Sneeuwklokjes en dahlia’s

‘Dus jullie kregen heel erge ruzie?’
Terwijl ze het zegt voel ik dat ze zich dat voor probeert te stellen.
‘Nee,’ zeg ik. ‘We kregen geen ruzie.’
‘Maar wie van jullie had het gedaan dan?’
‘Niemand. Niemand had het gedaan. Het gebeurde.’

Sommige vriendschappen verdwijnen met de wind, het water, de seizoenen. ‘Oh,’ denk je, ‘lang geleden dat we elkaar spraken, dat moet maar snel weer!’ Of je denkt dat laatste er niet bij.

Met Nelleke ging het anders. Er gingen maar weinig dagen voorbij dat ik haar niet zag. Zij, Jachim, Rinke en ik, we aten vaak samen. We bespraken onze opdrachten voor de kunstacademie en wat al niet meer. We gaven ons figuurlijk bloot aan elkaar, maar ook letterlijk. Toen Rinke, zij en ik het toch wel wat lastig kregen met modelschilderen op de kunstacademie, besloten we elkaar te helpen. We poseerden voor elkaar, de eerste keer verlegen, maar daar zetten we ons maar overheen. Het kwam onze cijfers ten goede en onze vriendschap ook. Ach, wat was ik gek op Nell.

De wind, het water, ze waren perfect kabbelend en kalm geweest, maar toch was ik haar ineens kwijt. De zomer was veranderd in de herfst zonder dat ik het door had gehad. De herfst werd winter en wat had ik het koud.

Ik durfde niet meer naar de academie, want ik wist dat ik haar daar zou zien, dat ik met haar in één ruimte samen zou moeten werken. En hoe zou ik dat nou nog kunnen? Ik ging niet meer, het ging niet meer.

Op de eindexamenbeoordeling hing ik mijn werk op, werk dat ik thuis gemaakt had. In een andere hoek van de ruimte zag ik haar werk hangen.
Dat het toch zo gelopen was, dat we helemaal niet betrokken waren geweest bij elkaars eindexamen…

De ironie bracht ons weer heel even samen. We zakten allebei. Ik kreeg te horen dat ik op basis van mijn werk had kunnen slagen, maar niet nu ik mijn gezicht niet had laten zien. Een half jaar later slaagde ik alsnog met mooie cijfers. Maar Nell zag ik niet meer.

Ik hoorde dat zij en Jachim getrouwd waren (mijn god, dat we niets van die hele bruiloft meegekregen hadden…), dat ze een hondje gekregen hadden. Ik raadde de naam van het hondje in 1 keer. Dat lijntje was er schijnbaar toch nog.

We kregen een zoon en kwamen op een dag Nelleke en Jachim tegen met hun zoon. Daar stonden we, met 2 identieke kinderwagens, in die rare kleur oranje, die verder niemand wilde. En toch kon ook dat voorval er niet voor zorgen dat het gevoel weer terug kwam.

Dit weblog wel. Ik schreef, Nell las, zag zichzelf terug op een foto die ik postte, waar een portret dat ik van haar schilderde opstond. ‘Kijk nou! Een reactie van Nelleke!,’ zei ik Rinke. Er volgenden er meer.
De sneeuwklokjes kwamen op, de krokussen en narcissen volgden en vandaag was het dan zover en stond ze met een bos dahlia’s aan de deur. Stralend, met Jachim, twee zoons en een dochtertje.

Dat we allebei twee zoons en een dochter kregen, allebei champagne dronken op onze huwelijksdag in de oude schokkerhaven op Schokland…
Dertien jaar om bij te praten in een paar uur, we deden er hard ons best voor, ik praatte op dubbele snelheid, maar de tijd was te kort. Wat denk je? Elkaar maar snel weerzien dan? Ik denk het ook.

IMG_2935.JPG

IMG_2938.JPG

5 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

5 Reacties op “Sneeuwklokjes en dahlia’s

  1. Yvonne

    Wat mooi Sanneke. Een lach, een traan, een gouden randje. En herkenning, dat ook ♡ Een toost op hervonden vriendschap! X

  2. Mooi geschreven en bijzonder verhaal. Ik heb het ook gehad met een vriendin, nu woont ze praktisch om de hoek en zien we elkaar weer.

  3. Nell

    Lieve Sann en Rinke
    Laat het nooit meer winter zijn in je hart,we gaan het warm houden!
    Wij verlieten gisteren Meppel met een heel warm en blij hart. Gauw de agenda erbij!

    Kus

  4. ingeding

    oh wat fijn! ^^

  5. Jet

    Misschien moesten jullie wel ‘uit elkaar’ om nu weer bij elkaar te kunnen komen. Voor alles is een reden en nu hebben jullie een reden om dubbelop te genieten! Ik hoop dat het nog heel lang mag duren!

Geef een reactie

