Kind koopt kunst

Een jaar geleden besloot Jip dat hij kunst wilde verzamelen. Hij voegde meteen de daad bij het woord. In de galerie van de Zwollenaar Knikker mocht hij zichzelf een schilderij uitzoeken. Omdat Jip zo geïnteresseerd was en jarig bovendien besloot de kunstenaar dat hij wel wat uit mocht zoeken. Met een doek onder de arm waar eerder nog een prijskaartje ‘€500’ bij hing liep hij opgetogen de galerie weer uit. Meneer had zijn eerste kunstwerk binnen.
Sindsdien prijkt ‘kunst’ op zijn verlanglijstje. Maar ja, de eerste keer had hij stinkende mazzel, doorgaans moet kunst toch duur betaald worden. Gisteren zag hij echter zijn kans.

In het MMKA in Arnhem wordt momenteel de operatie Market Garden herdacht. 70 Jaar geleden dwarrelden duizenden jonge jongens door de lucht. Het lukte ze Zuid-Nederland te heroveren op de Duitsers, maar Arnhem was een brug te ver. Niet alleen de slag om Arnhem verloren de geallieerden, ook 18.000 levens. Best iets waar af en toe nog bij stilgestaan mag worden.
In het kader daarvan is er in het MMKA nu de tentoonstelling ‘Fragment’ van Miroslaw Balka te zien. In zijn videofragmenten is niets te zien van de gruwelen van de oorlog, maar als je beseft wat de geografische plaatsen zijn van de plekken waar gefilmd is, besef je wat voor diepere lading er achter de werken schuilt. Ik had de kennis van die plaatsen helemaal niet nodig, ik vond het zo al beklemmend genoeg, kon bijna niet kijken.
‘Wat vind je nou van deze tentoonstelling?’, vroeg ik Jip. ‘Goed,’ antwoordde hij. ‘Kunst hoeft niet altijd mooi te zijn, het kan ook wat vertellen. Voor oorlog moet je je ogen niet sluiten.’ Besmuikt opende ik de mijne dus maar weer. Jip heeft gelijk, al wordt ‘het moet mooi zijn’ vaak als criterium voor kunst gezien, ‘soit belle et tais-toi’ is niet iets wat je van kunst kunt verlangen. Bovendien, wat mooi is voor mij vind jij misschien wel verschrikkelijk, dus ‘mooi’ is sowieso een criterium van niks.

Het werk van Esiri Erheriene-Essi, wier solo tentoonstelling vandaag voor het laatst in Arnhem te zien is, houdt zijn mond ook bepaald niet. Haar werk gaat het gesprek met je aan, in felle kleuren, felle teksten. Ze geeft commentaar op de geschiedenis, op het heden. Oorlog, feminisme, Ku Klux Klan…

IMG_2181.JPG

IMG_2196-0.JPG

IMG_2214-0.JPG
Bij dit werk met Dorothy van de Wizard of Oz moest ik grinniken; ik nam niet alleen de naam van mijn echtgenoot aan, hij ook de mijne: niet de slaaf van elkaar maar verslaafd aan elkaar.

De vaste collectie vol (hyper-)realisme bekeken we natuurlijk ook. Oooh, het naakt van Wout Schram met de roze schoentjes!

IMG_2199-0.JPG
Jip ontdekte geamuseerd ‘Een eh..eh… Vanitas! Maar dan in 3D!’ Exact wat het is.

IMG_2180-1.JPG
Nisse, Neeltje en ik vonden de ‘borstentros’ van Maria Roosen in de museumtuin ook geweldig, een enorme druiventros, maar dan met glazen borsten als druiven. Die vergat ik te fotograferen: als je borsten wil kijken moet je zelf maar eens naar Arnhem.

En dan was er nog de jeugdtentoonstelling en -kunstverkoop. Voor deze tentoonstelling maakten 15 kunstenaars elk een op operatie Market Garden geïnspireerd werk. Van elk werk werden 25 drukken gemaakt die alleen voor kinderen te koop zijn. Een deel van de opbrengst gaat naar Warchild. Onze kunstverzamelaar was er al heel snel uit welk werk hij wilde; hij kocht een zeefdruk van Harmen Liemburg. Die past prachtig in zijn nieuwe kamer.

IMG_2187-0.JPG

IMG_2219-0.JPG

Dit was ons eerste spontane uitstapje in tijden: ‘Het is zaterdagmiddag, wat zullen we gaan doen… Zullen we naar Arnhem?’ Wat ge-wel-dig vond ik het, vonden we het allemaal. ’s Avonds aan tafel viel ik boven mijn bord pompoensoep in slaap en vandaag is een beddag om een beetje bij te komen, maar hoe fantastisch is het om weer samen wat te ondernemen.

IMG_2202-1.JPGNieuwe standbeelden voor de ingang van het museum.

IMG_2203-1.JPGEen gelukkige Neeltje met haar schat: vorige week in het Kröller Müller wilde ze zo graag een ansichtkaart van ‘de Kat van Bart van der Leck, maar die was er niet. Hier in het museum hing hij wel!

IMG_5092-2.JPGJeej! Dat was leuk!

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Kind koopt kunst

  1. Wat fijn om weer zulke berichtjes te lezen hier! En wat een bijzondere kinderen heb je toch.

  2. Marijke Blom

    Lieve Sanneke,

    Tegenwoordig word ik blij als ik je berichten uit de Santenkraam lees en met elk nieuw ‘ avontuur’ dat je nu beleeft, besef ik des temeer wat een inhaalslag je aan het maken bent! En wat zullen je kinderen genieten van hun mama die nu mee kan doen met museumbezoekjes en wandelingen. Ik was helemaal opgetogen bij het verhaal van Jip die kunst verzamelt, daar kun je nooit vroeg genoeg mee beginnen.

    Veel liefs vanuit Frankrijk, waar ik net heb genoten van twee reeën die het veld overstaken en vier opgewonden vogels die gezamelijk een bad namen waarbij ze vreugdesprongetjes maakten. En ik heb een nieuwe huisgenoot: Zippo, een ruw-harige teckel die ik uit het asiel geadopteerd heb; hij is al heel vrolijk en racet door de tuin met flappende oren! Liefs, Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

    • sanneke

      Nah, Marijke, wat leuk dat je een nieuwe huisgenoot hebt! Veel geluk met Zippo! Ik haal in, ja. Samen halen we in. Nadat alles zo lang stil lag is dat wel zo ontzettend fijn. En dat Jip kunst verzamelt, het past hem. Tien jaar was een goede leeftijd om er mee te beginnen vond hij, en ik denk dat hij gelijk heeft. :)

  3. Ah, wat een fijne dag! We zijn er nog nooit geweest, staat op mijn lijstje, maar nu ik dit logje lees moet ik er heel snel werk van maken ;-) Een fijne en goede week voor jullie!

  4. Wat fijn dat jullie weer dingen samen kunnen ondernemen! Klinkt als weer een heerlijke dag uit en genieten van elkaar en mooie dingen.
    Lees ik nou goed dat jij en Rinke elkaars achternaam hebben aangenomen? Dat deden wij ook!!
    Liefs

Geef een reactie

