Ziekenhuisbingo

Het lijkt wel of we ziekenhuisbingo spelen dit jaar. Niet alleen ik had/heb een ziekenhuisabonnementje, ook met Nisse hebben we inmiddels heel wat ritjes naar het ziekenhuis achter de rug.

Hij werd in september geopereerd door de kno-arts. Die had erg tegen deze operatie opgezien; zo’n jong kind nog. Normaal zie je de klachten die Nisse had -totaal verstopte, ontstoken holtes, neuspoliepen- niet bij kinderen. Vooral die poliepen niet, die tot aan zijn schedeldak zaten. Ze maakte de boel schoon, vergrootte de openingen naar de holtes, haalde de poliepen weg. Een heftige operatie voor een kind, maar Nisse doorstond alles goed.

Maandag moesten we weer voor controle naar de kno-arts. Ze was tevreden over hoe Nisses neus geneest, niet over dat hij snotterig blijft. En dat terwijl hij nog steeds medicijnen gebruikt. Hij kreeg antibiotica mee voor de hele winter, ‘En…’, zei de kno-arts, ‘er is nog wat anders…’

Ze had een arts van het AMC ook naar Nisses zaak laten kijken, die stelde: ‘Nisse moet getest op Cystic Fibrose.’ Dat kwam voor mij niet geheel uit de lucht vallen: toen ik gehoord had dat Nisse neuspoliepen had, had ik op internet eens ‘kinderen neuspoliepen’ opgezocht en was overal de waarschuwingen tegengekomen: neuspoliepen zijn zeldzaam bij kinderen en vaak een aanwijzing voor CF. De kno-arts had het er echter niet over (later bleek dat ze aannam dat hij tijdens zijn hielprik op CF getest was, maar dat gebeurt pas sinds 2011).
Nu kwam het dan toch weer bovendrijven. We werden meteen doorverwezen naar de kinderarts, waar we vandaag terecht konden.

Ik had me ingelezen, had al wel geconcludeerd dat Nisse lang is, in elk geval geen groeiachterstand heeft die op CF zou kunnen wijzen. Dat vond ik al wel geruststellend. De kinderarts trok dezelfde conclusie en leek verder niet erg op de hoogte (ik ben een beetje verwend met de artsen in Maastricht geloof ik). Hij wist niet of de benodigde zweettest nog wel in het ziekenhuis uitgevoerd werd en twijfelde erg of hij wel of niet bloed af moest nemen om waarden te testen. Gelukkig is de zweettest er wel, die mag Nisse volgende week doen (weer een week wachten…) en hij besloot toch bloed en ontlasting ook maar te testen. Heel fijn, we willen graag zo snel mogelijk duidelijkheid nu.

Duimen jullie voor ons schatje?

IMG_4828-0.JPG

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “Ziekenhuisbingo

  1. Simone

    He bah wat naar die onzekerheid. Ik duim met jullie mee!

  2. Martine

    Onzekerheid, wat een rotgevoel is dat toch. Heel veel sterkte! Dikke kus X

  3. boterletters

    Wat naar, zoveel onzekerheid en zolang wachten. En die artsen die niet weten wat er in de hielprik zit en niet weten of de zweettest in hun eigen ziekenhuis gedaan wordt en twijfelen aan andere onderzoeken? Dat is erg vervelend lijkt me en maakt de onzekerheid alleen maar groter.

    • sanneke

      We kregen daar nou niet helemaal een prettig gevoel van, nee. We zijn er wel kalm onder nu, hoor, al vreet het wel aan Nisse. Snel uitslagen maar, dat zou fijn zijn.

  4. Marieke

    Ik duim voor jullie. En dan mag 2015 wel een jaar worden met minimaal ziekenhuisbezoek.

  5. Roos(toborono)

    Ik duim heel erg hard! Voor Nisse en ook voor het einde van jullie ziekenhuisabonnement. Neem maar een strippenkaart voor een incidenteel bezoekje ;-)
    Sterkte!

  6. Natuurlijk doen we dat! X

  7. MUS

    getverse sanneke toch!! ik ga duimen xx

  8. Ri

    Aha. Daarom was er niet eerder over cf gesproken. Vond het al een beetje raar. Jij had het immers al op-gegoogeld.

    Hopelijk verloopt de test volgende week gladjes en kunnen ze jullie goed nieuws brengen.

    Vraag me nog wel het volgende af. Als ze bij heel kleine kindjes cf kunnen afleiden uit bloed van de hielprik, waarom is dan bij grotere kindjes een extra zweettest nodig?

    En natuurlijk duim ik voor dit modeontwerper schatje uit de Santenkraam.

    • sanneke

      Ze kunnen het na die hielprik ook niet met 100% zekerheid zeggen. Er worden een aantal factoren getest, niet alle. De zweettest biedt als je onderzoekt op cf geloof ik het helderste resultaat.

  9. Ik vertrouw erop dat het helemaal goed komt, er zit niet voor niks nog altijd een pippi verstopt in deze stoere meneer!
    ;-)

  10. Ik begrijp jullie schrik! CF is niet niks….
    Wij moesten voor de zweettest toen naar het UMCG, ons eigen ziekenhuis voerde het niet uit. Onze zoon had toen gelukkig een goede uitslag, dat hoop ik ook voor jullie. Ik ga hard duimen!

  11. Marloes

    Pfff, heftig hoor.
    Veel sterkte in deze onzekere tijden!

    M.

  12. Ciska

    Wat naar en je dacht toch dat je namens het hele gezin de strippenkaart aan het volmaken was.
    Dat is lastig als artsen geen eenduidig beeld geven en je zelf op zoek moet naar kennis. Sterkte voor de stoere kerel! En jullie natuurlijk ook

Geef een reactie

