Luizenmoeder

‘Er is er eentje die áltijd blij de school uit komt huppelen en dat is Neeltje,’ zei de moeder naast me glimlachend.
Het was de tweede schooldag, tussen de middag. Ze had gelijk, Neeltje is altijd vrolijk als ze uit school komt, heeft het altijd naar haar zin gehad. Ik knuffelde mijn meisje, aaide haar door haar haar en zag toen dat ze niet alleen uit school was gekomen. Er kroop een beestje door haar haar. En nog een. En nog een. In haar lichtblonde haar kon ik ze gemakkelijk zien: luizen.
Oh gottegot, lúizen. Ze huppelden net zo blij door Neeltjes haar als dat Neeltje net zelf de school uit kwam huppelen.
Ik lichtte meteen de juf in en nam mijn luizenbol mee naar huis.
Gelukkig had ik ooit al eens een flesje lotion gekocht, daar smeerde ik maar een boel van in Neeltjes haar, ondertussen sommeerde ik Rinke een luizenkam te kopen. Ik viste een stuk of wat luizen uit de haren van mijn dochter en ging toen ook maar eens bij Jip kijken. Hm. Bij hem vond ik ook een luis. Daarna bij Nisse: oh meine güte! Al bij de eerste haal van de kam had ik 5 spartelende luizen te pakken. Nisse was zonder twijfel de luizenkampioen. ‘Volgens mij zijn het er wel zestig, mam!’ Ik keek naar het bakje warm water waarin ik de luizen deed die ik gevangen had. Oh ja, wel zestig zeker. Hoe meer ik kamde, hoe meer het kriebelde op mijn eigen hoofd. En ja hoor, ik had ze ook. Rinke ook. We waren veranderd in de Luizenkraam.

Maar goed, kammen, kammen, kammen maar, flink met lotion in de weer en na een dag was er geen luis meer te bekennen.
Zo. Dat had ik adequaat opgelost.

Dacht ik.

Tien dagen later vlocht ik Neeltjes haren en hé, wat kroop daar parmantig tussen haar vlechten? Ik hapte naar adem, ‘Fuckers, kleine fuckers,’ sissend. Want dat hadden ze gedaan, een beetje gangbangen op mijn dochters hoofd. Ze legden eitjes en die kwamen na tien dagen uit. Een nieuwe lading luizen beet me toe: ‘Je dacht dat je van ons af was, hè? We komen wraak nemen voor de moord op onze ouders!’ En toen besefte ik: we waren er nog lang niet vanaf. Op ons tienjarig huwelijksjubileum luizenkamden Rinke en ik elkaar liefdevol. Elke dag houd ik haarinspecties. Als een apin doorzoek ik de haren van mijn jongen op beestjes, met als enig verschil dat ik die krengen niet in mijn mond steek als ik ze vind.
Zolangzamerhand lijkt het er op dat Jip, Nisse, Rinke en ik er van af zijn. Al durf ik het niet hardop te zeggen. Ik snap het wel, als je als luis toch kan kiezen ga je een luizenleventje leiden in Neeltjes prachtige prinsessesharen. Gisteren vond ik weer een.
Een prinsesje met luizen, dat is ze.

20130922-133935.jpg

18 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

18 Reacties op “Luizenmoeder

  1. martijn

    Het begint spontaan te kriebelen…

  2. Ja. Het zijn blijvertjes vrees ik. Een ding weet ik zeker, jullie hebben ze niet van ons. Daarvoor zagen we jullie te lang niet. :)

  3. Het mooiste prinsesje dat ik ken.

  4. dat ik gewoon op mijn hoofd zit te krabben van het lezen ;)
    hahaha… maar wij hadden ze ook al eens, t hoort erbij en zo. blijkbaar.
    Nova protesteert altijd tegen het luizenpluizen, maar valt eigenlijk steevast in slaap als ik streng voor streng d’r haren doorkam ;)

    ik bedenk me net dat ik een jurkje heb voor neeltje, gebreid, wit, met zwarte hartjes :) kijken of haar dat ook zo mooi staat als deze zwarte trui met witte hartjes. xx

  5. Jet

    De enige troost is dat luizen van schone haren houden, hoorde ik eens. Voor de rest is het een zenuwslopend iets, lijkt me. Succes met het bestrijden en uitroeien!

  6. Je weet in ieder geval wat je over tien dagen gaat doen. Wel zo overzichtelijk, toch? ;-)
    Iets heel anders, mijn menneke zit intussen ook in de plusgroep. Daar zou Nisse toch ook naar toe? Hoe is het daar mee?

    • sanneke

      Hartstikke! Ik zal het maar als nieuwe hobby beschouwen, luizen kammen, neten speuren…
      Leuk dat jouw menneke ook in de plusgroep zit nu. Jip, Nisse en Neel zitten er alledrie in, Nisse krijgt binnenkort de test die Jip een paar maanden terug had. Jip bleek inderdaad hoogbegaafd (maar op het randje, niet torenhoog) en daarnaast erg sociaal en goed in zijn vel zittend. Op zijn school lijken ze genoeg uitdaging aan te kunnen bieden, we zijn hebben dus (nog) geen aanvraag gedaan hem voor een dagdeel naar een hoogbegaafdenschool te laten gaan. Nisse wordt op verzoek van de school en op aanraden van de psychologe die Jip testte binnenkort ook getest. Ik ben begonnen met Italiaans/Engels leren met de twee, erg leuk, via Duolingo en we lezen ze voor uit De wereld van Sophie. Voor ons allemaal leuk om te doen en zo kunnen we ook wat toekomen aan hun behoefte nieuwe dingen te leren.

  7. Oooh Sanneke! Ik begon spontaan op mijn eigen hoofd te krabben.
    Hopelijk ben je er snel vanaf! Maar welke luis wil er nu niet op die prachtige haren van Neeltje wonen?

  8. O, ik leef met je mee. Het is alweer 2 jaar geleden dat wij ze hadden. Het beroerde vond ik dat toen de luizen weg waren er nog allemaal dooie neten aan de haren zaten gekleefd. Weken droomde ik van niets anders dan krioelende beestjes. Brrrr

  9. Niet fijn zeg! Voorlopig (hout vasthouden) nog nooit mee geconfronteerd geweest, maar het lijkt me een heel gedoe.

  10. Ma che bello! Imparare l’Italiano con i tuoi figli! ;-)

  11. Wat een schatje is Neeltje toch, met of zonder luizen! Ik ken het, vreselijk vind ik het, dat gekam en gesnuffel in die koppies. Ik wil alles wel doen op school, maar luizenmmoeder, nee dat niet. Ik krijg er jeuk van:)

Geef een reactie

