Betoverd

Hij droeg een jurk, de eerste keer dat ik hem zag. Zijn vrienden ook. Heel dichtbij kon ik niet komen, er was een zee van mensen tussen ons, maar ik zag ze wel, ik hoorde ze en was zo gefascineerd dat ik wist: deze liefde gaat lang duren.
Het was 1995 en ik was hier, mijn eerste festival.

IMG_4438.JPG

Ik zou hem met dEUS nog een keer op Lowlands zien, maar daarna ging Stef Kamil Carlens zijn eigen weg. Een goede keus wat mij betreft; waar bij dEUS vaak macht en kracht gemeten wordt op het podium, vaak ten koste van de sfeer, daar laat Stef Kamil Carlens het gevoel voor gaan. Wat een eindeloze creativiteit bezit die man, wat heeft hij prachtige manieren die te uiten. Beeldende Kunst, dansvoorstellingen, spetterende optredens met een podium vol muzikanten en zangeressen, kleine verstilde uitvoeringen…
Ga je naar een optreden van hem, solo of met zijn Zita Swoon Group, hij laat je telkens een ander stuk van zichzelf zien. Zijn liedjes zijn net kameleons, passen zich aan zijn stemmingen aan.

Gisteren zag ik hem met Rinke, Gerco en Nicole in Zwolle. Geen uitbundigheid deze avond. Het podium stond vol, maar hij trad alleen op met Wim de Busser. Wim, die me deed denken aan ‘de sterke man’ in een circus van vroeger. Hij had ook best mee kunnen doen in dit schilderij van Henri Rousseau:

IMG_4441.JPG
Maar vooral speelde Wim prachtig piano, niet alleen met zijn vingers, zijn hele lijf deed mee, was de muziek. Trommeltjes, daar wist ie ook wel raad mee.
Stef Kamil leek in een melancholische bui. De liedjes kwam uit zijn tenen. Letterlijk ook, want met zijn blote voeten bespeelde hij een… Ja, wat was het eigenlijk voor instrument?
Ze speelden me samen het kippenvel over het hele lijf, de tranen in de ogen.
Ik kan het me soms afvragen, als je als artiest je nummers schrijft zoals je buien zijn, dan moet het toch niet meevallen die gevoelens op het podium te herbeleven als het bijvoorbeeld verdriet, eenzaamheid betreft? Misschien dat de meesten zich daar overheen kunnen zetten als ze op het podium staan, maar niet Stef Kamil, niet gisteravond.

Lieve man, wat ben je prachtig in al je eigenheid, wat ben ik je dankbaar voor je liedjes die mijn vrienden zijn, die me hun verhalen vertellen, met me willen dansen, me vertellen over hun verdriet, verliefdheid, verlangen.

IMG_4442.JPG

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “Betoverd

  1. xxmiek

    Ja. ik <3 stef kamil carlens. en wat heerlijk san, dat je het weer echt buitenshuis kan beleven! ben heel blij voor je.

    • sanneke

      Nog een fan! <3 Ik vond het nog bloedspannend toen ik de kaartjes bestelde: zal het wel of niet kunnen? Maar ik had een goede avond, de omstandigheden waren perfect en een beetje pijn paste best bij de optreden, want au, zo mooi…

  2. Ah, dus zo zit dat. Deus, Stef….dat wist ik niet. Ben sowieso nogal slecht in namen. Maar dankzij jou hoorde ik ze twee jaar terug spelen in de stadsschouwburg in Groningen. Errug mooi, bijzonder en swingend. Vond dat toen, en nu nog steeds. https://www.youtube.com/watch?v=nkFNZ3ogUuA
    http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/07/grachtengordel-met-de-grond-gelijk.html

  3. Miranda

    Hoi Sanneke, ben het helemaal met je eens… wat was dat prachtig!! Ik (we) zijn in Utrecht geweest en ik vond het ontroerend mooi. Normaal gesproken ben ik niet zo van het reageren, maar ik wilde je heel graag laten weten dat mijn vriend vorige week bij Stef in zijn studio een ‘Naked fish session’ heeft opgenomen (moeilijk uit te leggen, maar kijk eens op whataboutfish.com bij naked fish sessions, er staat meer moois). Als je het leuk vind laat ik je weten wanneer het online staat, ik heb al het een en ander mogen bewonderen en weer stonden de tranen in mijn ogen :)

    Liefs Miranda

Geef een reactie

