Happy door Hyppolyte

Het kan niemand ontgaan zijn: dit weekend gingen met veel bombarie de deuren van een zeker museum in Amsterdam weer open. ‘Ik wil er naartoe!’, zei Jip, die de Nachtwacht toch echt in de herfstvakantie nog zag met zijn pake en beppe en wat dat betreft dus niks te klagen had.
Nou ja, hij zal nog even moeten wachten. Nét een beetje buiten mijn bereik nog, een dag Amsterdam inclusief de reis er naartoe en museumbezoek.

Wel werd vanmorgen al duidelijk dat ik een goede dag had (de tweede op rij, hoezee!) en dus zochten we naar iets wat wél haalbaar was. We kozen museum Kasteel het Nijenhuis. Dat klinkt een beetje suf, vergeleken bij het Rijksmuseum, maar ik was verrast door de kwaliteit van de collectie, de prachtige locatie. In een klein kamertje van kasteel het Nijenhuis stond ik wanhopig mijn tranen weg te boenen, zo geraakt was ik door een schilderij van Hyppolyte Daeye, een Vlaamse impressionist/expressionist. Ik voelde het al aankomen bij het zien van een beeldje van Degas, dat ik overspoeld werd, overweldigd werd door het moois en bij het zien van die mooie vrouw met rode sjaal van Hyppolyte was er echt geen ontkomen meer aan. Ik weet niet of je het kent, dat mechanisme dat je breekt bij het horen van muziek die je raakt, bij het zien van kunst die je raakt, van schoonheid, maar mij overkomt dat dus. Niet dat de mensen die na me binnen kwamen dat hoefden te zien, vandaar het wanhopig boenen.

Wanhopig was ik ook om het feit dat Rinke de camera meegenomen had, maar vergeten was te checken of de geheugenkaart er in zat. Na een paar foto’s in de beeldentuin was het intern geheugen al vol en hoe moest ik toen dan al het moois dat ik zag en dat ik in mijn kinderen weerspiegeld zag vastleggen? Ik besloot dan maar op de laagste resolutie te fotograferen. Dolblij dat ik weer wat vast kon leggen, maar thuis teleurgesteld dat een lage resolutie toch echt kwaliteitsverlies betekent. Weer wat geleerd…

En verder, oh joy, wat een geluk om een mooie middag op zo’n mooie plek door te brengen.
Danielle Kwaaitaal, Edgar Degas, Paul Citroen, Piet Mondriaan, Isaac Israëls, Hyppolyte Daeye en velen anderen, bedankt voor de schoonheid.

20130414-202243.jpg

20130414-202300.jpg

20130414-202845.jpg

20130414-204130.jpg

20130414-204154.jpg

20130414-204203.jpg

20130414-204253.jpg

20130414-204308.jpg

20130415-072809.jpg

20130415-073117.jpg

7 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

7 Reacties op “Happy door Hyppolyte

  1. Ha grappig, vorig weekend ook de beeldentuin gezien, een volgende keer het kasteel dus, ook de moeite waard zo te lezen.

  2. Ik ken het gevoel. Dat je zo geraakt kan worden door schoonheid, zonder tussenkomst, zo recht naar binnen: bam! Ik heb het met beeldende kunst, maar ook met dans.

  3. Verder dan kippenvel komt muziek en kunst bij mij niet. Wel kreeg ik vandaag tranen in mijn ogen van een prachtig landschap. Jouw achtertuin nog wel. Bijna dan. Boomwallen, rietdekkers en toen dat enorme, uitgestrekte Dwingeloerveld. Wat is het daar wijds en uitgestrekt en overweldigend. Nooit eerder geweest. Maar misschien kwamen mijn tranen van de wind, want ik had het vizier van mijn helm open. En misschien kregen andere bezoekers ook wel tranen, van woede, vanwege dat idiote stel motorrijders dat daar de zondagsrust kwam verstoren. Maar mooi was het er wel.
    En ik vind dat je dat zwart-wit plaatje van dat kunstwerk van die huisraad met jouw kinders, het beste heel groot aan je muur kunt hangen. Prachtig.

  4. Ik ken het gevoel ook. Gelukkig maar. Want boenen omdat niet iedereen het hoeft te zien terzijde, houd ik ervan geraakt te worden. Dat het zo bij je binnenkomt, dat het diep in je resoneert met je eigen kern. Nou, dat vind ik gewoon mooi.

  5. jacomien

    Ja, vooral met muziek heb ik dat ook geregeld, overweldigend maar fijn gevoel.
    En jeej voor de strepenbenen!

Geef een reactie

