Maak nu uw keuze

‘Bent u nog bekend met de procedure?’
‘Zijn er nog zaken veranderd vergeleken met de vorige keer?’
‘Het aanbod verandert hier constant zoals u weet en is van uzelf afhankelijk. De procedure blijft hetzelfde.’
‘Dan weet ik het nog wel geloof ik.’
‘Prima dan, dan laat ik u nu binnen. U weet, zodra de deur zich achter u gesloten heeft is er geen mogelijkheid meer de procedure nog te stoppen. U weet zeker dat u er klaar voor bent?’
‘Ja.’

De deur naast het loket sluit zich achter me en een opgetogen, zenuwachtig gevoel maakt zich van me meester: het is zover, ik mag weer kiezen. Wat zal er dit keer in het assortiment voor me zitten? Ik heb hier van tevoren over nagedacht natuurlijk, naar aanleiding van de vorige keren en ik heb wel zo mijn voorkeuren.
Ik wacht tot de eerste woorden verschijnen, lichtend in het duister en ik weet dat de keuze die ik maak van grote invloed is op wat ik verder voorgeschoteld zal krijgen. Elke keuze heeft een gewicht waar iets tegenover staat voor het evenwicht. De punten die ik al verdiende zullen meegenomen worden in het gewicht van het pakket dat ik krijg. Wat dat betreft ben ik vol vertrouwen: ik draai al een tijd mee in dit spel. Ik kan wel wat aan.

‘Kies uit de volgende opties,’ verschijnt in lichtende letters voor mijn neus. De letters verdwijnen en maken plaats voor een muur van honderden oplichtende woorden, begrippen, waar ik er een van mag kiezen. Het duizelt me, waar begin ik? Haastig scroll ik door de woorden. Alsjeblieft, alsjeblieft, laat het er dit keer tussen zitten… Roem zie ik, brokkenpiloot, genezer, verlicht denker, financiële rijkdom, hongersnood, carrière, narcistisch, topsporter, soldaat, helderziend, eenzaam, dilettantistisch (wat is dat?), verslavingsgevoelig….
Wáár staat dat wat ik zoek? Ik dacht toch echt dat ik er voldoende punten voor had…
Kwaadspreker, populair als kind, lang en gezond levend… Hé, dat is een interessante, maar vast ook een hele dure. En wat ik voor ogen heb is het duurste wat er bij zit vrees ik. Kies ik iets dat als ‘moeilijk’ wordt gezien, dan zal ik daar veel punten mee kunnen verdienen. Vaak zullen daar ook ‘makkelijkere’ onderdelen aan gekoppeld worden. Tenminste, daar wordt doorgaans vanuit gegaan. Soms werkt dat trucje ook niet en zit je ineens met een bult bagger om weg te werken. Je kunt ook voor iets vrij neutraals gaan, maar ook dat geeft geen garanties.
Standvastig, creatief, ontdekker… En ja, daar staat het dan in lichteroze letters: Grote liefde. Wat een geluk! Hier was ik naar op zoek! Dit wilde ik al zo lang!
Op het moment dat ik de woorden kies tuimelen tientallen andere opties terug het donker in. Dag Lang en gezond leven, dag Financiële rijkdom. Het gaat ook niet om de opties die wegvallen, maar om wat ik overhoud.
Dit keer ga ik weten wat het is, de Grote liefde, beter kan ik me niet voorstellen.
Ik zie dat er om Grote liefde automatisch andere woorden verschijnen voor het evenwicht. Ben ik het met deze opties niet eens, dan kan ik Grote liefde wegklikken en alsnog voor een andere optie gaan. Maar een optie die ik afwijs, zal niet opnieuw voor me verschijnen. Zou ik de Grote liefde op kunnen geven?
Ik durf bijna niet te kijken naar welke woorden er voor me verschenen zijn. Ik lees ‘liefhebbende ouders, het vermogen gelukkig te zijn (ook in moeilijke tijden), moederschap, faalangst, verstoorde bloedsomloop, creatief, vaardig met taal, helderziend, lang ziekbed, lieve vrienden, West-Europa, fantast’ en nog een hele reeks meer. Wat zitten er mooie dingen bij, dingen waar ik echt naar uit kan zien. West-Europa lijkt me ook wel een prima plek voor een leven en ik word een vrouw dus, een moeder, wat een geweldig vooruitzicht! Alhoewel, dat schijnt ook best wel eens pittig te kunnen zijn, moederschap, maar ik heb er zin in. Er staan ook zaken tussen waar ik van tevoren maar niet te hard aan moet denken. Nare dingen, heftige dingen. En wat wordt er bedoeld met helderziend? Kies ik dit leven, dan zal ik ook met die zaken moeten dealen. Maar als ik zo kijk naar Grote liefde, liefhebbende ouders, lieve vrienden en het vermogen gelukkig te zijn (ook in moeilijke tijden), dan denk ik dat de moeilijkheden overkomelijk zullen zijn. Sterker nog, dan zou ik hier wel eens een heel mooi leven te pakken kunnen heb.

