Trespa plaat

Wij wonen in een typisch jaren ’60 huis. Waar je, als je in een jaren ’30 huis woont trots pronkt met de ‘authentieke elementen’, doe je dat als bewoner van een jaren ’60 huis niet zo snel. Ik hoor tenminste nooit iemand kirren over haar mooie trespa platen aan de buitenzijde van haar huis.
Bij ons huis dacht ik: weet je, het is een prettig huis om in te leven, het is perfect gelegen en als ik in huis ben dan zie ik die lelijke platen niet eens. Dus kochten we het.
Dat is inmiddels negen jaar geleden. Hadden eerst alle huizen in onze buurt bruine dan wel groene trespa platen, nu is het merendeel heel crèmekleurig geschilderd. Dat zijn de huizen van de woningbouw. De koopwoningen hebben óf hun originele vale platen nog of zijn geschilderd. De hippe kleuren in de buurt daarvoor zijn donkergroen, rood en vooral grijs.

Toen de schilder langskwam om een offerte te maken en ik zei dat we twijfelden of we dan ook maar grijs moesten gebruiken, voor een beetje continuïteit in de buurt zei hij met lekkere Drentse tongval: ‘De buitenkant moet toch wel een beetje bij de bewoners passen? Veel te saai voor jullie, grijs. Kies toch lekker een kleur die je mooi vindt!’ Wat een goed advies. Ik hoopte alleen dat ik mijn schat van een buurvrouw, die al tamelijk op leeftijd is, niet voor het hoofd zou stoten met een knalkleur naast haar.
Haar reactie op mijn boodschap dat we de platen gingen schilderen: ‘Als je ze maar niet grijs laat schilderen. Dát vind ik zo saai, iets voor oude mensen, brrr! Kies maar een lekker kleurtje!’
Nou, dat deden we.

20130504-094545.jpg

De lichte kleur komt op de platen, de donkere op de deuren. De schilder begint maandag, op Rinkes verjaardag notabene en ik ben zó benieuwd! Ik kocht goede verf, die zeer kleurvast is en járen meekan, dus als het slecht uitpakt hebben mogen we ons nog lang voor de kop slaan voor het feit dat we niet veilig voor donkergroen of grijs gingen. Maar daar gaan we niet van uit natuurlijk.

En voor wie na het lezen van dit stuk nog steeds geen idee heeft waar ik het nou eigenlijk over heb, op deze foto zie je een rijtje jaren ’60 woningen met authentieke elementen: trespa platen! Zijn ze niet prachtig?

20130504-100212.jpg

6 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

6 Reacties op “Trespa plaat

  1. Trude

    Haha nou geweldig! Maar ik kan me voorstellen dat ze met de mooie blauwe kleuren van jullie zich een stuk gelukkiger gaan voelen!

    Trude

  2. Wat een goed idee om wat kleur aan te brengen in de grijze massa! Krijgen de kozijnen dan ook deze kleuren? Ik ben heel benieuwd of de rest van de straat jullie idee voor wat kleur gaat volgen.

    Wij wonen in een oud boerderijtje uit 1887 en hebben knalblauwe kozijnen, het past gewoon zo goed bij het huisje. En bijkomend voordeel, mensen weten ons huisje direct te vinden ;-)

    • Sanneke

      Volgens mij woon jij heel leuk dan! Hier blijven de kozijnen wit, ze zijn van kunststof, dus dan is overschilderen niet zo slim.

  3. In mijn rol als schilder: ik overwoog onlangs om verrotte houtplaten te vervangen door trespa panelen. Niks mis mee. Maar ben kennelijk toch niet zo’n vakvrouw want ik meende dat die dingen zo onderhoudsvriendelijk waren, dat je ze helemaal niet hoeft te schilderen.
    Maar misschien ging het alleen om de kleur. Past mooi bij jullie badkamervoegen. Toch? ;-)

    • Sanneke

      Dat zijn ze, onderhoudsvriendelijk, maar na 40 jaar zijn ze toch wel wat flets geworden. In principe hoef je ze niet te schilderen, nee. En inderdaad, ze gaan perfect passen bij onze badkamervoegen en slaapkamergordijnen!

Geef een reactie

