Mijn oma droeg een laagje modder…

@santenkraam: Ik vond een prachtfoto van een dame aan het strand, dik in de 70, met een prachtlijf, slechts gehuld in een laagje modder: mijn oma.’

Dit twitterde ik gisteren. Ik maakte gebruik van de energie die ik had gekregen van de expo afgelopen weekend en toverde de opslagruimte die nooit bedoeld was als opslagruimte weer om tot de werkruimte. Daarbij kwam ik de foto uit bovenstaande tweet tegen. Wat geweldig, die oma van mij, de 75 al gepasseerd, maar nog steeds zo mooi zelfbewust en krachtig. Ongegeneerd poseert ze, net uit het modderbad dat ze op een onbewoond eilandje nam, voor de camera.

Als kind zag ik haar bijna nooit, ze was geen oma die op me paste, ik kan me niet herinneren dat ze ooit op mijn verjaardag is geweest. Ze was ook niet zo vaak in Nederland. Dit was een oma die op cruises ging, hertrouwde met een Amerikaan en daarmee in Marbella ging wonen. Later verhuisde ze naar Puerto Rico. Haar laatste jaren woonde ze in de woestijn, in Phoenix, Arizona. Ik ging op interrail met mijn eerste vriendje bij haar op bezoek in Marbella, maar hij beviel haar niet: ‘I could shoot that boy!’. Gelukkig viel Rinke wel in de smaak.

Inmiddels zie ik wel dat ik bepaalde trekjes toch echt te danken heb aan mijn oma. Zo wil ik wedden dat ik er bejaard ook geen enkele moeite mee zal hebben slechts gehuld in een laagje modder te poseren. Het is maar een lijf, hè, zoals iedereen er een heeft. Ik kan oma niet meer vragen of ze in haar bijna nakie op mijn weblog zou durven, dus toon ik slechts een stukje van de foto. Aan haar benen en haar schaduw kun je nog zien hoe trots ze erbij stond.

IMG_4005.JPG

Maar het verhaal is nog niet af. Mijn tweet werd opgepikt door @KROdestaat, van het programma De Staat van Stassen op radio 2. Of ik over mijn vondst en de achtergronden ervan wilde vertellen op de radio. Mocht ik er meteen een bijpassend liedje bij uitzoeken. Wat een leuk aanbod!

Hier kun je het fragment beluisteren.
Was ik ineens op de radio! Wat mooi, zo een ode te geven aan deze bijzondere dame.

IMG_4006.JPG

En dan was er nog de expo, Uda Exposed afgelopen weekend. Het was er weer beredruk, ik sprak er een aantal bekenden en veel onbekenden en dan was er ook nog een erg aardige dame die al jaren hier meeleest en me even kwam begroeten. Zo leuk!
Ikzelf was afgelopen zondag op de expo ook te zien, want Rinke en ik maakten een dubbel zelfportret. Ik sta er slechts op in een laagje verf; een kleindochter van haar oma dus.

IMG_4024.JPG

IMG_4023.JPG

IMG_4025.JPG

IMG_4027.JPG

IMG_4026.JPG

IMG_4028.JPG

Tijmen, bij wie we in huis exposeerden schreef portretgedichten vanuit zijn portable biechthokje, Rinke en ik maakten in- en uitkijkjes op verzoek.
Zo ging er een stralend stel (ha, Merel en Joost!) met zowel gedichten als tekeningetjes naar huis.

IMG_3933.JPG

IMG_3932-1.JPG
In juni staat de volgende Uda Exposed gepland, je bent bij deze uitgenodigd!

9 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

9 Reacties op “Mijn oma droeg een laagje modder…

  1. merelvv

    Jaaa, het was leuk! Ik moet nog even lijstjes regelen voor de in- en uitkijkjes en de portretgedichten. In het nieuwe huis komen ze op een mooie plek aan de muur.

  2. terrebel

    Wat een geweldige foto van een geweldige oma! Voor mij is het duidelijk dat jij haar genen hebt…En dat bedoel ik zeker als compliment! :-)

  3. Hé, wat fijn om jouw stem eens te horen ! En wat een ‘speciale’ oma ook. Ik zie me nog niet direct zo een foto vinden van mijn oma hoor !

  4. Wat leuk om je stem te horen. Bijzondere oma! “Ze droeg een laagje modder”. Bijna Marilyn Monroe die alleen Chanel nr. 5 droeg. In bed dan.

  5. Marijke Blom

    Dag Sanneke,

    Weet je, diezelfde foto heb ik ook, mijn moeder in een modderlaagje gehuld, fier lo pend op het strand van Fuerteventura oid.

    Maar leuk om te lezen dat jij ook dit aspect van haar in je genen hebt!

    Ikzelf loop, lig en zwem, vooral in mijn tuin in Frankrijk, liefst ook zonder laagje kleding en elk jaar neem ik op mijn verjaardag een naaktfoto van mezelf, zodat ik als ik die later naast elkaar zou leggen, het niet meer als een schok ervaar als ik 90 ben!

    Verrassend dat de media je blog ook volgen!

    Liefs, Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  6. Wat klink je toch als een leuke vrouw. Zal wel niet toevallig zijn:-)
    Als ik thuis was geweest, had ik je opgezocht op Uda Exposed, maar wij waren in ruil juist een dag naar het noorden! Tot de volgende, dan maar.

  7. Hoe bijzonder! Ben benieuwd wat neeltjes dochter (als ze die krijgt) van haar oma vindt als ze later bij t opruimen een foto van jou vindt.

  8. Mariaah

    Sanneke…je bent zelfs mooi op de radio!

Geef een reactie