De volgende woorden verschijnen in beeld: ‘Akkoord/niet akkoord. Maak nu uw keuze.’
Ik klik met een glimlach op akkoord en word geboren op 25 juni 1974 in Amsterdam.
Hop, Sanneke, leven maar!

P.S. Had ik nou voor Roem gekozen, dan was ik op 25 juni 1974 misschien geboren als Karishma Kapoor en was ik nu een Bollywoodactrice.

20131207-164025.jpg

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Maak nu uw keuze

  1. Grote liefde is lichtroze.
    Had ik dat geweten…

  2. Wat een sterk stukje, dit. Supergoed.

    • Sanneke

      Dank je, Dymph. Als ik het zo bezie, hoef ik nooit de ‘waarom ik?’ Vraag te stellen, want dan weet ik het antwoord.

      • Ik zie het precies zo. Iedere ziel maakt steeds opnieuw zijn eigen keuze voor het leven op aarde. Een keuze voor de voors EN de tegens, in een totaalpakketje waar je wat mee wilt gaat doen, een pakketje dat je in dit leven wilt ervaren. Niet dat alles van tevoren als vast ligt, want elke handeling, elke gedachte, elke intentie schept elk moment opnieuw het pad dat je bewandelt, maar voor de basisvoorwaarden, de uitgangspunten, heb je zelf gekozen. x

  3. Ageeth

    Mooi Sanneke! Insturen voor een kort verhaal! Dan komt die roem ook….
    Wist je dat ‘Vonk’ (jazeker) van Harry Mulisch precies hetzelfde beschrijft? Alleen vanuit het oogpunt van De Engel die dit tegen het ongeboren kind zegt.

  4. Marijke Blom

    Lieve Sanneke,

    Gisterenavond belde Boudewijn me terug, nadat hij bij jou was geweest.

    Gelukkig met iets beter nieuws, dat je longontsteking aan het verdwijnen is.

    Tja en nu een paar maanden wachten op de operatie, dan gebeurt er tenminste iets!

    Heb je wel hulp genoeg om je het leven een beetje zorgelozer te maken? Al moet ik toegeven dat je een voorbeeld voor ons allemaal bent, met je mooie columns en je creaties. Alleen die sprei al, geweldig!

    En nogmaals, ik heb geen reactie op mijn voorstel gekregen/gezien, als ik de kinderen een weekend kan opvangen, dan hoor ik het graag. Wel fijn als iemand ze haalt en brengt.

    Lieve groet en veel sterkte,

    Marijke

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    • Sanneke

      Lieve Marijke,

      Ik denk dat je mijn reactie op jouw vorige berichtje gemist hebt. Ik mail je wel even. Helaas vandaag weer verhoging en veel last van de longen.

      Liefs, San

  5. Mooi blog Sanneke. Het zou zo maar zo kunnen gaan…

  6. Erg mooi, eentje om vaak te lezen en te herlezen en over na te denken.
    Dank je wel

Geef een reactie

