Sugar and spice and everything not so nice

‘Ik hoor Neeltje niet meer over buikpijn,’ zei Neeltjes juf. ‘Haar andere juf was het ook al opgevallen.’

Neeltje, ons lieve Neeltje dat geregeld huilde van de buikpijn, ze klaagt niet meer. Tegenwoordig gaat ze naar bed, geeft me een kus, zegt ‘Welterusten, mam,’ en valt in slaap. Hoe anders is dat dan hoe we het gewend waren? Elke avond klaagde ze, kwam nog een paar keer haar bed uit, viel uiteindelijk -laat- in slaap met een warme hittepit tegen haar buik aan gedrukt.

In het voorjaar hadden we de episode bij de uroloog: het bleef een raadsel waarom Neeltje buikpijn had, bloed plaste, maar geen blaasontsteking had. ‘Het moet een allergische reactie van de blaas zijn, maar waarop? En hoe kom je daar nou achter?’, zuchtte de uroloog.

Wij wisten wel een manier. Jaren terug kwam ik van mijn hooikoorts en heftige allergieën voor huisdieren en weet ik waar voor allemaal af. Via bioresonantie therapie. Eindelijk iets dat hielp na jaren medicijnen slikken en klachten houden. Toen baby Nisse grote eczeemplekken ontwikkelde, wist ik wel waar ik met hem naartoe moest. De oorzaak werd snel achterhaald, hij kreeg één behandeling en we hebben het eczeem nooit bij hem terug gezien.

We besloten Neeltje te laten testen en Jip ook maar meteen. Jip ziet vaak grauw, heeft geregeld hoofdpijn, snottert wat af.
En ja, kassa. Beiden blijken koemelkproducten en vooral suiker slecht te verdragen. Banaan, pinda en chocola gaan ook niet goed.

Dat was even slikken. We houden hier nogal van lekker. En ook van zoet dus, ja. We besloten toch maar eens te kijken wat er zou gebeuren als we de producten waarop onze kinderen slecht reageren zouden schrappen. Dat ging eerst nog wat schoorvoetend. Oh mèn, hoe moest dat nou met alles wat we lekker vinden?
Aan de andere kant, we hadden het vlees niet zo lang ervoor van ons menu gehaald (op verzoek van Jip en tot opluchting van mij) en dat bleek eigenlijk verrassend makkelijk te gaan; we gingen gevarieerder eten, zeker niet minder lekker. Maar, koemelk en suiker? Da’s nog wel even wat anders toch?

Ook dat blijkt mee te vallen. Het is bizar waar overal suiker doorheen gemieterd word, maar we vinden genoeg alternatieven en zien wat het oplevert. Ik ben zo dankbaar dat mijn dochter niet zoveel pijn meer hoeft te lijden en met mij gebeurde er laatst ook iets aparts: ik kreeg een oogontsteking. Dat is op zich niet apart voor mij, ik heb geregeld ontstekingen. Ook oogontstekingen. Daar moet dan een stoot antibiotica tegenaan, anders wil het niet over gaan. Dit keer niet. Al na een dag trok het vanzelf weg. Zou het geholpen hebben dat ik anders eet nu? Het zou me niet verbazen.

Best jammer dat eten waar geen suiker doorheen zit doorgaans duurder is dan eten waar het wel doorzit. Maar ik begin nu ook te zien dat goedkoop in dit geval voor ons duurkoop is.

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Sugar and spice and everything not so nice

  1. Ri

    Die laatste zin is de spijker op zijn kop. Je lichaam is een verfijnde machine. Erg waardevol, daar moet je zuinig op zijn. Bovendien merk je dat je vastlopers krijgt als je er kwalitatief mindere brandstoffen ingooit.

    En hier ook een succesverhaal wat bioresonantie betreft. Via jou ook wat sessies ondergaan. Nu vrij van hooikoortsmiddel.

    • sanneke

      Wat goed om te horen, Ri! Blij dat je van de hooikoorts én van de medicijnen af bent. En idd, de belangrijkste machine die we in ons leven hebben verdient goede brandstof.

  2. Wij proberen dit ook zoveel mogelijk (wel vlees, maar geen suiker en lactose), maar vooral in restaurants vind ik het lastig. Wat zit erin? Kan het? En op drukke dagen, dan mis ik het wel om bijvoorbeeld iets te eten wat snel klaar is. Want koken neemt gewoon meer tijd in beslag en meer denkwerk. Oja en bij het bakken van koekjes en taart is het vaak even zoeken, maar heb al heel veel geweldige dingen gevonden. (bv op de site van Ellemieke Vermolen) En gelukkig hebben wij hier dichtbij een hele fijne winkel voor mensen met allergieën/intoleranties waar ik allerlei ingrediënten terugvind. En misschien kan bv raw chocolate wel? Die heb je ook zonder lactose, dus vast ook zonder koemelk?

    • sanneke

      Scheelt het weer dat wij toch niet het geld hebben om naar restaurants te gaan. :D Ik bakte gisteren een cake met agave als zoetmiddel, van het weekend pannenkoeken met amandelmelk (zo, díe waren lekker!). Jip reageert echt op cacao, dus nee, raw chocolate lijkt me niet zo slim voor hem.

  3. Jet

    Wauw! Bioresonantie, zei je? Dan moet ik er hier thuis ook maar eens onderzoek naar doen met een paar kinders die eczeem hebben. Beter laat dan nooit, zeg ik maar..

    • sanneke

      Ja, bioresontantie. Mijn bioresonantie-arts was eerder consultatiebureau-arts en kon het niet aanzien, al die kleine kindjes met eczeem, sommigen helemaal er onder. Ze is zich gaan verdiepen in een methode om die kinderen te kunnen helpen. Voor Nisse hielp het fantastisch. Ik zelf had bijvoorbeeld nooit katten in huis kunnen hebben als de bioresonantie niet op mijn pad gekomen was.

  4. Ik heb er ook fijne ervaringen mee. Had altijd diarree en buikkrampen. Huisarts, bloedonderzoek… leverde niks op, geen voedselallergieën zei men. Bij bioresonantie kwam eruit dat ik overgevoelig ben voor tarwe en koemelkeiwit. Sindsdien eet ik speltbrood en geen koemelkproducten meer et voila: darmen kwamen tot rust! Geen pijn meer, geen diarree meer. Behalve als ik wel eens ‘zondig’ omdat ik ook wel eens graag een pizza eet ;-) Maar dan weet ik wat ik kan verwachten en plan ik dat dusdanig dat ik de volgende dag nergens heen hoef.
    Fijn dat het bij jullie ook zo goed uitpakt!

  5. Esther

    Hier ook succesverhaal: naet/kinesiologie, hooikoorts weg. En ik had t echt heel erg. Wat fijn dat Neeltje lekker slaapt!

Geef een reactie

