De geboorte van een schilderij

Misschien was het je al opgevallen, staand in de kamer, op de achtergrond. Een schilderij.
Het lijkt één schilderij, maar eigenlijk zijn het er meer, over elkaar. Het werkte helend voor me, dit te schilderen. Van de schim die ik me een tijdje voelde, opgesloten in een situatie waar ik niet zelf voor gekozen had, tot wat ik nu ben. Geen letterlijk zelfportret, dat heel precies lijkt, maar wel een dat wel mijn gevoel vangt. Dit is mijn geest.
Met iedere laag die ik schilderde kon ik beter vrede hebben met de situatie en voelde ik mezelf sterker worden.
De uitkomst voor mijzelf was: ook uit de moeilijke tijden kunnen mooie dingen voortkomen. Altijd is er een bron in mij die ik aan kan boren om schoonheid te zien en te scheppen.
Is het de laatste laag die er nu op zit? Inmiddels is het doek al een tijd onveranderd, dus misschien wel. De les die ik er van te leren had, heb ik in elk geval geleerd.

20130918-113733.jpg

20130918-113747.jpg

20130918-113805.jpg

20130918-113831.jpg

20130918-113854.jpg

20130918-113914.jpg

20130918-113930.jpg

16 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

16 Reacties op “De geboorte van een schilderij

  1. Ri

    Dat is een bijzonder project. Van schim naar (een) Sanneke in kleur. Wat goed dat je eraan dacht de verschillende stappen te fotograferen. Al is dat voor jou misschien niet nodig. Jij hebt geen foto’s nodig om te weten van hoever je bent gekomen. En dat je ver bent gekomen, dat is zeker. Maar ik gun je de volgende stap, in november, het allermeest.

    • Sanneke

      En toch… Voor mij is het wel goed die stappen te zien. Een reminder. En ook de stap om het hier te laten zien is er weer een, op geestelijk gebied. Want zo’n gezondheidskwestie doet niet alleen met je lijf wat. De volgende lichamelijke stap, die komt in november, ja!

  2. Zo mooi! ik had het al gezien natuurlijk zondag. Mooi om de voorstadia nu ook te zien. Inderdaad, een schim, die langzaam duidelijker en helderder wordt. Het verdwijnen van de band/col om je nek. De heldere kraanvogels die uitvliegen. En die intense blik op de laatste foto. Erg mooi.

  3. Wat gek, mijn reactie is weg. Ik schreef dat ik het zo mooi vond, ik heb het natuurlijk zondag al gezien, maar de voorstadia zijn ook prachtig, hoe de schim uit het duister steeds helderder wordt en kleurige, krachtige kraanvogels loslaat. En jouw intense blik. En de col/band om je nek, die er eerst wel en later niet meer is. Love it.

  4. Jeetje, wat ontzettend mooi.

  5. Tienke

    Hé leuk Sanneke, dat doe ik ook vaak met werk, bedenk me altijd er een korte animatie van te maken, maar dat doe ik nooit :)
    Mooi om m te zien worden, vind het contrast mooi tussen ’t schilderachtige portret en de geschilderde vouwfiguren, waarvan ik natuurlijk me afvraag hoe die erin komen :))

    • Sanneke

      De vlakjes kleur, dat is wat er uit mij opborrelt: een stroom van invallen van woorden, beelden. Dat blijft doorgaan, ook in mindere tijden. Dat is iets waar ik op kan vertrouwen, dat ik wat dat betreft niet wezenlijk verander, ook al kan ik verder niet zo heel veel momenteel. En als ik dat maar rustig laat gaan, kan ik van de woorden zinnen smeden, van de beelden foto’s, tekeningen, schilderijen. Mijn hart, mijn handen en mijn hoofd werken hier samen bij. En zo kan ik dingen de wereld in sturen die er voor mij toe doen.
      Ik voelde me een tijdje letterlijk vrij waardeloos, omdat ik niet kan werken, maar over dat gevoel kwam ik tijdens het schilderen van dit doek weer heen. Wat kon ik beter maken van de vlakjes die ik tot mijn beschikking kreeg? Vogels. Vogels zijn vrij en kunnen boodschappen overbrengen.

  6. Mooi. Ik hou er zo van om iets te zien ontstaan. Ik wens jou helderheid toe, maar je schim is ook al prachtig.

  7. Mooi om het proces te zien en te lezen.
    Bedankt voor het delen, het is toch een best persoonlijk en intiem iets.

  8. Wat een mooi proces, en wat bijzonder om het hier hier in al z’n laagjes mee te mogen maken.
    Ik maak ook foto’s van tussenfases als ik schilder. Niet alleen omdat het me helpt om te bepalen hoe verder met het schilderen, maar ook omdat de tussenfases op een bepaalde manier ook eindproducten zijn. Elke laag mag er zijn, elke stap telt. Precies zoals het ook werkt met een mens en een leven.
    Dank voor dit inkijkje!

Geef een reactie

