Omgekeerde heimwee

Mijn tante, de jongste zus van mijn vader belde. Ze had een ingeving. Wat zouden Jip, Nisse en Neeltje er van denken om eens bij haar in Amsterdam te logeren? Zouden zij een leuk weekend hebben en ik rust.
Wat een goed plan!
Er was alleen één probleempje: de kinderen kenden haar helemaal niet. ‘Ik zal de kinderen vragen wat ze er van vinden,’ zei ik haar.
‘Is ze lief?’, vroeg Neeltje. Ja, dat is ze. Ik heb altijd een zwak gehad voor mijn tante Marian, ook al zie en spreek ik haar heel weinig. Ik lijk op haar. Ik weet nog dat ik toen ik in Amsterdam Noord woonde, in de tijd voor de mobieltjes, ik had zelfs geen vaste lijn, het er op een dag op waagde en nieuwsgierig op zoek ging naar waar ze woonde. Aan de Stoombootweg in Noord wist ik, maar ik had geen idee waar die was, want Google Maps had ik ook al niet. Maar mijn fiets kreeg een lekke band (Stoombootweg – pepernootje? Oké, ik hoor teveel Sinterklaasliedjes waarschijnlijk.) en ik kwam nooit bij haar aan.
‘Het lijkt me wel wat, bij jouw tante in Amsterdam logeren,’ zei Jip.
‘Mij ook!’, zei Neeltje.
‘Mij eigenlijk ook wel,’ zei mijn heimweekind Nisse.

‘Het lijkt ze leuk!’, berichtte ik Marian. En zo bracht mijn vader, die me aan het eind van de week vaak komt helpen (helemaal vanuit Spijkenisse notabene) zijn kleinkinderen naar hun onbekende oudtante. En ook al vroeg ik me af hoe ze deze logeerpartij nou zouden gaan ervaren (Marian ook; van 0 naar 3 kinderen is best heel wat), ik had er een goed gevoel over, het zou vast prima gaan.
Dat ging het: Nisse liet weten omgekeerde heimwee te hebben: hij wilde liever blijven, had het zo leuk. Jip, Nisse en Neeltje keken vanuit het huis van Marian uit over de haven en de treinen, trainden zich suf op Marian’s fitnessapparaten, gingen naar het Scheepvaartmuseum, naar JHM, het Joods Historisch museum (‘Weet je dat Schönberg Kandinsky beïnvloedde?’), ze knutselden samen, gingen naar Eye, naar de klimpietjes in de Bijenkorf, naar een Italiaans winkeltje (‘Met het lekkerste brood ooit! En tante Marian kan dus echt heel goed Italiaans, hè!’). Ik kreeg ze overstromend van de enthousiaste verhalen terug. En Neel met wilde haren: Amsterdam haar haar veranderd in een soort woeste suikerspin. Na een half uur heel voorzichtig haren ontwarren had ze haar brave coupe Meppel weer terug.

Marian heeft er drie vriendjes bij.

20131126-121315.jpg

20131126-121334.jpg

20131126-121347.jpg

20131126-121404.jpg

Op de bovenste foto het vertrek met opa. De onderste drie foto’s zijn van Marian: figureren in de nachtwacht, wow!

9 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

9 Reacties op “Omgekeerde heimwee

  1. Anoniem

    Kennelijk zit dit soort logeerpartijtjes bij oudtantes en ooms toch in de familie. Ooit logeerde Daniel en Ruben (kinderen van nicht Tanja) en Sophie en Fleur (kinderen van nicht Danielle) bij ons in Amsterdam. Bij dat soort logeerevenementen mochten de kinderen alles kiezen wat ze leuk vonden. Feest voor hun en feest voor ons!!

  2. De lang haar kapster

    Leuke kindjes!!

  3. Wat geweldig! En zo stoer van de kinderen om zomaar te gaan logeren bij een onbekende tante. Dat zie ik mijn kwartet nog niet zo snel doen. Hoe was het voor jou en Rinke?

    Ik zie bekende schoenen bij Neeltje, leuk! Elke wil ze het liefste dag en nacht dragen, zo lekker zitten ze volgens haar ;-)

  4. Wat een lieve gezellige tante! Mijn tante Marian (ook zus van mijn vader) is ook zo! Grappig. Heerlijke foto’s weer.

  5. Stoombootweg… Laat ik daar nou vlakbij hebben gewoond.
    En wat heerlijk zo’n logeerpartijtje.

  6. Jet

    Wat een geweldige nieuwe herinneringen hebben je kinderen en tante erbij!

  7. wow … omgekeerde heimwee … mooi

  8. Dit soort dingen zouden meer mensen moeten doen. Kinderen houden vaak meer van onbekend en nieuw dan wij (beschermende) ouders. En Amsterdam is altijd leuk. En tante Marian natuurlijk ook (heeft ze niet geopperd om die lange haren te vervangen door een frisse coupe ;-))

  9. Wauw, die kids zijn echt groot geworden! Het is alweer even geleden dat ik hier voor het laatst heb rondgekeken. =)

Geef een reactie

