De (t)rillingen over je hele lijf

Ik heb een testje voor je.

Leg je iPhone of iPad aan de oplader.
Houd hem vast.
Vraag of iemand zachtjes je huid aait.
Maak nu het snoer los.
Vraag of je huid anders voelt nu je mobiel of iPad niet meer op de stroom aangesloten is.

Vriendin Ageeth zat voorovergebogen op de bank met haar iPhone in haar hand. Haar man Koert zag een stukje van haar blote onderrug en aaide haar daar. Lief. Maar hij schrok, want haar huid voelde anders dan normaal. Zodra haar mobiel niet meer aangesloten was, voelde haar huid weer normaal.
Hadden ze het zich verbeeld? Gelukkig wonen ze heel dichtbij en kon ik het komen testen.
Ik streelde met mijn vingers over haar huid en wist niet wat ik geacht werd te voelen; ik had haar huid nog nooit eerder gevoeld. Hij voelde een beetje ruw, alsof er wat weerstand in zat. Ze haalde de oplader uit haar telefoon en verhip! Haar huid voelde ineens glad!
Ik twijfelde of ik het eerst wel goed had gevoeld, dus deed sloot ze de telefoon weer aan.
Nu voelde ik het echt duidelijk: haar huid was ruwer, ik voelde er trillingen doorheen gaan. Een zacht, constant vibreren van de huid.
Geschrokken haalde ik mijn hand weg; dit kon toch niet waar zijn?! Ik heb zo vaak mijn iPad vast terwijl hij opgeladen wordt, word ik zelf dan ook opgeladen?
We besloten dat het vast aan het snoertje zou liggen, dat dit vast niet bij alle apparaten zou gebeuren.

’s Avonds, thuis, vroeg ik Rinke of hij mijn rug wilde voelen terwijl ik de iPad vast had. Hij voelde niets raars.
Opgelucht berichtte ik Ageeth: ‘Hier niets hoor!’
‘Misschien ligt het aan onze wollen bank waar ik op zat,’ bedacht ze, ‘ misschien dat wol energie anders geleidt.’
Ik vergat het weer.
Een uurtje later zag ik bij Rinke naast me op de bank een aanlokkelijk stukje blote huid. Zijn shirt was iets opgekropen. Met de aangesloten iPad in mijn linker hand, aaide ik hem zachtjes met mijn rechter. AAAH! Zijn huid vibreerde!
Ik trok het snoer los, aaide hem weer en voelde zijn vertrouwde gladde huid.
Dus door zelf de aangesloten iPad vast te houden kon ik Rinke’s huid laten trillen?
‘Ik voel het nu bij jou ook…’, zei hij.

Doe mij een lol, doe dit experiment. Met je iPhone, iPad of Android. Vertel me hier je bevindingen.
En dan zou ik graag weten van Apple of de merken waarmee het eventueel ook gebeurt wat dit te betekenen heeft en wat voor consequenties dit heeft voor jou en mij.

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “De (t)rillingen over je hele lijf

  1. Ik voel geen verschil. Misschien maakt het nog uit of je alleen het glas aanraakt of ook de behuizing?

  2. Sanneke

    Je moet ‘m echt in je hand houden.

  3. Mijn kinderen lachen me uit als ik zeg dat ik dat voel in mijn benen als ik met de laptop op mijn schoot in de zetel zit (zelfs met zo een tafeltje met kussen onder) Daarom onlangs een nieuwe (lees supersnelle, want de vorige was bejaard) vaste pc gekocht. Nu zitten wij met zijn allen weer meer aan een bureau, wat me stukken beter lijkt. Ik mag er niet aan denken wat die straling/lading met ons lijf doet !!

  4. Chantal

    Ja! Ik had dat dus ook met mijn iPhone :) sinds hoesje er weer omheen zit heb ik het niet meer gehad volgens mij.

  5. Tanja (@Tanneman)

    Ja, dat had ik ook. Dus geen oplader erin tijdens gebruikt.

  6. Elise

    Ja, dat was mij ook al eens opgevallen. Had het vroeger ook met een bureaulamp die ik had. Beetje raar inderdaad.

  7. Ja, dat gebeurt hier regelmatig. En als ik dat voel bij de Amerikaan dan krijg ik daar dus de rillingen van! Gebeurt hier trouwens bij zijn laptop, ook als deze op het netstroom aangesloten is.

  8. Joanne

    Mac book airs (ook van apple) geven het gevoel ook, was me al eerder op gevallen.

  9. sol

    onze laptop is altijd aangesloten en staat daarom op het randje van de bank en echt niet op schoot. brr wat een akelig gevoel!

  10. Marie

    Technische echtgenoot zegt dat dit effect stopt als je de lader eruit haalt en andersom weer in het stopcontact doet. Het heeft te maken met ‘fases in het elektriciteitsnetwerk’ en het is niet gevaarlijk. Dit effect komt niet alleen voor bij Apple, maar ook bij bijv. Androidtelefoons.
    (Ik geef maar door wat hij zegt, het is voor mij allemaal abacadabra ;-)).

  11. Zomerflinder

    Android heeft het ook

  12. Neeltje

    Nouou, ik constateerde in ieder geval wel dat als mijn nieuwe iPhone5 in de lader ligt, hij een beetje onder stroom staat. Als ik lang vasthou, voelt het zelfs alsof ik een schok heb gehad. Zou dat hetzelfde zijn als wat jij beschrijft?

  13. Neeltje

    Ik lees de reacties en heb meteen de stekker omgedraaid. Probleem opgelost! Bizar hè?

  14. Julie

    Inderdaad !!! wij hebben het geprobeerd en ik voel trillingen !! Een beetje een raar gevoel vind ik !! :)

  15. Christel

    Dit hoeft niet alleen bij Apple. Het is ook niet alleen bij bepaalde merken. Het heeft te maken met de behuizing van het apparaat. Als deze helemaal van kunststof is geen je dat waarschijnlijk geen last van. Zit er aluminium in de behuizing dan voel je het wel. Ik gaf het bij mijn vorige telefoon ook. Dat was een HTC. Bij de Acer die ik nu heb voel ik het niet.

Geef een reactie

