Selfie

Op mijn verjaardag verscheen er in het NRC een stuk over het belang van de selfie.
Vroeger noemde je de selfie een zelfportret, een afbeelding van jezelf die je tekende, fotografeerde of schilderde, tegenwoordig maak je een foto van jezelf en plaats je die al dan niet op twitter of Facebook: voilà, de selfie.
Selfies zijn goed voor je zelfbeeld én voor dat van anderen stelt het NRC. Nadat de beelden die we in de media zagen lang werden gedomineerd door (gefotoshopte) modellen, zien we nu steeds meer afbeeldingen van gewone mensen: mensen die hun selfies posten. (On)gegeneerd blikken ze de camera in en laten zien: dit ben ik, ook maar een mens. Een mens dat mooi is.

Hoe lang ik ook al zelfportretten maak (getekende, geschilderde, gefotografeerde), ik blijf er toch altijd wat ambivalent tegenover staan. Het getuigt wel van een zekere ijdelheid natuurlijk, zelfportretten maken. En wil ik als ijdeltuit te boek staan? Ik leerde ze echter maken om praktische redenen: als je beeld wil maken, heb je altijd je eigen model bij de hand. Op de kunstacademie moest ik daarom een jaar lang twee zelfportretten per week tekenen. Ik raakte gewend aan de vormen van mijn gezicht, ze sleten in mijn potlood. Mijn jukbeenderen, mijn neus waar ik me voor mijn zelfportretten wel eens aan geërgerd had, de lijnen langs mijn mond, mijn blauwe, blauwe ogen die loensen als ik moe ben of me slecht voel… Ik leerde dat al die elementen mij maken en dat ze prima beeld op kunnen leveren. Ik hou er van hoe ik steeds verschillend kan zijn op foto’s. Ik hou er van mijn geluk en plezier vast te leggen, maar leg voor het tegenwicht ook mijn verdriet en mijn pijn vast. Selfies hielden me de afgelopen maanden af en toe overeind (‘Hoe slecht je je ook voelt, je bent nog steeds Sanneke! Je kunt nog steeds mooi zijn en je mag ook gewoon moe en terneergeslagen zijn soms. Kijk maar, jij bent en blijft het. Groetjes, je camera.’).

Dus, alle schroom overboord, hier volgt een serie selfies. Beginnend bij de allereerste die ik nog in mijn bezit heb, gemaakt toen ik 17 was, wat somber over een vriendin die zich schaamde over zichzelf. Ik vond dat jammer en zelf wilde ik me nooit schamen voor hoe ik er uit zag besloot ik. Een sleutelwerk voor mijn levensstijl dus.

20130627-122732.jpg
20130627-123335.jpg20130627-123437.jpg

20130627-123737.jpg

20130627-123833.jpg

20130627-124043.jpg

20130627-124132.jpg

20130627-123933.jpg

20130627-124339.jpg

20130627-124257.jpg

20130627-124421.jpg

20130627-124704.jpg

20130627-124727.jpg

20130627-130316.jpg

20130627-130416.jpg

20130627-144616.jpg

20130627-144634.jpg

25 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

25 Reacties op “Selfie

  1. Love you(r selvies) Mss moest ik ook maar eens wat meer selvielef krijgen … #zucht #uitdaging

  2. Gaaf. Mooi dat je met een lachende selfie afsluit.
    (Je moest door dat boek natuurlijk aan je vrienden denken. :-))

  3. Mooie serie hoor. Voor mij springt de derde van onderen (die met het knalblauwe oog en het haargordijntje) eruit. Die mag hier zó aan de muur hoor.
    Ik ben wel blij dat er ook een breed lachende selfie bij zit. Want alhoewel het mooie tekeningen/foto’s zijn, ze laten vaak een wel erg verstilde Sanneke zien. En dat is nu niet direct passend bij mijn beeld van jou, dat verstilde :)
    Daarentegen is een foto of tekening per definitie verstild natuurlijk. Maar toch hè.
    Enfin, eens dat Daan meer van zichzelf mag laten zien en ik zal ook weer wat vaker in de spiegel kijken. Te beginnen met die van de kapper binnenkort ^-^

  4. sanneke

    Ik vond nog een hele vrolijke! Van toen ik vreselijk de slappe lach had. Die zal ik er nog even tussen zetten voor jullie. ;) De meeste selfies maak ik wanneer ik alleen ben, dan ben ik doorgaans niet heel uitbundig. De slappe lach foto is dan ook gemaakt toen ik erg moest lachen om iets wat Rinke zei.

  5. Ieder selfie heeft z’n eigen ‘gezicht’ en allemaal laten ze een stukje van jou zien. Die derde getekende vind ik prachtig, die heeft iets heel kwetsbaars.

  6. Ik vind die pure zo mooi.Geen make up, rauw bijna. Je laat jezelf echt zien. Heel heel mooi. En daar kan ik van leren. Aangezien ik nogal ben van de (in mijn ogen dan) goedgelukte selfies. Ik moet leren die zelfcontrole achterwege te laten. Want elke selfie ben ik.

    • sanneke

      Sinds september ga ik ook rustig zonder make-up op de foto. Ik heb niets meer te verhullen. Ik gebruik al nooit spul om op mijn huid te smeren, alleen lipstick, mascara en eyeliner, maar zonder mag je als beschouwer nóg dichtbij mij komen, ja. Al houd ik ook erg van lipstick als beeldelement. :)
      Wat je zegt, op selfies hoef je niet kritisch te zijn, je hoeft niet altijd op je modellenmooist te zijn om toch mooi te zijn.

  7. Jij hebt echt zo´n goed hoofd!
    Ik zou mezelf nooit onder de zelfportreteerders scharen, maar een snelle scroll door mijn telefoon bewijst het tegenovergestelde :)
    misschien steek ik mijn kop ook wel weer eens buiten het kastje binnenkort..

  8. martijn

    Favoriete nummers: 1,4,11,13,16 en 17
    Deze vind ik het mooist.1,4,11 en 13 mogen inderdaad zo aan de muur! 16 en 17 zijn “gewoon” mooi.
    Hoop dat je je snel weer een stuk beter voelt, hoepelende selfies zijn ook erg mooi namelijk, dan straal je helemaal!
    Nog gefeliciteerd met jullie verjaardagen trouwens ;-)

    • sanneke

      Aan je muur? Dat is toch echt grappig, daar had Jacomien het ook al over, maar zo had ik er zelf nooit over gedacht. Meen je dat nou?

      • Martijn

        Had er ook niet over nagedacht, tot de reactie van Jacomien. En ja, ik meen dat. ik vind ze erg mooi (ik heb er ook geen “verstand” van, dat scheelt misschien). sommige zijn, zwoel, de anderen zijn weer afstandelijk of meer abstract. maakt in ieder geval wel dat ik benieuwd ben naar de verhalen achter de portretten en daar gaat het toch een beetje om denk ik.

  9. konijn

    Knap ding hoor, die zus van me… <3

Geef een reactie

