Belvédère

Een tentoonstelling van Paula Modersohn-Becker, in museum Belvédère in Heerenveen. Te goed om waar te zijn. Ik heb al veel moois moeten laten schieten; de tentoonstelling over van Eyck in Rotterdam, de Hockneytentoonstelling in Keulen. Wat had ik me verheugd op allebei, maar helaas, ze lagen buiten mijn bereik. Dat deed pijn, ja.
Wat vriendelijk van museum Belvédère dat juist zij Paula Modersohn-Becker in huis haalde; Heerenveen, dat zou voor mij op een goeie dag haalbaar zijn. En dus gingen we gisteren. Niet alleen de tentoonstelling over de Duitse Paula was er, die zo’n hang had naar het aardse, de eenvoud. Die landschappen schilderde, (zelf)portretten, kinderen en zelf zo graag moeder wilde worden. Toen ze dat uiteindelijk werd, stierf ze een paar weken na de geboorte van haar kind. Er waren ook prenten van Jeanne Bieruma Oosting en er was een tentoonstelling over Jan Mankes. De vorige keer dat we een tentoonstelling van hem bezochtten, haalden we het nieuws, omdat ik toen een stuk steen meenam om eens aan de archeoloog van het museum te laten zien. Dat bleek dus een vuistbijl of schraper van ik weet niet hoe oud en ligt nu in het museum.

Oh, weer eens in een museum te zijn… Met de kinderen samen kunst te kijken, ze er over uit te leggen, ik heb mijn hart opgehaald. Alsof er weer een luikje in mijn geest open werd gezet met licht en lucht en kleur. De verrukking op het gezicht van Jip te zien, toen hij de ruimte betrad die als een soort Stijlkamer ingericht was. Ik kon het nog net vastleggen. Jip houdt van de Stijl. Ik werd op diezelfde plek verrast door een werk van Thijs Rinsema. Hij werkte met zijn broer aan het begin van de vorige eeuw, duidelijk zeer beïnvloed door de Stijl (een stroming in de kunst waarbij veelal gebruik wordt gemaakt van primaire kleuren en zwart, wit en grijs, abstrahering en geometrische vormen), maar in dit werk van een paar voetballers zie je dat hij beweging probeerde vast te leggen, terwijl de Stijl erg statisch is. Alsof er invloed in zit van het Italiaanse Futurisme, dat gelijktijdig plaatsvond. Futuristisch aandoend werk, gemaakt in Nederland, ik was het nog niet eerder tegengekomen.

Nou ja, het maakte ons erg gelukkig dus, daar te zijn. En het ging heel goed, dat ook nog eens. Kunst als pepmiddel.
De hele terugweg sliep ik echter. En dit logje typ ik in bed; vandaag verplicht heel kalm aan. Maar wel met hele mooie plaatjes in mijn hoofd!

Neeltje maakte foto 3 trouwens (‘Vind je het niet erg dat jullie hoofden er niet op staan?’ Nee! Ik vind ‘m juist mooi zo!), Jip 7 en 8.

20130304-105518.jpg20130304-105545.jpg20130304-105700.jpg20130304-105735.jpg20130304-105808.jpg20130304-105920.jpg20130304-110439.jpg20130304-110510.jpg20130304-110540.jpg20130304-110619.jpg20130304-110717.jpg

11 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

11 Reacties op “Belvédère

  1. Von

    Woei! Gezellig. En love the shoes!!!

  2. Nienke

    In musea kun je de mooiste foto’s maken! Prachtig :)

    • sanneke

      Ik word daar zo gelukkig, hè. Hier was het niet heel makkelijk foto’s maken vanwege de prachtige constructie van het gebouw, met een reep glas aan de onderzijde, waardoor buiten lijkt alsof het gebouw zweeft en je binnen van onderen een lichtbron hebt.

  3. Oh. Daarheen wil ik ook. Love the shoes, net als Von. En het bijpassende jackje.

    • sanneke

      Ja, ga daar naartoe. Dichtbij en de moeite waard. En die Schoenen, ik ben verliefd. Het jasje (+ bijpassend rokje) kocht ik al iets eerder, die schoenen passen er perfect bij. Ik zit in mijn roze periode geloof ik.

  4. Ri

    Wauw. Die blik van Jip. Van onschatbare waarde.

    • sanneke

      Ontroerend, hè? Voor mij in elk geval wel, wat ik op dit gezichtje zie voel ik in mijzelf ook als ik geraakt word door kunst. Of ik de tranen me ineens in de ogen, zoals toen ik, door de glazen deuren heen, in de verte een zelfportretje van Paula Modersohn-Becker zag. Ik ben zo blij dat Jip datzelfde gevoel kent.

  5. Maureen

    Prachtige benen! Staat je goed, blauw.

  6. O, dit vind ik fijne logjes! Ik hou er ook zo van om naar een museum te gaan. Soms is wat er hangt niet eens de grootste attractie. Het gebouw, het licht….

  7. Die laatste foto is helemaal geweldig :)

    fijn hè, als kunst kinderen weet te raken. Ik denk dat de kunstenaar zelf heel erg blij zou zijn geworden van dat idee

Geef een reactie

