In de schoolgids

Er zijn vast veel omstandigheden waaronder het niet echt uitkomt een telefonisch interview te geven. Tijdens een bevalling bijvoorbeeld, lijkt me niet echt handig. Of als je in de stiltecoupé zit. Ik werd in november gebeld voor een telefonisch interview. Net toen ik zo verkouden was dat ik mijn stem kwijt was. Ik had een stem als een doktershandschrift; alleen met grote moeite ontcijferbaar.
Ik werd gevraagd iets te vertellen over hoe we het ervaren hadden dat Neeltje voor ze naar school ging al de kans had gehad op haar toekomstige schooltje rond te kijken. Neeltje bezocht voorstellingen op school die speciaal georganiseerd werden voor bijna-kleuters, een voorschools programma. Nou was ik daar enthousiast over, want Neeltje kende totaal geen angst toen ze uiteindelijk echt naar school ging. Dat was vooral bij haar oudste broer wel anders gegaan, die nooit aan zo’n programma meegedaan had, dus daar vertelde ik over. Ik was alleen erg benieuwd of degene die me interviewde ook maar iets had kunnen verstaan van mijn verhaal. Waar het nou exact voor was, was me ook niet duidelijk. Maar ik had wel wat anders aan mijn hoofd, want de maandag erop was de dag van mijn grote reis naar Maastricht. Ik wilde die ochtend graag zelf mee om de kinderen naar school te brengen, de dagen er op zou ik er immers niet zijn. Stond de huisfotograaf van de basisschool ons op te wachten bij het schoolplein: ‘Ik wil graag een foto van Neeltje en jou maken, kan zijn dat die gebruikt wordt voor de schoolgids, goed?’ Eh, oké. Hij maakte wat foto’s en ik knuffelde Neeltje gedag en ging naar Maastricht.
Maanden later blijkt dat we inderdaad in de schoolgids staan, Neeltje en ik. En niet alleen in de gids van onze school, maar ook in die van vijf andere scholen, die onderdeel zijn van het PCBO, waar onze school ook bij hoort. Verrassing! En zo te horen had ie me toch aardig verstaan, die interviewer, ik vind het knap.

20140213-140547.jpg

4 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

4 Reacties op “In de schoolgids

  1. Geweldige foto! Dat idee van kinderen uitnodigen neem ik even mee voor mijn school!

  2. Jacq

    Volgens mij zijn jij en Neeltje zelfs huis-aan-huis verspreid in Meppel, want ik vond jullie ook al in mijn brievenbus ;-)

  3. martijn

    Heeeeerlijk stukje! Leuke pagina in de schoolgids! Mooi ook, stem als een doktershandschrift….:-)

Geef een reactie

