Winterkoninkje

Acht jaar geleden lag ik gelukzalig in mijn bed, een kakelvers baby’tje in mijn armen. Toen ik zwanger van hem was vertelde ik mijn vriendin Riekje welke namen we bedacht hadden. ‘Het moet maar een jongetje worden,’ zei ze, ‘Nisse, die naam…. Dat wordt een bijzondere jongen. Hij heeft vast dreads later en schrijft gedichten en liedjes.’
Mij maakte het niet uit, een jongen of een meisje, al wilde ik die naam Nisse wel vreselijk graag geven. Ik voelde een bedachtzame vrije vogel in mijn buik, ik was zo benieuwd of hij in het echt ook zo zou zijn. Die eerste dag, met de sneeuwvlokken die ik al maanden van tevoren voorzien had voor die dag vallend langs het slaapkamerraam, was hij vooral ontstellend lief, mijn winterkoninkje. En gróót! Een grote roze wolk. En dat bleef zo. Al bleek later dat hij inderdaad ook die vrije vogel is die graag liedjes zingt en verzint.
Toen hij vier was ging hij als Mega Mindy of Pippi Langkous naar school, toen hij vijf was bedacht hij zijn legendarische lied ‘dak d’r op, dak d’r af’ en nu vertelde zijn juf in het tienminutengesprek hoe eigen hij is op zo’n vanzelfsprekende manier dat hij er erg om geliefd is in de klas en aangehaald wordt als voorbeeld voor ‘wees jezelf, wordt geen meeloper’. Het gaat goed met Nisse. Hij ligt goed in de groep, behaalt de prachtigste resultaten en is nog net zo’n lief lekker ding als toen hij net geboren was. En dat vind ik niet alleen: meneer kreeg twee Valentijnskaarten. Van een tweeling. ‘Een tweeling die verliefd op je is, welke man droomt daar nou niet van,’ zei zijn vader.
‘Nah, we zijn gewoon vrienden, hoor,’ zei Nisse en bakte zelf een Valentijnscakeje voor het meisje van zijn dromen.

20130218-124642.jpg

14 reacties

Opgeslagen onder Uncategorized

14 Reacties op “Winterkoninkje

  1. Simone

    Wat mooi geschreven!

  2. Dat klinkt als poëzie! Gefeliciteerd Nisse (en mama, papa, broer en zusje natuurlijk)
    De lente zit zeker in de lucht. Ook ik blogde net over hoe je van vogels kunt bevallen en fladderende kinderen.

  3. Hoera voor Nisse! Geniet maar fijn met elkaar op zijn geboortedag!
    Liefs X

  4. Wat een mooie foto (wat lijkt-ie weer kleiner zo)

  5. Wat mooi & lief geschreven toch! :)
    Een fijne dag vandaag met elkaar!

  6. Roosv (rotobo van twitter ;-))

    Van harte met die mooie eigenzinnige Nisse!

  7. martijn

    Gefeliciteerd Nisse (en de rest) enne, je vader heeft gelijk ;-)

  8. sol

    gefeliciteerd met je grote zoon

  9. Ontroerend stukje.
    Gefeliciteerd, Nisse!

  10. Mooi verhaal over je grote zoon.

Geef een reactie

