Pippi en de karmapunten

Zaterdag was de open dag van de brandweer. Jip zou er met vriendjes heen en kon dat al wel zelfstandig. Nisse en Neeltje vond ik daar toch echt nog te jong voor. Rinke moest werken en ik voorzag wel, hoe leuk ik het ook zou vinden, voor mij zou het een exercitie van niks zijn: veel staan. Maar hoe kreeg ik die lieve kindjes dan bij de brandweer? Ik besloot de gok te wagen en op twitter de vraag te stellen wie er met ze mee zou willen. Meteen werd er gereageerd: oudleerling Wessel leek het leuk (Anita uit Eindhoven ook trouwens, maar Wessel was haar voor).
En ik vind dat toch zoiets moois hè, dat je het vraagt, en dat er dan meteen mensen roepen: ‘Ja, leuk!’ De kinderen hadden ondaks de regen een geweldig uitje en Wessel spaarde karmapunten (in te ruilen voor pannenkoeken met een biertje), Anita komt gewoon binnenkort weer eens.

De volgende dag was er een waarop ik goed wakker werd en de zon scheen. Perfect om iets te ondernemen wat ik op goeie dagen kan: wandelen, lekker het bos in. Voor de verandering was het nu eens Jip die thuis bleef met een zeer been. Jip had de dag er voor uren rondgesjouwd met zijn vrienden en mocht daarna nog pannenkoeken met ze bakken en film kijken: hij was er moe van.
Jammer voor hem, want hij had de wandeling interessant gevonden. We liepen het Melkwegpad en leerden ondertussen van alles over planeten.
Wist je dat 10 liter water op Aarde 10 kilo weegt, op de maan 1,6 kilo en op Saturnus 24 kilo? Je kon het uitproberen, de gewichten optillen. De 1,6 ging Nisse en Neeltje makkelijk af natuurlijk, de 10 kilo konden ze warempel ook over een afstand van 1,5 meter versjouwen. Nisse tilde zelfs de 24 kilo. Ik had er niet eens over nagedacht of Neeltje dat zou kunnen (natuurlijk niet! Ze weegt zelf nog geen 24 kilo!) tot ik het haar ineens zag doen. ‘Ik kan dat best,’ was haar bedaarde commentaar. Ja, Pippi, jij kan alles. Al weet ik niet of dit nou zo slim was.

Foto 1 is van Wessel, foto 2 van Richard Vermeulen, die de Nisse, Neel en Wessel met de hoogwerker omhoog zag gaan bij de brandweer. Op foto vier konden Rinke en Nisse heel goed horen wat Neeltje op foto 3 fluisterde, ook al stonden ze heel ver van elkaar. Dat was om te demonstreren hoe de schotels op foto 5, achter Rinke werken: die proberen fluistertonen uit de ruimte op te vangen. En foto 6 vind ik gewoon mooi: Nisse die ik net het kunstje met de springbalsemien uitgelegd had.

20130917-111253.jpg

20130917-111303.jpg

20130917-111333.jpg

20130917-111343.jpg

20130917-111425.jpg

20130917-111445.jpg

16 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

16 Reacties op “Pippi en de karmapunten

  1. Ik hou toch zo van Rinke’s jas.

  2. Oh, haha! En de dingen waarover je vertelde vind ik ook leuk . :)

  3. Wat is Rinke toch een goddelijke man ;) (coole foto)

    Enne, pipi Neeltje is echt sterk dan! Wow!

  4. Wow, wat een krachtpatser die Neeltje. kan ze al een paard optillen?
    Een liter water die op aarde 10 kilo weegt? Rare dingen leren ze jullie langs dat pad.

  5. Nienke Bee

    Oooh het Melkwegpad! Jeugdsentiment ten top, vond dat vroeger zo ontzettend spannend en leuk.

  6. Esther

    Ja ik ben daar ook geweest als kind. Bijzonder, das echt al dertig jaar geleden maar blijkbaar is het nog precies hetzelfde. En die springknopjes? Ik wist niet dat dat balsemien heet. Leer ik ook nog wat. En dat ruikt zo lekker!

  7. Wat geweldig dat er zo snel hulp komt voor de kinderen! Waar is het melkwegpad want dan vinden onze kinderen waarschijnlijk ook erg leuk.

  8. Anoniem

    hoi Sanneke,
    Ben pas sinds kort aan het lezen op je site. Prachtige verhalen over jou en de familieleden.
    Lieve groet,
    Marianne Blom-Beglinger

Geef een reactie

