Pianospelen met je ogen dicht

Zoals Jip eerst door de school vloog, zo was het ineens over. De interesse was weg, hij nam geen leerwerk meer mee naar huis. Thuis was hij maar moeilijk te motiveren ook maar iets te doen. Waarom? We maakten ons er zorgen over. Daar glipte onze oudste ons zomaar door de vingers. De meester belde: ‘Jip kan álles als hij wil. Maar hij wil niet. Zelfs bij rekenen, zijn lievelingsvak maakt hij steeds meer fouten, pure slordigheid. Hij krijgt nog anderhalve week om te laten zien dat hij het nog wel kan en wil, anders kan hij niet in de plusgroep blijven…’

Wat was er met onze oudste aan de hand, die school altijd zo leuk vond en er met het grootste gemak doorheen huppelde? Lag het aan de pré pubertijd? Aan de vriendschap met het jongetje dat niet gemotiveerd is voor school? Maakte hij zich zorgen? Zijn juf zocht het in een andere richting: is de stof niet te makkelijk voor Jip, ondanks de plusboekjes en plusgroep die hij mag doen?
Met veel praten kregen we Jip weer aan de praat. Hij werkt weer, zijn plaatsje in de plusgroep heeft hij veilig gesteld. Het regent weer negens en tienen als vanouds, hij leert ons en passent ook maar van alles over vikingen en edelen, speelt zijn stukken voor pianoles tot hij ze met zijn ogen dicht kan, lacht om zijn moeder die iets met de tv of ipad niet snapt en laat haar zien hoe het dan wel moet. Kortom, hij heeft zichzelf weer op de rit en daar geniet hij zelf van.
En ik ben zo blij hem weer zo te zien, maar ik besef me ook, als het inderdaad te makkelijk voor hem is nu, dan blijft onderpresteren een valkuil voor de toekomst. Dat vonden ze op school ook, vandaar dat er een aanvraag voor een test de deur uit is.
Eens kijken wat Jip nou precies kan en of we hem naar aanleiding van die test kunnen helpen het leuk voor hem te houden.

20130321-135640.jpg

20130321-142004.jpg

30 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

30 Reacties op “Pianospelen met je ogen dicht

  1. Ri

    Ik hoop het ook. Hij mag/moet nog zo lang.

  2. Tineke

    Heel goed dat jullie gaan verder kijken. Ik heb een zoon van bijna 29 die door het onderpresteren alle plezier in het leren is verloren.
    Bij onze dochter van 11 hebben wij wel op tijd ingegrepen. Ook zij liet niets meer zien op school en moest maar blijven zitten. Na een test bleek zij heel slim en begrepen wij dat ze op school niets meer deed omdat het veel te makkelijk was.
    Helaas kon haar basisschool haar hier niet goed in begeleiden met als resultaat dat zij op haar 10e naar het gymnasium ging.

    • sanneke

      Wat jammer dat ze haar op de basisschool niet meer konden aanbieden, maar fijn dat jullie haar in elk geval konden helpen het leren leuk te houden. En heel, heel jammer voor haar broer. Ik ontwikkelde enorme faalangst in combinatie met onderpresteren. Vind ik ook zo jammer.
      Mocht Jip inderdaad hoog scoren op de test, dan zou hij op de woensdag naar een school mogen waren op die dag alle bolleboosjes uit de stad samen komen en les krijgen. Kan hij op zijn eigen school blijven, maar met een dag in de week extra uitdaging. Zou perfect zijn.

      • pieke

        oh, wat fijn zo’n school. voor mijn dochter was er geen andere oplossing dan een klas doorschuiven. deze kerstvakantie gebeurd en ik vind het zó spannend of dat goed blijft gaan. aan de andere kant, daarvoor ging het ook niet goed, ze zakte helemaal weg.

  3. evenopbezoekbij

    De indringende blik van Poes naar Jip! Je zou bijna denken dat Poes de oplossing weet. Fijn dat Jip weer zin in de lesstof heeft.
    Trude

  4. Mooi logje…mooie Jip. Hopelijk kan de test een uitkomst laten zien waar hij iets mee kan…goed dat jullie die doen!

  5. Wat fijn dat het weer beter gaat zeg

    • sanneke

      Ja. Het was even schrikken in deze situatie te belanden, vond het een heel naar gevoel dat hij ons wat leek te ontglippen. Maar nu is het weer goed en doen we ons best samen om dat zo te houden.

  6. De school gaat een test aanvragen? Dat is cool.

  7. Janine

    Mooi logje, vooral mooi te zien dat jullie je als ouders zo inzetten, met hem blijven praten…. en super dat Jip zich nu weer wat lekkerder in zijn vel voelt! :-)

  8. Marieke

    dag, ook mijn zoon ging dit jaar agv dezelfde problematiek op zijn 10e naar het gym. geloof me dat is ook niet alles, is echt een noodoplossing gebleken, er leek toen geen andere mogelijkheid maar wat is het een jammere gang van zaken. zoek aub ook goed verder naar evt andere oplossingen. leg het ook bij school neer. ondanks de aandacht van deze week voor het onderzoek van simone doolaard..;-) volgens ministerie moet er echt serieus werk gemaakt worden van excellentietrajecten, ook in het BO, dat is dus niet alleen probleem een deurtje verder schuiven…
    als ouder krijg je nog wel eens te horen: waar maak je je zorgen om… als het erop aankomt weet je toch dat hij het wel kan…die van jou gaat het wel redden…waar maak jij je druk om…
    veel succes dus ook voor jullie!!!
    hgr,
    mb

