De koffer van Neeltje

Neeltje kwam met een koffer uit school. ‘Het is de ‘ik-koffer’,’ zei ze. ‘Ik mag hem vullen met spulletjes die bij mij horen en daar op school over vertellen!’ Ik was benieuwd wat ze zou kiezen. Wat vindt mijn kleutertje dat er bij haar hoort?
‘Een boek, mijn lievelingsboek!’ zei ze en stopte ‘In het bos van de luiaard’ van Anouck Boisrobert en Robert Louis Rigaud in de koffer, een pop-up boek over een luiaard die zijn bos kwijtraakt aan bulldozers terwijl hij slaapt. Daarnaast twee boekjes van Suske en Wiske waar ze zelf al in kan lezen.
‘Speelgoed mag er ook in!’, zei ze en pakte de Facemaker, een doos blokken waar je allemaal gezichten mee kunt creëeren.
Popje moest mee natuurlijk, die moest dan maar een nachtje de koffer in met Sam van het Muizenhuis, voor ze vandaag mee naar school mochten.
En dan nog muziek. ‘Deze cd vind ik mooi!’, riep Neeltje en stopte ‘A Tale of two Devils’ van Voicst in de koffer, waarvan het eerste nummer ‘High as an Amsterdam Tourist’ heet. Goed voor onze reputatie op school zeg maar. Zelf had ik toen ik zo oud was Black and Blue van The Rolling Stones als lievelingsalbum, met als grote favoriet Hey Negrita. Ik lees net dat de tekst er van zo controversieel was dat het nummer na 1976 niet meer live vertolkt is. Gevalletje ‘zo moeder, zo dochter’ denk ik.
Bladmuziek van haar pianoles nam Neeltje ook mee, net als een foto van toen ze twee dagen oud was.
Vanmorgen vroeg verwisselde ze Voicst toch nog voor een andere grote favoriet: Happy Camper. Ook een prima keus en, hé, niks over stonede toeristen op dat album, misschien wel zo handig voor mee naar school.

Neel, als je dit nog eens terugleest als je groot bent, dít vond je leuk toen je vijf was, jij tof kind!

20140207-122514.jpg

20140207-122601.jpg

20140207-122613.jpg
De onderste foto vond ik op de FB pagina van de school. Zo te zien mocht Neeltje op de stoel van juf zitten. Dat is al een mooie stap in de goede richting, aangezien ze vorige week vertelde dat ze later óf directrice óf schoonmaakster wil worden op school.

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “De koffer van Neeltje

  1. Wat een leuk idee zeg die koffer. En wat een geweldig prinsesje :)

    • sanneke

      Een heel leuk idee! De juf was helemaal verbaasd dat Neel ‘m de volgende dag meteen al gevuld weer mee naar school had genomen, maar die was er ook zó enthousiast over, moest meteen gedaan worden!
      Het is een beetje als een tijdscapsule zo, nu ik vastgelegd heb wat er in zat.

  2. Martine

    Oke, het was al op de Mavo, maar ik nam Mrs. Robinson van Simon & Carfunkel mee. Moesten we vertalen in de klas, ehhh hoezo luister ik nooit naar wat er gezongen wordt maar altijd naar de melodie :-)

  3. Inderdaad een tof idee van de juf! En wat heerlijk dat ze echt een heel eigen smaak heeft. Bijzonder grietje, die Neeltje van jullie :-)

  4. superleuk idee! en goede keuzes maakt die Neeltje al.

  5. Heel leuk, die koffer. En mooi blogje weer!

  6. Esther

    Hihi, schatje! Hier Mrs Vanderbilt van Paul McCartney favoriet :))

  7. Hier ook een koffertje, je krijgt hem op maandag mee en dan mag je op donderdag de gevulde koffer weer mee nemen er iets vertellen in de kring, een klein beetje als voorbereiding op spreekbeurten e.d.
    Je mag er 1 of 2 onderwerpen (per onderwerp mogen het best meer stuks zijn). Zoon wist het niet goed, wat zou hij doen. Dus we spraken erover, wat hadden andere kindjes bij zich gehad. Wat vond je daarvan het leukst, wat het je het meeste onthouden. Zo kwam hij er op om al zijn door oma gemaakte knuffels mee te nemen. Zoon is gek op al zijn knuffels, maar die door oma gemaakte zijn wel extra bijzonder natuurlijk. Ik heb er ook een, en die van mama mocht ook mee in de koffer in de klas. De juf had het heel leuk gevonden, blijkbaar had hij met allerlei stemmetjes verteld wie de knuffels waren en wat voor soort ze waren en welke van mama was had hij ook verteld. Leuk om te zien dat ze dat al durven. Ik kan me nog herinneren in groep 5, een spreekbeurt. Wat vond ik dat eng en moeilijk, tot nu in ieder geval gaat dat Zoon een stuk makkelijker af.

  8. Op die FB foto lijkt Neeltje precies op mijn hartsvriendinnetje dat ik op de kleuterschool had. en in de tien jaar erna. Zelfde blik, zelfde vlechtjes. Zelfs het tuinbroekje lijk ik te herkennen. ‘Negrita’ is een lekker nummer, nooit eerder gehoord. En waar de jeugd zoal naar luistert, tja. Ik ben vast erg preuts als ik kleuters ‘blow my whistle’ hoor meezingen. http://lehti-paul.blogspot.nl/2012/07/poep-seks-en-andere-nattigheid-deel-2.html

  9. Mooi tijdsdocument zo, leuk dat school dit faciliteert en dat jij het inkopt! :)

  10. Haha, awesome! Op zulke momenten weet je dat je een goede moeder bent!

Geef een reactie

