Vadertje en Moedertje Tijd

‘Bij de volgende toon is het…’

Vroeger belde ik de tijd, mijn vingers in de draaischijf: 0…0…2. Een mevrouw vertelde me dan zakelijk hoe laat het was. Ook als je je naam zei, zei zij de hare niet. Ze hield het kort, had niet veel tijd denk ik, heel veel mensen wilden immers de tijd weten. Als zij Moedertje Tijd was, was ze niet een heel moederlijk type. Vermoedelijk was ze een computer.

Ik bel haar nooit meer. Tegenwoordig ben ik zelf Moedertje Tijd en word ik geflankeerd door Vadertje Tijd. Hoe we het voor elkaar hebben gekregen weet ik niet, maar wij hebben samen een stel tijdloze kinderen.
De jongste heeft een excuus, die kan nog niet klokkijken, maar de jóngens. Ze hoeven ons niet te bellen, wij bieden de exclusieve service dat we uit onszelf actuele tijdsmeldingen geven:

‘Het is al tien voor half acht! Hop, uit bed, aankleden, jongens!’
‘Het is half acht! Hoe kan het nou dat jullie nog niet aangekleed zijn?!
‘Wat?! Nisse! Het is kwart voor acht! Zit je nou echt nog in pyjama Heinz te lezen op de wc?!

Ik zei dat ze tijdloos waren, maar dat is misschien toch niet helemaal waar. Jip doet af en toe ook een actuele tijdsmelding, al zijn zijn tijdsmeldingen van een andere aard:
‘Het is vijf voor acht en we zitten allemaal aangekleed aan de ontbijttafel! Goed hé!’
Ik denk dan: ‘Ja, hallo! Omdat ik net al 25 actuele tijdsmeldingen gaf!’ en maak de ochtendmeldingen van de tijd af met:
‘Jongens, opschieten, snel je thee opdrinken, het is kwart over acht!’ en
‘Kom op, jassen aan, tassen pakken, het is bijna tien voor half acht!’
‘Wat?! Heb je nog niet eens je schoenen aan/gymspullen gepakt? Je moet over vijf minuten op school zijn!’

Vanmorgen dacht ik, na drie keer naar Jip en Nisse geroepen te hebben dat ze zich echt NU aan moesten kleden: ‘Ik doe het niet meer. Ik vertel niet meer hoe laat het is. Ze weten zelf ook wel om hoe laat ze op school moeten zijn en dat het handig is dat ze zich voor die tijd aangekleed hebben en een ontbijt achter de kiezen hebben.’
In plaats daarvan vertelde ik dat ik deze ochtend geen tijdsmeldingen meer zou doen. Neeltje opperde nog dat ik haar wel af en toe in haar oor mocht fluisteren hoe laat het was, maar ook dat deed ik niet. Ik wachtte af tot de boel hartstikke in de soep zou lopen, ze zich in pyjama, zonder ontbeten te hebben om kwart voor negen zouden bedenken: ‘Wacht, moesten we niet ook nog naar school?’ en dat ik dan zou zeggen: ‘Gaan jullie dan in het vervolg gewoon naar ons luisteren als we vertellen hoe laat het is en dat jullie op moeten schieten?’

‘Mam, ik ben een Tyranosaurus Rex!’, kwam Jip lachend mijn kamer in. Alleen zijn handen staken uit zijn t-shirt en daar flapperde hij mee. Het zag er buitengewoon koddig uit. Ik slikte: ‘Schiet nou maar op! Het is al tien over half acht!’ in en lachte met hem mee, waarop ik in no time een show van drie koddige Tyranosaurus Rexjes had.
Na de show verdwenen ze om aangekleed weer te voorschijn te komen. Maar wacht… Ik had helemaal niet gezegd dat…
De heren pakten hun gymspullen, Nisse dekte de tafel, het was immers zijn beurt, Jip maakte de schoolbekers klaar en pakte het fruit, er werd ontbeten en ruim op tijd verliet de junior afdeling van de Santenkraam het pand. Vadertje en Moedertje Tijd liepen verbijsterd mee. Ehm, wíe moesten hier nou ook alweer wat van leren?

20140416-093521.jpg

20140416-093945.jpg

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Vadertje en Moedertje Tijd

  1. Haha. Dat deed Javier Guzman gisteren ook. Tyranosaurus Rexen.

  2. Haha, geweldig. Ben benieuwd of jullie (en zij) dit ook kunnen volhouden! En ik deed dat dus ook vroeger, de tijd bellen. Was een gratis nummer, haha. (en daarnaast belde ik de moppenlijn van Max Tailleur, die vertelde dan tegen betaling een flauwe mop. Wat erg eigenlijk…)

  3. hahaha! oké, leerzaam stukje. zal ik morgen ook even experimenteren. maar wacht, dan hebben we sowieso al een uur extra wegens school-paasontbijt. :)

  4. Maar Heinz is ook zo leuk…

  5. Ik heb ooit nog een interview gezien op TV met de vrouw achter de Vlaamse sprekende klok. Die had dus werkelijk een heel bandje moeten inspreken wat elke dag werd herhaald. Een computer kan die stem niet geweest zijn, spraaktechnologie bestond ten tijde van de sprekende klok nog niet vermoed ik zo :-)
    Prachtig dat de kinderen op tijd konden zijn, misschien zitten wij ouders hen soms te hard achter de hielen waardoor ze gewoon hun verantwoordelijkheid niet nemen ?

  6. pieke

    haha, na het eerste gedeelte van je bericht dacht ik, ‘ik zal haar schrijven wat hier de oplossing was’. Maar jullie hebben dezelfde gevonden.
    ik zeg nog wel eens iets als: ik denk dat we zo te laat komen, maar dat lossen jullie zelf maar op.

  7. Rob

    Duidelijk!
    Tijdens de afgelopen werkweek kregen 4 meiden onenigheid. Nummer 4 weigerde ‘ s morgens haar corveedienst te vervullen. Waarbij zij eerlijk vertelde ’s avonds 3 uur later naar bed te gaan dan normaal.
    Tja, dan is het ’s morgens afzien ……

    Vrolijke vakantiegroet,

Geef een reactie

