Spagaat

‘De komende weken zult u voorzichtig weer gaan remobiliseren.’
‘Je moet wel écht rust, houden, hoor, tot die wond dicht is!’
‘Het lopen gaat nog niet bepaald goed, hoe komt dat?’
‘Logisch dat je nog niet goed kunt lopen, na de operaties die ik bij je gedaan heb, het herstellen heeft veel tijd nodig.’
‘Je ligt wel héél veel in bed, hè? Bewegen is goed voor je!’
‘Ga je ook mee naar het strandje in het bos? Nemen we de stretcher mee, daar kan je ook liggen. Of je nou daar ligt of in bed…’
‘Gaat mamma ook mee? Jaaaaa!’

Het was belachelijk vol bij het strandje, nergens een parkeerplaats te vinden. Daar was ik stiekem wel erg blij mee, want hóe in vredesnaam had ik vanaf de auto bij het strandje moeten komen over de ongelijke bosgrond? En met die wond, nog steeds open en ontstoken, ik aan de antibiotica, was dat wel slim, op een strandje? We doen het nog wel eens over, dit uitje, maar dan onder betere omstandigheden.
En verder… Zoveel mensen, zoveel meningen, adviezen. Ik kom er in om. Ik raak er van in de war ook. Ja, ik snap dat bewegen goed voor iedereen is, ook voor mij. Ik kan niet wachten tot ik weer kan lopen, rennen, springen, hoepelen, fietsen. Maar niet nu, hoe graag ik het zelf ook wil.
Vorige week zwichtte ik; ik voelde mezelf wat sterker, leende de rollator van de buuf en ging dapper aan het oefenen. Toen ik eenmaal die stap gezet had, volgden er meer. Omdat het smaakte naar meer, ook al was het amper te doen.
Ah, wat wil ik graag alles weer doen, meedoen met mijn gezin, met de wereld. Ik genoot van weer buiten zijn, dingen zien buiten de vier muren van mijn slaapkamer.
Maar de ontstekingen gingen niet over. Ondanks de stevige kuur AB was er zelfs een ontsteking bij gekomen. Hoe kon dat nou?

‘Je hebt niet genoeg rust gehouden, dan kan de AB zijn werk niet doen. Ga je zo door, lig je zo weer in Maastricht.’
Vandaag donderden de artsenoordelen over me heen: ‘Rust! Rust! Rust! Anders gaat die wond, die op zo’n ontzettend lastige plek zit nooit dicht!’

Een spagaat is écht niet goed als je een wond in je lies hebt, geestelijk net zo min als lichamelijk. Ik moet mijn lijf nu maar gunnen wat het het allermeest nodig heeft, de rest komt wel weer.

(Hemeltje lief, hoe kwám ik toch in deze situatie?!)

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Spagaat

  1. Wat zul je het beu zijn. Genees maar snel hoor!

  2. Je doet t goed hoor. Volhouden! (Met rust nemen)

  3. Sylvia

    Verwarrend hoor!
    Luister toch vooral naar je eigen lichaam.
    Sterkte!!!

  4. Meer willen, minder moeten… Logisch dat het spaak loopt. De zon op je gezicht voelen kan misschien ook vanuit de slaapkamer. Of een hangmat in de tuin? Sterkte!

  5. Anoesjka

    Je hoofd wil kennelijk andere dingen dan je lijf. Interne strijd geeft dat. Ergerlijk zo nu en dan. Maar je doet het zo goed! Kanjer! Xx

  6. Lehti Paul

    Ik kan me die spagaat zo vreselijk goed voorstellen. ‘Gaat mama ook mee?’, Rinke die je hoopte na de operatie wat meer te kunnen steunen en gedwongen rust houden. Pffff, schrijven helpt. Misschien ook eens durven schrijven over fantasieën? Je focussen op ‘ik moet beter worden en wel nu’ zal vast niet helpen. Als afleiding irl niet lukt ontspant dat misschien wel. Hoop dat de wond gauw geneest. liefs, Lehti

  7. martijn

    gemene plek voor een ontsteking… goed luisteren naar de artsen en de rest van de mensen met een bergje zou nemen, die hebben er tenslotte niet voor geleerd :-)
    kan me heel goed voorstellen dat je het helemaal beu bent om rust te houden, zeker na de operatie die zo veel goeds had moeten brengen. voorlopig nog op een houtje bijten, maar dan is de beloning des te zoeter… Ontzettend veel sterkte!

  8. Ohhh, wat is dit moeilijk! Rust houden met kinderen om je heen is bijna niet te doen….hoe graag je het ook wil en moet. In je hoofd wil je al zoveel meer net als de kinderen….Ik wens je heel veel sterkte toe.

    (nog een paar weken en dan is het vakantie…dat zal het alleen maar moeilijker gaan maken om de zo nodige rust te kunnen pakken..?)

Geef een reactie

