Ober, er zitten kikkers in mijn soep!

Carnaval komt er aan! Niet dat ik ook maar iets doe met dat gegeven, maar dat daar achteraan ‘de vasten’ komt vind ik wel een interessant gegeven. Ook al niet omdat ik ga vasten, maar omdat het een geheugensteuntje is voor een favoriete soep hier in huis. De soep raakt zo tegen de zomer aan altijd weer in vergetelheid, maar het jaar er op, zo tegen de carnaval, dan herinner ik me hem weer. Kikkererwtensoep, een Italiaans vastengerecht.

De voordelen van deze soep:
– hij is doodeenvoudig om te maken
– hij kost geen drol
– er komt geen ‘pakje’ aan te pas
– iedereen hier in huis roept ‘jaaaa, kikkererwtensoep!’ als ik ‘m maak

Wat je nodig hebt voor 4 personen (of 2 volwassenen en 3 kinderen)

– 2 tenen knoflook
– 2 blikken kikkererwten op water en zout (dus niet die van Bonduelle op smurrie) van 800 gr
– 2 mienestjes
– olijfolie
– gedroogde oregano
– zout

Verhit olijfolie in een soeppan, doe er de fijngesneden of fijngeknepen knoflook bij en bak even. Giet de blikken kikkererwten met hun vocht in de pan en laat even koken. Pak er je stamppotstamper bij en pureer er de kikkererwten mee. Je kunt eventueel een staafmixer gebruiken om je soep gladder te krijgen, maar ik zou zeggen: doe niet moeilijk. Verkruimel de mienestjes met je handen boven de soep en voeg een halve liter gekookt water toe. Laat nog even doorkoken tot de mie zacht is.

Serveer met een scheut olijfolie en flink wat gedroogde oregano en eventueel wat (Maldon zee-) zout. Zo simpel? Ja.
Wij aten er Turks brood met boter met wat knoflook erdoor gemengd bij. Lekker!

De foto die ik van de soep maakte bleek mislukt, waarschijnlijk omdat ik haast had om te gaan eten. Dan maar een tekeningetje van een kikker er bij. Uit ’99 zie ik. Jemig. Time flies when you’re having fun. Of zoals Kermit de kikker zou zeggen: Time’s fun when you’re having flies. Die zou ik dan weer niet door de soep gooien.

20140206-101511.jpg

3 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

3 Reacties op “Ober, er zitten kikkers in mijn soep!

  1. Haha. Time’s fun when you’re having flies.

  2. Ri

    Oe, lekker. Ga vanavond aan de wortelsoep. Dus voor vanavond wordt het niets meer. Maar ik hem zeker binnenkort maken.

    PS Briljante reactie van Novy

  3. dag er voor al kikkers in de week zetten kan ook. En je kunt de kikkers ook door de sla doen. Of er van die Israëlische balletjes, toe, hoe heten ze ook alweer? van maken. Maar toen ik dat eens deed, viste ik alleen maar krum uit de olie…ik was geloof ik bakpoeder vergeten. Een blikje is dan sneller ;-)

Geef een reactie

