Drie onbekenden aan de waterkant

Ik vond drie onbekenden langs de waterkant. Een er van in bikini. Achter haar vaart een boot, een tak is op het strand gewaaid. Ze is zo fijntjes neergezet; anderhalve centimeter meet ze, haar schaduw bestaat uit minuscule stipjes, evenals de wolkjes uit de boot. Wie haar maakte weet ik niet; de handtekening onder de ets zegt iets als Voli ’79, maar daar kom ik niet verder mee. Ik moet denken aan Vlieland als ik deze ets zie. Ik denk graag aan Vlieland.

Dan de foto. Een wonderlijke foto, want waarom zie je dit stel op de rug? Dit is geen snapshot, er is nagedacht over de compositie.
Ze staan samen aan de waterkant. Zij klein en sierlijk naast hem, hij buigt zich wat, zodat zijn hoofd wat dichter bij het hare komt. Waar kijken ze naar? Het water verraadt niets. Wie weet bewonderen ze de planten. Of een sliert jonge eendjes achter hun moeder aan, net buiten het zicht. Maar ik denk het niet. Ze wanen zich onbespied. Zojuist is hun auto het water ingezakt. Ze kijken naar de de plaats waar zij hun auto weten, maar niemand anders, ze blijven kijken tot het water zich rimpelloos om de auto gevouwen heeft. Hun geheim hebben ze bij deze veilig gesteld. Niemand zal er ooit van weten. Behalve degene die hen volgde, die zich geborgen weet in de bosjes en de foto maakte, het plaats delict vast wilde leggen. Dat lijkt me waarschijnlijker.
En ik mag het weten, want ik vond de foto, evenals de ets bij de kringloop die hier kort geleden om de hoek verscheen. Hij komt van kunsthandel Braun in Arnhem staat op een stickertje achterop de lijst.

Het kannetje vond ik ook. Dat zou zomaar van het tweetal op de foto kunnen zijn geweest, samen met de de kaasvloot, of hoe noem je zo iets? Misschien moesten ze hun spulletjes wel achterlaten, hun auto met inhoud verdrinken, lieten ze alles achter zich. Op naar een nieuw leven. Misschien wel op Vlieland, of een eiland veel verder weg.

Kringloopschatten, ik houd er van.

20130301-164637.jpg

20130301-164716.jpg

20130301-164734.jpg

20130301-164745.jpg

20130301-164759.jpg

20130301-164820.jpg

20130301-164850.jpg

20130301-164913.jpg

8 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

8 Reacties op “Drie onbekenden aan de waterkant

  1. Mooie vondsten! En ook een mooi verhaal bij de vondsten! Misschien dat t echte verhaal lang zo interessant niet is! Dat is het fijne van verbeelding!

  2. O men, een kringloop om de hoek… ! Ik zou binnen no time deel uitmaken van de inventaris! Goeie vondsten, die vloot; wauw!

    • sanneke

      Nu heb ik er 2 op hooguit 5 minuten lopen! Deze wordt gerund door leerlingen van een MBO, zo leuk! De vloot was stiekem al een veel eerdere kringloopvondst, maar hij paste er goed bij en ik vind hem zo mooi.

  3. Tssss… De vrouw op de foto zou mijn moeder kunnen zijn! Echt, zelfde haar en figuur.

  4. Een fascinerend hoekje heb je gemaakt. De ets, prachtig. Deze simpele figuurtjes maken het tot een mooi geheel. De foto is ook mooi. Idd waar kijken ze naar…

Geef een reactie

