Sprookjespark Kröller Müller

‘Het leek ons leuk om jullie een keer samen naar de Efteling te laten gaan, maar toen we dat de kinderen voorstelden kregen we zó’n lauwe reactie. Is dit misschien een beter idee.’ We stonden bij de entree van Kröller Müller met mijn schoonouders, die ons een envelop overhandigden. Op die envelop stond nog ‘Efteling’, maar het geld dat er in zat mochten we nu besteden aan museumjaarkaarten. Een veel beter idee, vonden Jip, Nisse en Neeltje. En wij vonden het een prachtig cadeau. Als er iets is wat we afgelopen jaren met ons allen misten was het samen musea bezoeken. We gingen het maar weer eens proberen, konden nog net de Seurat tentoonstelling bezoeken.

In de beeldentuin picknickten we in het Rietveldpaviljoen, met Rinke’s ouders en Tijmen, José en Koosje Jans en vervolgens gingen we het museum door. Hoe ik me kan verliezen in het moois en interessants dat ik zie (kon ik wel gebruiken ook, best heftig nog, zo’n uitje). Ik begroette oude vrienden aan de museummuren en maakte nieuwe.
Zo mooi om te zien dat het voor Jip net zo werkt, de herkenning bij bepaalde stukken, nieuwsgierigheid naar het hoe en waarom bij andere, het geraakt zijn door een werk ‘Er is een Mondriaan die ik nog niet ken! Kom snel kijken!’

Waar ik minder blij mee was: ‘iets leuks’ voor de kleintjes, een beeldspeurtocht. Och, die arme Neel was maar bezig koortsachtig te proberen aan de opdrachten te voldoen, kans om rustig de werken te bekijken had ze zo amper. Zelfs toen we in een vleugel waren waar de speurtocht allang niet meer voor was, zat het haar nog dwars: ik moet nog 1 ding zoeken, maar waar kan het zijn? Ik was blij toen ze het los kon laten en we tenminste weer echt kon genieten van wat ze zag. Want het is leuk, samen kunst kijken.

IMG_0678.JPG

IMG_0684.JPG

IMG_0677.JPG

IMG_0674.JPG

IMG_0680.JPG

IMG_0675.JPG

IMG_0671.JPG

IMG_0673.JPG

IMG_0682.JPG

IMG_0416.JPG

IMG_0415.JPG

IMG_0672.JPG

IMG_0681.JPG

IMG_0686.JPG

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “Sprookjespark Kröller Müller

  1. Mooie foto’s! En jeez, wat wordt Neeltje groot!

  2. Eftelingweigeraars: jullie hebben echt bijzondere kinderen! Fijn cadeau!

  3. Mooie foto’s! En zo te zien een heel mooie dag!

  4. Ri

    Wat een gaaf cadeau van opa en oma. En ik houd van foto’s waarop iedereen een andere kant op kijkt. Hopelijk inmiddels bijgekomen van dit uitstapje. Is niet heel gek dat het nog wat moeite kost, toch?

  5. boterletters

    Ohja, die speurtochten, daar had ik ook zo’n hekel aan vroeger. (Vaak verplicht tijdens schoolbezoek of zo) Je bent alleen maar bezig met het zoeken naar antwoorden en kan niet genieten van wat er is.

    Heel toevallig heb ik dat ook beschreven in mijn boek ‘Het spannendste schoolreisje ooit’. :-)

    • sanneke

      Grappig dat je dat ook beschreven hebt! Ik dacht in de opleiding altijd dat het wel leuk was, iets speciaal voor kinderen, als een soort geste naar ze. Maar sinds ik zelf kinderen heb weet ik: laat maar. Je doet ze er tekort mee.

  6. Onderschrift bij de plaatjes:
    1. Vader schenkt Kröllerschnaps aan zijn oudste zoon.
    2. Kunstelixer begint te werken, Nisse poseert ernstig en weet zich beschermt door levensgrote sculptuur.
    3. vader en peetvader ervaren de liefdevolle uitwerking van de bij het ritueel aanwezige hapjes en drankjes.
    4. Ingelijst werkt vervaagt, mensen verworden tot kunst. Het sprookje gaat verder.
    5 en 6. Jip kijkt uit naar zijn eigen wasdom, hij zal worden als rijp fruit, maar hij is nog zo jong, Rinke probeert een dame op doek te paaien met een geschilderde dasje om zijn nek. Of zij zwicht is niet te zien.
    7 en 8. Sprookjesprinsessen worden onderdeel van de naastgelegen werk.
    9 en 10. De lokken van het prinsesje zijn net zo recht en goud als de kroon om het doek, het shirt van de prins draagt de letter van de kunstenaar.
    11. koning Rinke dwaalt, nog steeds in extase, over heuvels en lijnen door het woud.
    12, 13, 14. De grootfamilie herenigd. Kleine prinsesje vliegt haar vader tegemoet (maar die staat al achter haar).

    En ze leefden nog lang, pijnloos en zeer kunstig.

    • Als jullie met z’n allen bij de Aardappeleters gezeten zouden hebben, zou ik gevraagd hebben “zijn jullie afstammelingen van Sien de Groot?” Mooie foto’s zo op een rij. Fijne week voor jullie!

  7. Tijmen

    Die foto van Rinke en mij. Hartjes, hoor.

  8. Ja joh: de Efteling is heus leuk – maar dit voedt je. Goede keus, goed cadeau! (En heerlijk dat ik via jullie even mee kon blikken, Kröller Muller in – het is er dit jaar nog niet van gekomen: snel ’n keer!)
    ((De foto van Rinke bij de dame… wow!))

Geef een reactie

