Dubieus jubileum

Vandaag namen mijn collega’s afscheid van de zomervakantie, begroetten elkaar weer. Ik was er niet bij. De eerste schoolweek, vorig jaar was dat de week waarin ik nog net twee dagen met plezier maar vooral met pijn en moeite les kon geven voor het mis ging. Een dubieus jubileum.
Gisteravond zou ik naar een concert waarvoor de kaartjes al maanden in huis waren, in de hoop dat ik beter zou zijn ten tijde van het concert, maar het concert ging voorbij zonder mij.
Ik sliep niet echt vannacht.
Bijna altijd kan ik het glas als halfvol zien, maar soms is daar ineens die inktzwarte wolk boven mijn hoofd, nee, om mijn hoofd, nee, in mijn hoofd, die me het zicht verder belet. Er kwam een boel regen uit die wolk, ik dacht dat er geen eind aan kwam. Inmiddels kijk ik hem na, de zwarte wolk aan de horizon. De regen hield weer op. Ik kan weer terugdenken aan hoe mooi het weekend was.

Twee jaar achter elkaar kampeerden we in Groningen bij Camping Siepsfabriek. Dat is geen camping die u in de campinggids gaat vinden. Simone en Peter, van Siepsfabriek vonden dat we er dit jaar weer moesten zijn. Ze waren zelfs bereid hun bed daarvoor aan mij af te staan, Peter was zo lief de kinderen en mij vrijdagmiddag al op te halen en Simone maakte een bedje in de tuin voor me. Joscha van Muswerk en haar hele club waren er ook weer, net als vorig jaar. Tien blonde kinderen renden door de tuin, vonden een elkaar na een jaar weer terug en wij de groten, deden dat laatste ook. Tien kinderen, zes volwassenen, drie katten en een hond, dat ging weer wonderbaarlijk goed samen. Het grappigst vond ik het wel om duolingo te spelen (leuke gratis app, probeer maar) met een paar kleuters. Kleuters Frans en Engels laten praten en het ze laten vertalen is echt heel verrassend: ze konden het! Met een boel gegiebel uiteraard.
We hadden super mazzel met het weer en reden gistermiddag nog een eindje door, naar het eind van de wereld, het uiterste puntje van Groningen. De kinderen sprongen er over de slootjes, haalden natte broeken en ik lag in het gras tot het water zo ver gestegen was dat het door het gras en mijn jurk heen kwam. Toen ik opstond, woei mijn jurk in de wind alsof ik vleugels had.
Ik herpak ze weer, die vleugels. Dag zwarte wolk, scheer je weg. Beter dan dat ik stilsta bij dit jubileum, kijk ik uit naar november, de maand waarin alles wel weer eens ten goede zou kunnen veranderen. Laat maar komen.

Lieve Siep, Peter, Joscha, Erwin, Luna, Floyd, Boas, Lola Elvis, Ot, Roemer en Pippa Rose, wat was het weer fijn met jullie op camping Siepsfabriek. We zien nu al uit naar volgend jaar!

20130826-173734.jpg

20130826-173748.jpg

20130826-173831.jpg

20130826-173857.jpg

20130826-173924.jpg

20130826-174030.jpg

20130826-174218.jpg

20130826-174307.jpg

20130826-174726.jpg

20130826-180502.jpg

20130826-180531.jpg

20130826-210348.jpg

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Dubieus jubileum

  1. Ik vind het knap dat je zo veel van de tijd positief kunt zijn en kunt genieten van alle lieve mensen en leuke dingen die je wel hebt.En baaldagen mogen gewoon, t is ook stom! Maar die vleugels van je, die ga je weer kunnen gebruiken! Ik weet het zeker!

    • Sanneke

      Echt, die baaldagen, die zich bij mij meer manifesteren als incidentele zwarter dan zwarte nachten, geef ze maar aan Fikkie, ik vind ze afschuwelijk, kan er niks mee! Gelukkig is deze weer achter de rug.

  2. Ik zie je vleugels al een beetje, op die foto van jou met die gele jurk…

  3. Ri

    Vrienden. Het medicijn bij dubieuze jubilea. En ook eigenlijk voor al het anders naars.

  4. Och lieve San, Dikke Slik en een Knuft!

    en o, wat een heerlijke foto’s! Genieten!

    en jij en die jurk, werkelijk!! Wauwsa to the max.

    • Sanneke

      Je had er nog zo fijn bij gepast, Daan, jullie waren er in onze gedachten bij, hoor! Even in mijn jurk naar je toe komen vliegen om je wat zeekraalknabbels te bezirgen had ik ook best leuk gevonden. Pippa Rose vond ze ook heerlijk en plukte ze met handen vol uit de sloot.

  5. Koesteren, zulke lieve vrienden!
    En, oef, voor het missen van de start van een nieuw schooljaar :(

  6. Blij dat Groningen in staat was je donkere wolk even weg te blazen. Weg, de dijk over, over het wad naar verweggistan. Ksssst!
    Hoe je op hakken kunt lopen, door het gras ook nog, blijft me verbazen. Maar het is wel een prachtig plaatje. Het is mooi daar waar jullie waren.Verder naar het Oosten was ik onlangs op een plek waar het er ooit vast ook zo uitzag, maar dat nu van de kaart is verdwenen. http://lehti-paul.blogspot.nl/2013/05/ode-aan-oterdum-een-dijk-van-een-dorp.html

    Hoop dat je gauw weer de energie hebt om iets te tekenen. Als het niet met lesgeven is, hoop ik dan toch dat je er zelf soms even van kunt genieten. Als ik een weer wolk zuidwaarts zie drijven, blaas ik ‘m wel weer even terug naar het wad. Sterkte meid.

    • Sanneke

      Ik was toch zó blij even in Groningen te zijn! Ik liep nooit op hakken tot ik bekkeninstabiliteit kreeg en mijn Mensendiecktherapeut me vertelde dat op hakken lopen beter voor me was dan op platte schoenen. House was het daar volledig mee eens. Dus zelfs mijn platte schoenen zijn niet helemaal plat. En ja, ik loop dus ook op hakken door het gras. No problemo.
      Ik teken nog wel eens iets, hoor, maar niet alles verschijnt hier. Je doet me een groot plezier onweerswolken weg te blazen, want onweer in de lucht of slecht weer op komst zorgt bij mij voor veel pijn.

  7. Ach San, wat een shitdag had je, die eerste schooldag. Daar wil je gewoon weer bij zijn en dat zou ook moeten. Ik snap je tranen. Pff..
    Wat een superleuke vrienden hebben jullie toch! Allemaal van die blije kindertjes eromheen, heerlijk, daar krijg je gelukkig weer een geluksgevoel van. Kijk maar vaak naar de foto’s als je het moeilijk hebt.
    En die jurk… oh vrouw wat gaaf!!

  8. Jemig, Sanneke, een jaar alweer… Niet te geloven, he? Zoals de tijd doorrolt, voor je gevoel zonder jou? En toch… zelfs zo’n jaar in stilstand weet jij nog op alle mogelijke manieren intens te beleven en te bezingen. Mooi, vind ik dat. Succes. x

Geef een reactie

