Geheimen

IMG_3024.JPG

Er was eens een Esther. Ze ving een stokje, tikte een stukje en gooide het stokje door naar mij. ‘Ik wil al je geheimen!’, zei ze. ‘Of nou ja, vijf dan.’

Vijf geheimen… Maar… Ik vertel jullie altijd alles al! Of nou ja, nee, dat doe ik niet. Ik deel al zo veel, sommige dingen mag ik voor mezelf houden. Zijn er dan toch nog dingen die jullie wel zouden mogen weten, maar die ik nooit verteld heb? Heb ik eigenaardigheden bijvoorbeeld? Ah jawel.

Ik spreek vloeiend Portugees. Op een ochtend werd ik wakker, zei ‘hé liefje, goeiemorgen’ tegen Rinke en staarde hij me verbijsterd aan. Hij verstond me niet. Wat was er gebeurd die nacht? Ik kon me niets herinneren van wat ik gedroomd had, ik ben nog nooit in Portugal geweest. Nu hoop ik dat dat er toch eens van zal komen, want het aantal Portugese gesprekspartners in Meppel is schrikbarend klein.

Tja, was het maar waar, maar het was leuk geweest als het echt zo was, toch?

Ik ben verslaafd. Aan suiker. Sinds we er van de week achter kwamen dat Jip en Neeltje allergisch zijn voor koemelk en suiker doen we hier thuis een dappere poging die producten links te laten liggen. We besloten een maand terug al op aandringen van Jip geen vlees meer te eten. Dat laatste blijkt een makkie én heel leuk. De platgesleten banen van ‘wat eten we vandaag’ worden opgefrist met veel nieuwe recepten. We moeten creatiever omgaan met ons eten en dat bevalt goed. Maar geen suiker… Voor de maaltijden lukt dat prima, maar ik sta nog wel eens met snaaizin voor de kast. Zo’n zin in een koekje…

Ik zie en weet soms dingen die niet voor iedereen vanzelfsprekend lijken. Soms komen die dingen me zo maar aanvliegen, soms vragen mensen me er naar en kijk ik voor ze. Het is als inloggen op een netwerk waar een enorme berg aan informatie opgeslagen ligt.

Mijn grote vijand is mijn faalangst. Althans, dat was ie altijd. Ik ben veranderd door May Thurner en de gevolgen er van. Voor mijn gevoel ben ik vogelvrij nu. In plaats van faalangst heb ik nu doedrang. Ik maak dingen, verzin projecten, zonder terughoudendheid (behalve dan dat ik rekening moet houden met de luimen van mijn lijf). Nu leef ik zonder vijanden. Beter!

Over projecten gesproken, ik had de afgelopen tijd wat besprekingen. Over erg leuke dingen. We staan er nu mee op een punt dat het nog wel eens heel interessant kan worden. Voor mij, voor jullie. Maar het is nog even geheim.

Een ding kan ik nog wel blootgeven. Dat doe ik morgen. Letterlijk. Op Uda Exposed in Lent, waar Rinke en ik vorig jaar ook exposeerden. Als je morgen komt kijken (dat kan tussen 12.00 en 21.00 uur), kun je het zien!

Ik gooi bij deze Cisca het stokje toe. Ciska is net geremigreerd, na lange tijd in Amerika te hebben gewoond. Vertel eens, wat zijn je geheimen?

2 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

2 Reacties op “Geheimen

  1. Jet

    Zonder vijanden leven is een fijne ontwikkeling en de draken die je ervoor moest verslaan logen er niet om! Wat leuk dat er een geheimzinnig project in de steigers staat…ik ben benieuwd! Geniet van vandaag trouwens, hoop dat het een mooie dag is voor jullie.

  2. Cisca

    Hee, een stokje! Wel een lastige zeg. Ga er eens even op broeden…

Geef een reactie

