Spoken in de beeldentuin

Gisteren was een cadeautje: mooi weer, een goede dag. We wilden er uit! Maar waarnaartoe? Niet te ver, niet te groot, zodat het voor mij een beetje te doen zou zijn, maar ook iets wat we allemaal leuk zouden vinden… Kasteel het Nijenhuis! We waren er vorig jaar al eens en wilden er graag nog eens kijken. Jip wilde graag beginnen in de beeldentuin. Daar bleek het te spoken. Veel beelden stonden nog onder doeken, om ze te beschermen tegen de kou (welke kou?) net spoken, maar de favoriete beeldengroep van Jip, Nisse en Neeltje was gelukkig wel te zien. Ze vonden het zo geweldig dat ze er meteen op klommen en vanaf sprongen.

20140224-190118.jpg

En ja, bij dit kunstwerk mag dat gewoon. Wandelen door de tuinen met de grote Lowlandskunstwerken (die staan dus bij het Nijenhuis tussen de Lowlandsedities door), dwalen door het kasteeltje met al zijn moois; fijn.

20140224-194934.jpg

20140224-194951.jpg

20140224-195031.jpg

De Voerman tentoonstelling kon me niet heel erg boeien: 100 landschappen met koeien in de wei, mijn kinderen hadden er meer geduld mee dan ik. Wel interessant om de stijlveranderingen in het werk van Voerman te zien, maar toch, het was me wat veel van hetzelfde. Gelukkig was er ook genoeg waar ik wel heel blij van werd. Israëls, van Dongen, Gestel… mjam!

20140224-195213.jpg

20140224-195230.jpg

Er staat één kunstwerk buiten dat me speciaal trekt, ook al is ‘mooi’ nou niet echt het etiket dat ik er op kan plakken. Het is van Pjotr Müller en heet Huis van dr Quincke. Dr Quincke was een Duitse dermatoloog uit het eind van de 19de eeuw. Dr Quincke gaf zijn naam aan een ziekte die zwellingen veroorzaakte in het gezicht, Müller maakte een soort monument voor de patienten. In een hekwerk zitten hoofden van zandsteen. Elk hoofd heeft zijn eigen kooitje, elk hoofd mankeert wel iets. Een soort rariteitenkabinet waar je in kunt. Ik kijk graag naar een perfect naakt van Israëls, maar dit… Intrigerend.

20140224-203406.jpg

20140224-203428.jpg

En dan sta je te wachten bij de toiletten en zie je ineens het mooiste plaatje van de hele dag. Wauw, droppie.

20140224-214850.jpg

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Spoken in de beeldentuin

  1. Marijke Blom

    Jullie maken toch wel een feestje van het leven, Sanneke, ondanks de sores!

    Geweldig leuk om ervan mee te mogen genieten!

    Liefs, Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • sanneke

      We maken er wel wat van, Marijke! When life gives you lemons, make lemonade! Vandaag heb ik een niet zo beste dag, maar ik vónd me toch een leuk onderwerp voor een logje! Dus dat maak ik zo.

  2. yoko

    Het bestaat écht, Quinkes oedeem. Mijn moeder heeft er een aantal jaren aan geleden (letterlijk lijden). Ik ben heel blij dat ik dit kunstwerk niet gezien heb bij mijn bezoek aan het Nijenhuis, wordt er een beetje onpasselijk van.

    • sanneke

      Ik kan me voorstellen dat het heftig is als je eigen moeder hier last van had om dit te zien. Het moet een heel nare aandoening zijn. Ik vind van het kunstwerk wel wat troostrijks van uitgaan; zo vaak in de kunst wordt er alleen maar perfectie getoond, maar het is niet allemaal perfectie wat de klok slaat in het leven. Er overkomen mensen moeilijke dingen, ziektes waar ze mee moeten leven. En daar dan toch wat moois van kunnen maken. Ik, met mijn onwillige lijf, kon me er wel bij op mijn gemak voelen.

  3. Wat een prachtige foto van Neeltje!

Geef een reactie

