Vaag konijn

Het echoot in het kleine kamertje. Heel leeg is het er en het wordt er steeds witter, alsof er een stille sneeuwstorm woedt.
Ooit sliep er een baby in dat kamertje. ‘Roze met groen moet het worden!’, spraken de vader van het baby’tje in wording en ik. ‘Een beetje circusachtig!’ Maar eenmaal bij de kluswinkel wisten we: het moet helemaal niet roze met groen, het moet diep donkerblauw met krakend wit. Dat werd het, precies goed! Ik hield van dat kamertje.

Het baby’tje werd een peutertje en vond er geen zak meer aan, alleen in een kamertje. Hij wilde bij zijn grote broer in de kamer, in een stapelbed. Zijn kamertje bleef eenzaam achter. Maar niet voor lang. We maakten gewoon een nieuw kindje voor er in. Daar verzonnen we wat leuks voor: een konijn met gestreepte sokjes, zoals op haar geboortekaartje en gekleurde blokken op de muur. Een enorme klus was het die blokken te schilderen, maar dat maakte niet uit; het gezichtje van het nieuwe kindje toen ze met drie maanden éindelijk bij haar ouders van de kamer mocht, in haar eigen kamertje mocht slapen…

IMG_5040.JPG

Ze maakte ons duidelijk: ‘Dit is míjn kamer. Willen jullie zo vriendelijk zijn nu te vertrekken? Ja? Doei.’
Nou, dag dan baby… Veel geluk in je kamertje.
Wel, dat lukte. Ze hield van dat kamertje. En ik, ik hield ook van dat kamertje.

IMG_5042.JPG

IMG_5041.JPG

Hoe leuk ze het er de eerste jaren ook vond, toch vond het kindje het op een gegeven moment ook best ongezellig dat haar broers samen in een kamer mochten, haar ouders ook, maar zij alleen in haar bedje lag. Haar grootste broer snakte nou juist naar wat meer privacy. Tijd voor de grote ruil dan maar. Kleinemeisjeskamer wordt puberjongenskamer.

Het konijn met de sokken werd na een laagje verf een vaag konijn. Snel nog maar een paar lagen er over dan. Dag konijn, dag baby- en kleutertijd. De blokkenmuur op de inbouwkast verdween onder een zwarte laklaag met kleine gouden glitters. ‘Zó vet…’, zucht de puber. Hij heeft gelijk. Heel anders is het, maar móoi.
Nu de rest nog, het is nog lang niet klaar. Tijdelijk slapen alledrie de kinderen samen op één kamer. Straks komt het moment dat onze oudste net zo gelukzalig in zijn bed mag liggen als zijn zusje die eerste nacht in dat kamertje.
Ik weet het nu al, ik ga van dat kamertje houden straks.

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Vaag konijn

  1. Mooi wisselend kamertje. Vol liefde :-)

  2. Oh, wat mooi. Ben heel benieuwd naar het resultaat straks! Zwart met gouden glitters klinkt in ieder geval veelbelovend :)

  3. Nicolette

    He wat leuk dat rood witte poppie is de ‘lievelings’ van mijn jongste

  4. Marijke Blom

    Dag Sanneke,

    Wat heerlijk dat je nu over andere onder- werpen kunt schrijven, nu je eindelijk weer aan het echte leven kunt deelnemen!

    Over dat kleine slaapkamertje: dat had Danielle bij ons, toen zij er genoeg van had bij Wouter op de kamer te slapen. Ik denk dat ze een jaar of zes was; als zij naar boven ging, liepen de twee katten achter haar aan want die sliepen bij haar. Ik heb een nogal treurige week achter de rug:mijn lieve kat Zelig heb ik vorige maandag begraven. Hij was 16, kattenleeftijd 80 en ik had bijna een abonnement bij de dierenarts. Op mijn verjaardag merkte ik dat hij anders keek, reageerde en de volgende dag kon hij niet meer op z’ n pootjes staan; toen was de beslissing snel genomen. Ik was erg aan hem gehecht, zo’n lieve kat.

    Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPhone

  5. Dat lijkt op een combinatie van boompje verwisselen en kamertje verhuren. En met al dat schuiven ga jij op je nieuwe header ook nog spontaan vliegen! :-)

  6. Nell

    Lieve sann,
    Wat een prachtige foto van jou,met gespreide armen klaar voor de rest van jou mooie toekomst!
    Jee wat vliegt de tijd,ik weet nog dat we jullie tegenkwamen met kleine jip in de wagen!nu is hij een teiner,klaar voor een eigen kamer,zijn eigen ruimte!zo grappig, het is hier precies hetzelfde,sam wordt bijna 12 en is ook toe aan zijn eigen plek,stapelbed op marktplaats,voorbij is de tijd van samen slapen.eva is nu ook echt “baby”af,klaar voor school en een kamer die daarbij past,klussen!succes!liefs daar!

  7. Ik ben benieuwd naar het resultaat. Succes met het klussen!

  8. Loslaten om plaats te maken voor nòg meer liefde! x

Geef een reactie

