DIY lampion voor St Maarten

Jaren hebben Rinke en ik als ouders heel weinig kunnen betekenen voor het fijne schooltje waar onze kinderen opzitten. Nu het met mij wat beter gaat boden we aan: als we een keer wat kunnen doen op school wat tekenen of kunstgeschiedenis betreft, roep maar. Voor mij moet dat nog niet iets op regelmatige basis zijn, met meerdere uren per dag of week, maar af en toe een keer een uurtje, dat is te proberen. Met name als we het op dagen plannen dat het met Rinke samen kan. Omdat we dat allebei heel leuk vinden, maar ook omdat, mocht het op het afgesproken tijdstip echt niet gaan met mij, Rinke het dan over kan nemen.

Vanmorgen mochten we voor het eerst aan de gang, in groep twee. Met kleuters dus! Het is bijna St Maarten, het feest waarbij kinderen ’s avonds met een lampionnetje de huizen langs mogen, zingen voor een snoepje.
Op school oefenen ze de liedjes en maken ze lampionnen. Of wij dat laatste in groep twee wilden doen. Graag!

Ik ontwierp een Dolfje Weerwolfjelampion. Eentje die te doen zou zijn voor vijfjarigen, maar waar ze ook uitdaging aan zouden hebben.

En och, wat was het leuk vanmorgen… We vertelden het mooie verhaal van St Maarten die een kleumende bedelaar zag, maar niets had om met hem te delen, waarop hij met zijn zwaard zijn eigen mantel in tweeën deelde en de bedelaar een deel van zijn mantel gaf. St Maarten gaat om delen dus: met St Maarten mag je langs de huizen, je zingt je liedje en degene voor wie je zingt deelt het lekkers dat hij in huis heeft met je.

Wat was het enig om met de kleuters aan het werk te zijn. Ze werkten met volle overgave, de zestien kindjes, een groepje bij de juf, een bij Rinke, een bij mij. Prachtig! Ik ben benieuwd of we op 11 november nog een Dolfje Weerwolfje aan de deur krijgen.

Dit is wat je nodig hebt om een lampion te maken zoals wij het deden.

Teken midden op een langwerpig stuk stevig zwart papier Dolfje Weerwolfje. Het voorbeeld hiervoor vind je hieronder. Wij sneden alvast een paar stukjes in, zodat de kinderen makkelijk zouden kunnen knippen. De binnenkant van de bril lieten we uitprikken met een prikpen.

IMG_4242-0.JPG

IMG_4248-0.JPG

IMG_4275.JPG

IMG_4279.JPG

Ook de mond tekende ik op zwart papier. De binnenzijde kan uitgeprikt, de buitenzijde uitgeknipt. Gebruik rood pergamijnpapier (van dat doorzichtige papier, ook wel bekend als vliegerpapier) om achter de mond te plakken.

IMG_4257.JPG

IMG_4280.JPG

IMG_4255.JPG

Plak wit pergamijnpapier achter het uitgeknipte hoofd van Dolfje.

IMG_4259.JPG

Plak de mond op het pergamijnpapier.

IMG_4260.JPG

Gebruik twee zwarte stippen als ogen. Kleuterjuffen hebben die stippen doorgaans op voorraad, anders knip je ze zelf uit zwart papier.

IMG_4265-0.JPG

IMG_4267-0.JPG

IMG_4268-0.JPG

Niet de uiteinden van het papier aan elkaar, zodat je een ronde lampion krijgt. Niet er een stukje chenilledraad (met ijzeren kern, voor de stevigheid) in aan de bovenzijde.

IMG_4250.JPG
Dit wordt je ophangsysteem voor je stok met lichtje er aan (doorgaans te krijgen bij bijvoorbeeld de Blokker, Action of speelgoedwinkels rond deze tijd van het jaar).
Klaar is je lampion!

IMG_4282.JPG

IMG_4072.JPG

5 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

5 Reacties op “DIY lampion voor St Maarten

  1. Marijke Blom

    Wow, Sanneke en Rinke,

    Dit moeten jullie vaker doen! Zo’ n leuke St Maartenlampion zie je niet vaak! Liefs, Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  2. Ri

    De lampion is erg leuk.

    Sint Maarten vind ik een superfijne traditie. Ik heb er zulke goed herinneringen aan.

    Wat fijn dat het jullie zo goed af ging. Niet het onderwijzen an sich, daar had ik wel vertrouwen in. Maar dat het kón. Lichamelijk. Heel, heel fijn.

    Sitzpapier ken ik trouwens als vliegerpapier. Zou het hetzelfde zijn of weet je toevallig dat het een dikker of dunner is?

    • sanneke

      Het was zó leuk! Het ging goed terwijl ik er was (met dank aan de adrenaline), maar ik moest er de rest van de dag voor boeten. Oef, wat een pijn weer. Wel goed voor mij om even te ervaren hoe dat nou is, ook voor wanneer ik mijn herkeuring heb. Het zal me er niet van weerhouden dit nog wel eens te doen, maar voorlopig blijft het voor zo heel af en toe op vrijwillige basis.

      • Ri

        De voortgang zal hem vooral zitten in hoe lang je van een dergelijke activiteit moet herstellen. Hopelijk wordt die tijd steeds korter. Want dit levert je geestelijk meer op dan het je lichamelijk kost, lees ik uit je blog.

Geef een reactie

