Zoons

Je krijgt een zoon.
Hij verbijstert je met zijn schoonheid, zijn liefheid. Met hoe speciaal hij is.

Dan krijg je nog een zoon.
En je dacht misschien dat je al zou weten hoe dat zijn zou, een tweede zoon hebben, je had immers de eerste al. Ook deze zoon is overrompelend in zijn schoonheid, zijn liefheid, deze is minstens zo speciaal, maar weer heel anders.

Ze hebben overeenkomsten, Jip en Nisse, maar ze zijn ook zo verschillend.
Ik kreeg de afgelopen dagen de kans ze te horen vertellen hoe ze zichzelf zien.

Met zoon één gingen we gisteren naar een jeugdpsychologe voor een intakegesprek. Voor een IQtest. Ik vond het prachtig om te zien hoe weloverwogen, kalm en geamuseerd hij zijn verhaal deed. Hij vertelde hoe hij zichzelf ziet: een rustige jongen met veel vrienden, die houdt van sportief bezig zijn, van kunst, van lol hebben. Hij verheugt zich op de test. Zonder een spatje zenuwen. Nu weet hij ook dat de uitkomst er voor ons niet toe doet. Hij kan niets fout doen. Maar mocht hij boven de 130 scoren op de test, dan is er de mogelijkheid voor hem om een dagdeel in de week mee te doen op de school voor hoogbegaafde kinderen. En dat lijkt hem wel wat: uitdaging!
En zit ie daar niet boven, nou ja, dan niet. Maar dan heeft hij toch die leuke test mogen doen.

20130514-112950.jpg

Zijn broertje vertelde me ook hoe hij zichzelf ziet. Een beetje als jongen en een beetje als meisje. Voorzichtig, hij wil geen dingen doen waarbij er kans is dat hij zichzelf pijn zou doen. Zorgvuldig, hij doet zijn best om netjes te schrijven, hij maakt zijn schoolwerk foutloos. Dol op tekenen, op zingen, op mooie klerencombi’s maken. Hij zou wel stylist willen worden.
Ik vroeg hem of hij piekert over dat eerste.
‘Nee hoor, iedereen mag zijn zoals hij of zij wil zijn en ik wil zó zijn. Ik heb er recht op mezelf te zijn, maakt niet uit wat een ander er van denkt.’

20130514-114210.jpg

Pff, zoons, ik ben trots op jullie!

19 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

19 Reacties op “Zoons

  1. ik ik ben trots op jou dat je zulke mooie kinders hebt gemaakt en ze de vrijheid geeft precies te zijn wie ze willen zijn! wauw!

  2. Heerlijke zoons. Zo helemaal Jip en Nisse. Want beter kan ik ze niet omschrijven. :-)

  3. ontroerend.. en ja vooral die laatste reactie zegt bijna net zoveel over jullie als over jullie zoon(s); mooi dat je dat hebt weten over te brengen!

  4. Roos

    Prachtig! Ook dat ze zo goed zichzelf kennen en dat met jou delen. Mooi…

  5. jacomien

    Práchtkinderen hebben jullie <3

  6. snif, mooi San!
    Hele Mooie Moeder met Hele Mooie Zoons x

  7. Mooi hoor. Zowel de zoons als jouw liefde die van het scherm spat.

  8. cath

    Nou, precies dat dus! <3

  9. Jet

    Oh wat mooi om je zoon zo te mogen leren ‘kennen’!

  10. martijn

    Wat een wijsheid van die mannen! Jullie mogen trots zijn op ze (En zij op zichzelf)

  11. Mocht hij idd. naar die extra klas gaan, dan zou het zo maar kunnen zijn dat hij daar kinderen ontmoet wiens ouders minder relaxed met dergelijke tests omgaan. Ook dat lijkt me een uitdaging.
    Volgend logje over hoe de zoons jullie zien? Of vroeg de psycholoog dat niet. ;-)

  12. Nienke Bee

    Schatjes zijn het. En wijze woorden van Nisse, aan het eind.

  13. Ach, een plek op de wereld hebben waar ze zo zichzelf kunnen zijn… Ze hebben jullie niet voor niets als ouders uitgezocht, die bijzondere kinders.
    Dit logje kwam als een speer in mijn hart binnen.
    Fijn!

  14. Wat een prachtige jongens zijn het. En wat zitten ze goed in hun vel. Wow, daar hebben jullie een enorme bijdrage aan geleverd. Chapeau! Ik vind het een ontroerend stukje.

  15. CarrieBoe

    Lief!
    Zo heerlijk om te lezen. Ben benieuwd hoe ze in het echt zijn ;) Maar dat ga ik snel ontdekken volgens mij :)

    Doet me denken aan die keer dat m’n broertje zich, ondanks de soms vreemde reacties, volledig vrij voelde om een Plas set Shelly barbie aan m’n oma te vragen voor zijn verjaardag. En hij die ook kreeg. Heerlijk. Zo zou het toch moeten zijn?
    xx

  16. Jeetje San, kippenvel van dit log. Wat zijn ze echt, die mannen van jullie. En wat heb je ze weer prachtig vastgelegd.

Geef een reactie

