5.4

Ik ben over. Ook al had ik een onvoldoende op mijn laatste toets. Ik had een 5.4, terwijl een 7 of hoger pas voldoende zou zijn. Een onhaalbare voldoende nu, de artsen stelden, als je HB -het was een toets HB- gelijk blijft of omhoog gaat, dan mag je donderdag naar huis. Ik had gisteren een 5, dus…

Morgen ga ik naar huis. Verlaat mijn happy camper de camping die zo goed beviel. Rijden we samen weer naar Meppel. Dat zal me de reis wel worden, maar we gaan het doen. Ik met een strak ingezwachteld pootje en een litteken om u tegen te zeggen, hij zongebruind.

Inmiddels heb ik wat toekomstperspectieven gekregen: het zal tijd kosten om te herstellen, aan te sterken. Een maandje of 2 mag ik daar wel voor uittrekken. Daarna wordt het kijken wat er mogelijk is. Ik zal vaak naar Maastricht moeten voor controles. Eerst heel vaak, dan jaarlijks.
Ik moet aan de bloedverdunners. Niet meer de spuiten die ik nu krijg, maar tabletten. Ik ga een middel uitproberen waarbij je niet wekelijks naar de trombosedienst moet, maar waar ook geen antidote tegen is. Live life on the edge; er is kans op hersenbloedingen, daar kun je zonder antidote dan ook niet echt iets tegen doen. Verder biedt het zoveel voordelen dat ik het toch maar ga proberen. De onrust van wekelijks INRmetingen en -schommelingen heb ik dan niet, bijspuiten hoeft ook niet. De artsen kunnen zich helemaal vinden in mijn beslissing, dus we gaan het doen.
En dan komt er straks een steunkous. Maar die hoeft -god zij geloofd en geprezen- niet altijd aan. Alleen als ik verwacht veel te staan, te slenteren. Misschien lukt het me straks weer wat te werken. Dan is die kous wel handig. Misschien ga ik eens naar een concertje, dan ook. (Haha, oh my, werken, concertje, ik? Echt??)
Er gingen raampjes in mijn hoofd open toen ik dat hoorde. Raampjes met wapperende witte gordijntjes in de zon, prachtige uitzichten. Dit kan mijn toekomst zijn.

Gisteren kreeg ik visite van een lotgenote, die 6 weken voor mij geopereerd is. Ze moest voor controle komen. Het was zó goed elkaar te zien en te spreken na alleen onlinecontact. Wat zijn er veel overeenkomsten in onze verhalen. Zij kreeg vandaag te horen dat alles voor niets is geweest, de hele operatie. Het herstel ging ook al zo slecht. Ik voel zo voor haar. Ook zij is nog jong, heeft recht op raampjes met wapperende gordijntjes en mooie uitzichten in haar hoofd.
Dit kan mijn toekomst ook zijn.
Maar ik heb goeie hoop op scenario 1. Met mijn rollatortje en mijn ingezwachtelde been en mijn ondermaatste HB wandel ik in wiebelende slakkengang met een glimlach de afdeling over en voel dat ik wat meer kan dan vorige week, voor de tweede operatie. Het geeft me goede moed. En daarbij, ik heb weer gesprekken, daar heb ik weer kracht voor. Mooie gesprekken. Ik kom er achter dat ik veel geleerd heb deze jaren van ziekte, dat ik een kracht in mij heb die zó groot is dat ik er anderen ook mee kan bereiken. Een bron van rust en vertrouwen en liefde. Ik ben er sterk door.
Annegien stuurde me een kaartje dat midden op mijn prikbord hangt. En het verbeeldt precies dát voor mij. Mèn, ze heeft nog blauw haar ook, dat zou ik ook hebben als blauw haar een natuurlijke haarkleur was.
Morgen ga ik naar huis.

20140521-181558-65758501.jpg

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “5.4

  1. Dat er nog heel veel raampjes voor je opengaan, sterke dame. Xxx

  2. roebs

    Ik ben gewoon ontroerd… Goeie reis San, morgen en alle andere dagen daarna! Dat je May maar een schop onder d’r hol mag geven :-)
    X

  3. Annegien

    Ik zit hier ook met tranen in m’n ogen <3.

  4. Marijke Blom

    Hoera!

    Sanneke is weer thuis!!! Met een hele koffer vol goede moed en leuke plannen, dat hebben we goed gelezen. En doe nou rustig aan, zegt je tante ook, zeker de eerste twee maanden, anders kan het misschien weer mis gaan.

    Nou, iedereen is wel trots op jou en Rinke, wat hebben jullie een prestatie geleverd van jewelste!

    Natuurlijk ook een klein beetje voortgestuwd door je schare supporters,want alleen red je zoiets niet.

    Hier op Leyral is nu onweer meester, vergezeld door zijn knechten regen en wind, zodat al mijn regentonnen in een wip gevuld waren; ik heb er inmiddels vijf van 500 liter en twee van 250; want kraanwater is hier peperduur ‘ ’s zomers.

    Gisteren huppelden zowaar twee prachtige hazen in mijn veld, waarvan een chocoladebruin, zodat ik een kwartier lang stokstijf bleef staan om ze te laten blijven.

    Verder had ik drie mezennestjes in de muurspleten, waarvan nog een bewoond, die hoor ik steeds hongerig piepen.

    Dit was dus mijn plattelandsjournaal,

    Veel liefs van Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPad

  5. terrebel

    Ik vind je stoer!

  6. Dag San, dat heb je weer mooi geschreven. Zolang dat lukt, ga je goed! ;-) Zet ‘m op en doe rustig aan. Goede terugreis naar Meppel. liefs uit Groningen.

  7. Wel thuis, Sanneke! Wat zal het fijn zijn om je kinders weer te knuffelen.
    En wat prachtig dat je anderen kun bereiken met je kracht. Komt door dat stralende hart van jou, net als op je heldinnen-kaart.

  8. Jeej, thuis! Dat moet heel fijn zijn. En zoals hierboven al gezegd: kick her ass!

  9. Trude

    Dat kaartje mag wel vergroot worden tot A1 formaat voor boven je bed! Dat er snel maar weer heerlijke uitstapjes met je super kinderen en Superman Rinke gemaakt gaan worden!

  10. Als alles goed is gegaan ben je nu lekker thuis! Geniet ervan om weer met je kinderen en man samen te kunnen zijn.
    Mooie toepasselijke kaart. Sterkte!

  11. Janine

    Ik hoop dat je een goede reis hebt gehad. Het moet heel fijn zijn om je kinderen weer om je heen te hebben, ik hoop dat je thuis weer een beetje kunt aarden en alles een plekje kan geven.
    Hang in there!

Geef een reactie

