit hadden kunnen kennen, maar samen heel cool zijn.

IMG_5678.JPG

IMG_5680.JPG

Ik vroeg me van tevoren af: onze kinderen houden van kunst kijken, maar wat vinden ze van het werk van Rothko, dat erg abstract is? De tentoonstelling startte met vroeg werk van Rothko en nam je zo mee door zijn oeuvre, tot aan zijn allerlaatste werk, dat eenzaam op zijn ezel bleef staan toen de kunstenaar zelfmoord pleegde (hij raakte in een depressie na vaatproblemen). Ik vroeg Nisse welk werk hem meer aansprak, het vroegere, meer figuratieve, of het latere abstracte. ‘Het abstracte zegt veel meer’, vond Nisse. ‘Ik vind het beter dan het eerdere, sterker en je kunt er je eigen verhaal bij verzinnen.’ Prima analyse wat mij betreft.

IMG_5714.JPG

IMG_5721.JPG

IMG_5992.JPG

En natuurlijk was er de vaste collectie vol fijnigheid. Werk van Kandinsky, de Stijl, Israëls, der Blaue Reiter… Die ogen van de von Jawlensky

IMG_5743.JPG

IMG_5748.JPG

IMG_5797.JPG

Na uren ronddwalen in het museum, met mijn brein dat als een kerstboom oplichtte van al het moois dat ik zag, hadden we de Wonderkamers nog niet eens gezien. Oeh, die moesten ook nog, maar het was bijna sluitingstijd! Gelukkig konden we in elk geval nog even de catwalk doen. Hoei!

IMG_5837.JPG

IMG_5834.JPG

IMG_5828.JPG

IMG_5998.JPG

En dan loop je het museum uit en zie je dit… Nou, een welgemeend Fuck you dan maar terug, wij ook van jou, Gemeentemuseum, heel veel.

IMG_5853.JPG

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Wat we deden, deel 1: Den Haag

  1. Vincent

    Wat een fijn verslag en wat een leuke kleurrijke foto’s! En wat betreur ik het nu dat ik er onlangs maar hooguit twee uur rondliep (ik liep er dan ook alleen). Nu ja, goede reden om nóg eens te gaan.

Geef een reactie

