Groots

Klein was hij. Een dreumes, gierend van de lach, op laarzen van mij die mij tot mijn kuiten kwamen, maar die voor hem lieslaarzen waren. Nu pikt hij weer mijn sneakers in en aast op alle schoenen van zijn vader. Het verschil is: hij past ze nu.
1.58m, een meter gegroeid in 10 jaar.

Natuurlijk zie ik Jip zijn hele leven al groeien en verbaas ik me zijn hele leven lang al over hoe snel dat gaat, maar wat ik nu zie gebeuren is nog weer anders dan al de groeisprongen die hij al maakte. Ik heb altijd met pubers gewerkt en gedacht: ‘Lijkt me leuk er zelf een in huis te hebben.’ Wel, het is zo ver. Zijn lijf, zijn houding verandert: een puber. Ik kan er danig van onder de indruk zijn. Ineens snap ik de volkeren waarbij een heel ritueel gehouden wordt als een jongen het moment bereikt waarop Jip nu is om aan te geven dat er een nieuwe levensfase aanbreekt.
En nee, lieve Jip, ik zal je gezicht niet beschilderen, je niet alleen het bos in sturen tot je een visioen hebt over wat je met de rest van je leven aanwilt, ik zal je niet aan allerlei pijnlijke rites onderwerpen zoals dat op andere plekken van de wereld wel gebeurt, maar ik wil je wel laten weten hoe mooi ik het vind dat ik ook deze stap van je met je mee mag maken.

20140113-145326.jpg
Jip op de laarzen die zijn vader nu dus mooi kwijt is.

7 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

7 Reacties op “Groots

  1. Nienke Bee

    Mooi Sanneke!

  2. Goed dat je me er even aan helpt herinneren!

  3. Ook voor mij voelde het als een eer om die transitie van dichtbij te volgen. De mijne is nu 18. Ik herinner mij nog de dag dat hij in zijn wiegje ontdekte dat hij zelf zijn handen kon bewegen en laatst mocht ik hem leren scheren…Op de goede manier! Als die van jou zo ver is kun je hem wellicht naar Jan de Meesterbarbier sturen als cadeautje: http://janmeesterbarbier.com/ (En doe dan Jan de groetjes van mij, als je wilt!)

  4. Vet cool! Wacht maar tot hij zich ook naar de lengte gaat gedragen! Wanteh, 10 is pas de prépubertijd. Muhahhaa!

  5. Groots, zoals je de veranderingen in Jip ziet en kunt beschrijven en aanschouwen.

Geef een reactie

