Medicijn tegen chagrijn

Ach, mijn geliefde, ik vind hem zo leuk, maar de laatste tijd vindt hij zichzelf steeds vaker niet leuk.
Hij heeft het al extra druk door die bankhangvrouw van hem, maar die kinderen, dat die dan ook nog niet willen luisteren, het irriteert hem mateloos. Hij heeft in de jaren zo zijn riedeltjes opgebouwd:
‘Jongens, opschieten!’
‘Jip, douchen, nú!’
‘Wie dekt er de tafel even?’… ‘Hállo, het eten is klaar, kan er iemand de tafel even dekken?’
‘Nisse, niet met je vingers in je eten, zit niet zo te knooien!’
‘Wie geeft er de katten even eten?’
‘Eerst die boterham doorsnijden voordat je ‘m dubbel vouwt!’ (Deze snap ik ook niet.)
‘Jip, twee handen boven tafel tijdens het eten!’
‘Neeltje, Jip, niet spelen onder het eten!’
‘Help eens even mee opruimen!’

Ik kan u verzekeren, na jaren dit riedeltje opzeggen, wordt er nog steeds niet opgeschoten, probeert Jip zich nog altijd te drukken voor het douchen, zal er nooit iemand spontaan de tafel dekken, zit Nisse nog altijd met zijn vingers in zijn eten te pulken, moeten de katten heel vaak wachten op hun eten, worden boterhammen nog steeds gewoon dubbelgeklapt, moet Jip er tijdens elke maaltijd minimaal drie keer op gewezen worden dat hij zijn handen boven tafel houdt, spelen Neeltje en Jip met wat er zoal voorbij komt op tafel en hebben ze met z’n allen een broertje dood aan opruimen.

Ik weet wel hoe mijn geliefde zichzelf het liefst ziet: als een leuke, gezellige man, die het huis vult met gitaar- en pianomuziek, die mij verleidt en aan het lachen maakt en zijn kinderen uitlegt over de wonderen van de wereld. ‘Chagrijnige mopperkont’ staat niet in dat lijstje. En ik herken het zelf maar al te goed, ik mopper ook meer dan me lief is. En waarom? We hebben hartstikke leuke, lieve, leergierige kinderen waar we trots op kunnen zijn. Misschien moesten we gewoon eens iets veranderen in onze eigen aanpak.

En dus maakte ik een schema. Dat ik geen Excel-vrouw ben blijkt wel uit dat schema. Ik ben meer van de tekeningetjes. Ook wel handig, met een kleuter er bij in huis. En wat blijkt? Het werkt! Holy moly, het werkt! Ze vinden het leuk en handig. Iedereen weet nu wanneer wie de tafel dekt, de kattenbak schoonmaakt (Neeltje: ‘Kijk eens wat een schattig drolletje, een hartje!’), aan de beurt is om te douchen, z’n slaapkamer opruimt, de schoolbekers klaarmaakt, etc.

20130829-101240.jpg

20130829-105417.jpg

Ik bedacht ook een oplossing voor aan tafel: met mes en vork eten! Ja, ook het brood dus. Ik deed dat altijd al, maar Rinke niet. Ik beloofde hem dat als iedereen over zou stappen op met mes en vork eten, hij ook dus, hij vanzelf minder zou hoeven mopperen. Want: als je gewend bent in beide handen bestek te houden als je aan tafel zit, kun je je handen niet meer gebruiken om te spelen aan tafel. Je handen onder tafel steken met een mes of vork er in, dat leer je snel af. Met je vingers pielen in je eten? Dat gebeurt dus niet meer. Boterhammen worden niet dubbel geklapt, maar gewoon netjes in stukjes gesneden. Hé, dat bestek werd niet voor niets uitgevonden!

20130829-102152.jpg

Mopperen maakt plaats voor complimenten maken. En hé, als die man van mij niet meer hoeft te chagrijnen, heeft ie ineens ook meer ruimte in zijn hoofd om muziek te maken en om mij te verleiden. Win win!

Eindelijk zagen we als gezin het licht; schemaatjes en regels brengen dus rust. Neeltje slaat daar wel een beetje in door: als een engel der verlichting trof ik haar laatst aan op haar bed, ‘Ohm… Ohmmm…’ prevelend.

20130829-105530.jpg

10 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

10 Reacties op “Medicijn tegen chagrijn

  1. Ahh, wel herkenbaar. Je belandt soms in zo’n mopperflow en dan moet je jezelf er weer even uit tillen om het te zien en veranderen. Fijn dat het werkt. Die tekeningetjes zijn ook nog eens véél leuker dan excell.

  2. jacomien

    Met zulke tekeningetjes zou ik het ook wel weten:-)
    Fijn dat het werkt!

  3. Anoniem

    Grappig, bedacht ongeveer 10 minuten geleden dat wij toch ook weer schema’s nodig hebben :-) R

  4. Ahhh, zo herkenbaar….
    Ook hier het plan om nu toch maar eens een schema te maken want ook hier geen enthousiastelingen die zomaar mee helpen..
    Ik vind je schema er erg leuk uitzien, veel gezelliger dan een saai excelschema. En helemaal fijn dat het ook nog gewoon werkt!

  5. inge

    Ook heel handig voor chaotische moeders als ik! ;-) Toch maar eens weer een schemaatje er tegenaan gooien.

  6. Wat een goed idee! Ik ga het onthouden. Wat betekenen die Z en G bij Nisse en Jip?

  7. m

    jullie mogen nog trotser zijn en niet alleen op die drie kristalletjes!

  8. Anoniem

    Hee, waar ken ik die schemaatjes tochnvan. haha.

  9. Toch heerlijk om met zo iets simpels als een schema, het ineens gladjes te zien lopen! Wel een heel leuk schema, dat helpt zeker mee!
    Die laatste foto van Neeltje! Gekke griet is ze toch!

Geef een reactie

