Jongens tegen de meisjes

Het werd tijd voor wat leuks. Een heftige dip op het mysterieuzevatengebied, een borstbeenontsteking en zwaar irritante hoest waar de borstbeenontsteking ook niet echt minder van werd/wordt; de afgelopen twee weken had ik het gevoel dat ik echt voor spek en bonen op deze aardkloot was. Maar sinds gisteren heb ik weer een beetje meer lucht en die lucht besloot ik gistermiddag goed te besteden. Beneden, met de kinderen. Wat kon ik verzinnen dat niet te belastend voor mij was en tegelijkertijd ontzettend leuk voor hen?

Na Jip is ook Nisse getest door een jeugdpsychologe en van de week kregen we de uitslag van zijn test. De psychologe schreef een mooi rapport over hem dat me best ontroerde; wat een bijzondere knul is onze middelste toch ‘heel puur, heel authentiek’ noemde ze hem. Ook dit nummertje twee blijkt wel de voordelen van hoogbegaafdheid mee te hebben gekregen, maar niet zo zeer de nadelen (geen aansluiting kunnen vinden, heftige faalangst), behalve dan het onderpresteren op school door verveling. Ook dat laatste is vervelend natuurlijk, maar daar kunnen we nu ook verder mee aan de slag (de school was er meteen al mee aan de gang gegaan bij de eerste signalen van ons er over, dus dat gaat goed komen). En we kregen tips voor dingen die goed voor hem zouden zijn, waar hij uitdaging uit zou kunnen halen. Een er van was: koken. Zelf een recept zoeken, een boodschappenlijst maken, boodschappen doen, koken. En tadaa, zo ontstond de cake-bakwedstrijd! De jongens tegen de meisjes! De meisjes kregen er als handicap bij dat zij een recept moesten zoeken waarvoor alles al in huis was; ik kon immers geen boodschappen doen. Ik verzon er nog een extra leerdoel bij: samenwerking. Jip speelt graag met vrienden, maar zijn eigen broertje, voordat ie daar eens wat mee onderneemt… Nu moesten ze wel; ik was benieuwd hoe dat zou gaan.

Ze verzonnen dat zij team Star zouden zijn (met sterbakvorm) en Neeltje en ik team Love (met hartbakvorm) en de wedstrijd kon van start! Wat een mooie middag werd het. Terwijl ik genoeglijk met Neeltje walnoten kraakte voor onze yoghurt-walnotencake met cacao, deden de jongens boodschappen en zetten in vliegende vaart hun geweldige twee soorten chococake in elkaar. Die cake zag er zo lekker uit in het kookboek, die moest het worden.
Jip was zo slim zelf de boter te gebruiken die ik voor onze cake bestemd had en mij het pakje margarine toe te schuiven dat hij gekocht had. ‘Oh, sorry mam, ik dacht dat het boter was!’
Jaja, zo lag team Love natuurlijk meteen op achterstand, met een margarinecake.

Toen Rinke uit zijn werk kwam stond er een bordje met twee soorten cake voor hem klaar om te proeven: hij mocht de jury zijn. Hij nam zijn taak uiterst serieus, trok zich zelfs terug voor een juryberaad. Met gespannen gezichtjes luisterden de kinderen hoe hij toen hij terug kwam het juryrapport voorlas en jaaaa! Een overwinning voor team Star! En daar kwamen we meteen bij een volgend leerdoel: waar winnaars zijn, zijn ook verliezers, je kunt niet altijd winnen en ook dat moet je leren. Gelukkig was Neeltje er snel overheen. En ben ik dat ook bijna.

20131110-112114.jpg

20131110-112128.jpg

20131110-112153.jpg

20131110-112212.jpg

20131110-112314.jpg

20131110-112347.jpg

20131110-112425.jpg

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Jongens tegen de meisjes

  1. Jet

    De Liefde spat van jullie gezin af, wat mooi om te zien (en te lezen)!

  2. Ri

    Jullie zijn (je eigen en via je blog ook van velen) zonnetjes op donkere dagen.

  3. Prachtig. Ik lees het met tranen in mijn ogen, zo mooi :-) En heel inspirerend!

  4. Trude

    Gaaf zeg! Een middag met een gouden boter randje!

  5. Is er nog een stukje over? Ik krijg trek….. ;-)
    En walnoten kraken?…. doe jij wel een beetje rustig aan, Sanneke.

  6. Wat een ontroerend jury-rapport en wat een goed idee!

  7. sanneke

    Wat een lieve reacties. <3 En Lehti, ik kraakte ze niet door er op te gaan staan springen.

  8. sol

    wat leuk!
    onze dochter met de zelfde ‘kenmerken’ heeft veel plezier met de zilveren lepel voor kinderen, en wij ook, want we eten er goed van!

  9. Tanja (@Tanneman)

    Geweldig! (en dat idee ga ik onthouden voor een druilerigege verveeldag)

  10. Dat juryrapport is geweldig!
    Heerlijk dat ze dit zo leuk en lekker vinden:)

  11. Jacq

    In een huis met zo veel liefde wint iedereen (en dat de aanwezigheid van twee cakes werkt ook wel mee ;-) ). Mooi!

Geef een reactie