    • sanneke

      Hoi Marieke, fijn dat je reageert. Ik ken het vanuit mijn werk, kinderen die (heel) jong al op het gymnasium belanden. Vaak kunnen ze de stof wel aan, maar zijn ze geestelijk nog niet zover dat ze makkelijk mee kunnen komen met hun klasgenoten. Daar moeten ze dan erg hun best voor doen. Het gaat ook wel eens wél goed, maar n.a.v. wat ik er zelf bij meegemaakt heb wil ik liever niet dat mijn kinderen klassen overslaan als er andere oplossingen zijn. Mijn vader, die er zelf 2 oversloeg op de basisschool is er ook erg op tegen.
      Gelukkig zijn die andere oplossingen er. Er is in de stad een school voor hoogbegaafden, maar het mooiste vind ik: er is een mogelijkheid om je kind gewoon op zijn eigen school te laten en een dagdeel in de week naar die speciale school te laten gaan voor wat extra uitdaging en contact met andere kinderen die op hetzelfde niveau werken. Verder is er op de school waar onze kinderen zitten de plusgroep en zijn er bij bepaalde onderdelen plusboeken, zodat er op een hoger niveau gewerkt kan worden. Daarnaast zijn er extra werkbladen, die gemaakt kunnen worden als je al klaar bent met een taak. Die vindt Jip interessant, want het betekent dat hij niet meer hoeft te wachten tot de rest klaar is, maar dat hij zelf extra kan leren over braille, homoniemen, spreekwoorden, etc.
      Volgens mij moet het goed kunnen komen zo!

  9. Wat een fijne school, zo te lezen. Een die verdiept en niet vooruit gaat. Daar zijn kinderen die meer aankunnen vaak niet vol/afdoende mee geholpen. Laat ze hun kennis verbreden, op onderzoek uitgaan en ontdekken.
    Ik ben blij dat jullie samen met de school hebben kunnen vinden wat de oorzaak was, dat er actie ondernomen is en Jip weer beter in zijn vel zit.

  10. Yo! Weer blijken jullie een puike school te hebben. Mooi, want jullie hebben ook puike kinderen. :-)

  11. Eigenlijk voor het eerst dat ik hier zo bij stil sta. Ik ben wel een beetje van de groep van ‘waar maak je je druk om’. Niet echt en niet hardop, maar nu ik terugkijk op hoe mijn jongens het op school deden/vonden/doen, ga ik toch wel hard twijfelen aan mijn eigen insteek. Zelfs de jongste van acht haalt mij qua kennis (snelheid/vergaren) in. De oudste haalde zijn eindexamen zonder ooit een boek open te doen en zegt nu, terugkijkend: ik vond het saai, had geen uitdaging ‘dat hebben mijn broertjes ook’. De middelste vond school ‘een gevangenis’ en zegt in groep zeven niks te hebben gedaan (en de juf wist het ook niet meer, hij deed gewoon niks ‘ik snap niet hoe hij leert’) maar had toch een prima Citoscore. Ik dacht steeds ‘Ach, niet alles in het leven is leuk’. Maar nu de meester van mijn derde aandrong op die plusgroep, ben ik toch wel blij. Ik snap er niet veel van, maar hij wel, en eindelijk hoor ik niet meer dagelijks ‘school is saai’. Hij vertelde me vanmiddag precies hoe de sommen in elkaar staken.

    Lachen om je moeder en pianospelen….klinkt ook heel herkenbaar.

    Succes met Jip. Het gevoel dat je kind je ‘ontglipt’ is niet fijn.

  12. Mooi logje.
    Ook ik heb een klas overgeslagen en heb lesgegeven op een middelbare school, waar ik ook te jonge leerlingen zag, en klassen overslaan op de lagere school is echt geen oplossing. Waarom eerder volwassen worden?
    Gelukkig klinkt het alsof jullie, en de school, Jip goed in de gaten houden, succes!

  13. Haah, zag de conclusie al een beetje aankomen toen ik het begin las! Fijn te weten dat het nu alweer beter gaat met ‘m! Ben benieuwd wat er uit die test komt. Waar is die test nou eigenlijk precies voor? Wat er gedaan kan worden zodat hij zich nog verder ontwikkelt? =)

    • sanneke

      Er is hier een school voor hoogbegaafden, blijkt zijn IQ boven de 130 te liggen, dan zou hij daar op de woensdagen naar toe mogen. Kan hij wel op zijn eigen school blijven, maar met een dag in de week extra uitdaging. Dat zouden wij wel een mooi idee vinden.

  14. Wij hebben een zelfde proces doorlopen met onze jongens. Hier zat de bottleneck bij de overgang van groep 6 naar 7. De oudste (inmiddels 2 atheneum) lijkt een typische onderpresteerder. Kwalificaties lopen uiteen van hoogbegaafd tot ADHD. Zelf heb in het gevoel dat slimmeriken in deze fase juist een zetje nodig hebben op het sociale vlak. Hoe durf je je eigenzinnige zelf te blijven, juist dat blijkt bij de overgang naar de middelbare school de grootste uitdaging. Jullie hebben een fijne school, dat blijkt wel!

  15. Sander

    Je zoon boft maar met zo’n school en zulke ouders! Ik wou dat ik die mogelijkheid had toen ik zo oud was. Toen was het geen probleem om een klas over te slaan en qua niveau had ik dat ook wel gered, maar ik was veel te weinig ‘streetwise’. Op het schoolplein red je het nou eenmaal niet met het kunnen opnoemen van de 10 grootste steden van Nederland.
    Maar ook het onvoldoende uitgedaagd worden op school heeft er toe geleid dat ik nooit geleerd heb hoe je moet leren. En dat heeft me later in mijn schoolloopbaan weer genekt.

Geef een reactie

