Een katje in een rompertje

Ergens, in een hokje, een eind van huis, ligt Elvis. Hij was twee nachten weg geweest, maar op dinsdagmorgen deed Rinke het gordijn open, glimlachte en zei: ‘Ach, kijk nou…’ Op de tuinbank lag Lux, die ook een nachtje buiten wilde blijven, er onder lag Elvis. Gelukkig weer terug.
Maar al snel kreeg ik verontrustende berichten van beneden: ‘Het is niet goed met Elvis!’ Ik waagde me de trap af en zag ons katje: sterk vermagerd (hoe kon dat? In zo’n korte tijd?), moeizaam adem halend. Ik keek in zijn ogen, zag hoe gebroken ze waren en wist: als jij niet snel bij de dierenarts komt, ben je zo dood.

Inmiddels zijn we een paar dagen verder. Elvis is nog steeds bij de dierenarts. Hij had een klaplong, zijn longen waren ontstoken. Daar moest eerst wat aan gedaan. Hij moest aan het zuurstof, wat hem weinig hielp, vervolgens werd de lucht afgezogen die in zijn borstkas in plaats van in zijn long zat. Dat was een goede zet: zijn long klapte daar mee terug en zo werd ademen weer makkelijker.
Maar er was meer mis. Hij had ineens een hangbuik. ‘Zo’n slanke kat met een hangbuik, ik vrees dat er daar iets niet klopt,’ meende de dierenarts. Nou, inderdaad: zijn buikspieren waren gescheurd, zodat zijn darmen niet meer op hun plek achter de buikspieren lagen, maar los in zijn buik bungelden. Wat een rotklap moet hij gehad hebben…

Elvis moest eerst wat aansterken van zijn klaplong voor hij geopereerd kon worden. Gistermiddag belde de dierenarts: het was een zware operatie geworden. Een met veel kunst- en vliegwerk: de buikspieren waren van het bekken af gescheurd, er zat bijna geen spierweefsel aan het bekken om ze weer aan te hechten. Maar het is gelukt. Zo goed en kwaad als het ging; buikspieren gehecht, darmen weer op hun plek, buikje weer dicht. Elvis overleefde de operatie.

Terwijl de dierenarts belde, werd Elvis wakker uit zijn narcose. ‘Ik heb hem even een kap om gedaan,’ zei de dierenarts, maar dat vindt ie zo te zien echt niet leuk. Weet je, ik ga hem zo een rompertje aantrekken, dat vindt ie vast fijner.’
‘Hij is zó lief,’ zei de dierenarts gisteren nog, toen hij de kans had Elvis een beetje te leren kennen toen die zich niet meer zo naar voelde door de ingeklapte long. Dat is hij, een heel lief katje in een rompertje.
Hij zal wel een tijd moeten herstellen van dit avontuur, als hij weer naar huis mag straks. Mogen we samen herstellen.

De foto is van bijna een jaar geleden, toen hij nog maar net bij ons woonde en zijn vlekken nog een stuk lichter waren, maar hij al net zo lief was als nu.

20140613-223934-81574174.jpg

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Een katje in een rompertje

  1. Lieve Elvis, snel beter worden, rustig aansterken! En ja, dat niet mogen springen… pfoeh, hoe vertel je dat zo’n springerig katje? Al kan ik me voorstellen dat springen nu echt ook nog niet fijn is, met zulke gewonde buikspieren.

  2. Ach, wat zielig. Maar wat fijn dat hij geopereerd kon / mocht worden. Hij is vast blij met jullie als zijn baasjes.
    Beterschap Elvis!

  3. Ri

    Lieve Elvis. Hou je gemak. Is moeilijk, dat snap ik. Kruip maar tegen Jip en Sanneke aan. Die weten wat goed voor je is. Veel liefs, Ri

  4. Jet

    Ach wat sneu voor hem dat ie er zo aan toe was/is. Gelukkig dat hij geopereerd kon worden en ik hoop dat hij weer helemaal op mag knappen!

  5. Trude

    Heel veel beterschap voor jullie beiden!

  6. Marijke Blom

    Dag Sanneke,

    Wat een naar bericht, over jullie Elvis. Het lijkt een beetje op wat Tigris van Marianne is overkomen; kennelijk een aanrijding o.i.d.

    Maar hij is nog jong en misschien herstelt hij zich met verve, laten we dat vooral hopen.

    Ik heb nu nog maar een dier, mijn kat Zelig van 16, die ik koester als een pasgeboren kuikentje. Hij is sterk vermagerd, zijn achterste rugwervels steken uit, maar hij eet nog graag lekkere hapjes. Brokjes zijn niet meer zo appetijtelijk met zijn gebit, dus mag hij nu twee x per dag een hap paté of iets uit een zakje, speciaal voor zijn nieren.

    Doe je nog wel rustig aan, Sanneke en laat die wond nou maar eerst herstellen!

    Met mij gaat het nu iets beter, overdag tenminste, als ik ook niet te veel doe. Maar wat wil je, ik heb een grote tuin, waar alle planten enorme dorst hebben met die hitte hier. Al een maand geen regen gehad en dat in juni!

    Liefs,

    Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  7. Elvis moet gewoon bij jou op bed gaan liggen, kunnen jullie allebei rusten en herstellen. Gelukkig dat jullie op tijd bij de dierenarts waren met hem.

  8. Wat een schrik, die arme Elvis! Ik wens hem heel veel beterschap en jou ook. Klinkt wel als een plan: samen herstellen.

Geef een reactie

